Duben opět potvrdil v Česku pokračující a od většiny evropských zemí odlišný trend stoupajících registrací osobních automobilů. Česko jede, bez ohledu na trable jinde. Výsledky 80 912 vozů za čtyři měsíce a 21 226 jen za duben, jsou nejlepší za posledních šest let a blíží se hodnotám předkovidového roku 2019.
Pohled na letošní, meziročně se lepšící statistické údaje může vzbuzovat optimismus, jenže se na obzoru rýsují, zejména v kategorii osobních automobilů novinky, které s českým trhem asi náležitě zacloumají.
Dekarbonizační cíle EU pořád platí
Velká nejistota v oblasti automobilů stále číhá v podobě blížícího termínu zpřísnění emisních limitů, které by ještě před rokem 2035 měly v podstatě neumožňovat prodej automobilů se spalovacími motory. Ambiciózní cíle EU ještě nikdo nezrušil a pánové z Bruselu se na emisní pokuty pochopitelně moc těší. Tak uvidíme, jak dopadnou jednání, která budou probíhat. Spalováky při současném rozložení sil v evropské politice bohužel velkou šanci nemají.
Domácí fenomén Škoda
Ať se konkurence snaží sebevíc, dominantní postavení na českém trhu si značka Škoda i letos drží a meziročně ještě víc upevňuje. Navíc letos už jasně vede ligu také v elektromobilech. Potvrzuje to více než 35 % tržní podíl celkově a 36,5 % mezi elektromobily, zatímco druhý Hyundai má ve srovnání se škodovkou podíl méně než čtvrtinový a ostatní ještě menší. Co je také zajímavé, jak překvapivě meziročně ztratily značky Toyota (ta si ale vše vynahradila v kategorii lehkých užitkových vozů, kterou letos suverénně vede), Volvo, ale i Ssangyong (nyní KGM) či Opel.
Jinou kuriozitou českého trhu je, že se u nás letos prodalo víc aut značky Porsche než Fiatů, Mini nebo Jeepů. Něco za tím asi je.
Začíná čínská invaze?
Automobilů vyráběných v Číně se u nás prodává už hodně, stačí připomenout značnou část produkce Tesly, Hondy, ale i dalších známých značek. V dubnu se konečně, po delší době spíše jen mediálních proklamací, začaly v českých registracích objevovat ve větší míře automobily pro nás zatím úplně nových čínských značek.
Zatím jedenáctou příčku si v českém žebříčku značek drží MG, které za letošní čtyři měsíce registrovalo 1807 vozů, za duben pak 488 a loni 4101. Od dubna už ale není osamocené. Druhou mezi čínskými značkami a po čtyřech měsících 35. je Joyear (51/9/86), třetí (celkově 38.) je letošní novinka Jaecoo (42/34/0), 4. (41.) Omoda (31/23/0), 5. (42.) BAIC (30/14/3), 6. (45.) Dongfeng (29/3/50), 7. (50.) Fothing (20/3/79), 8. (57.) Voyah (15/1/2), 9. (60.) SWM (v Itálii vyráběná čínská auta) (12/1/38), 10. DR, také v Itálii vyráběná značka čínských aut (7/4/1) a na jedenáctém místě je zatím ambiciózní BYD (3/1/22).
To ale není zdaleka vše, další noví konkurenti z Číny si už brousí zuby na to, jak je co nejlépe zakousnout tradičním značkám. Jejich oficiální vstup na český trh a následná invaze má začít už v druhém pololetí, tak se máme na co těšit.
Elektromobily, stále vděčné téma
Na jedné straně se u nás z médií dozvídáme, že „Elektromobily v Česku raketově rostou“ (u autora stojí za obdiv jeho matematická erudice a analytická odvaha), jinde se píše: „Ne každý je připraven na elektromobil, proto hledáme nejlepší rovnováhu mezi tím, co zákazník chce“, což značí, že nejen elektromobily, ale orientaci především na hybridy. A do třetice renomovaná značka hlásí, že „Eviduje pomalejší nástup elektromobilů, takže elektrická budoucnost patrně nepřijde tak rychle, jak automobilka původně plánovala, takže reviduje své plány“. A pak, kde je pravda.
Dubnové registrace ukazují, že podíl čistých elektromobilů na celkovém trhu se „raketově“ přehoupnul přes hranici pěti procent, na 5,79 % a 5,37 % od začátku roku. Meziroční srovnávání je ošidné, protože loni touto dobou začínala dotační kampaň, takže mnoho zákazníků na dotace čekalo a s nákupem čekalo. Po loňské hegemonii Tesly, se letos prosazují elektromobily Škoda, zejména díky 832 registracím nového Elroqu, takže jeho tržní podíl dosáhl 1,03 %. Tesla naopak v dubnu už začala meziročně ztrácet a letos registruje méně než polovinu toho co Škoda.
Určité oživení elektromobility zřejmě může přinést až nabídka čínských, cenově dostupnějších modelů, ale velkou neznámou zde budou cla. Pokud je EU zavede a bude uplatňovat, tak teprve uvidíme, jak to vše dopadne.
Dodávky, motorky a další vozidla v mírném útlumu
Dalo se to čekat, trh se nasytil, takže po loňském enormním zájmu o uvedené dvě skupiny motorových vozidel, přišlo určité ochladnutí, o 22,6 % u LUV a 9,5 % u motorek. I tak jsou registrace lehkých užitkových automobilů páté nejlepší za posledních šestnáct let, stejně jako u motocyklů jsou stále historicky druhé nejlepší. Zejména u motocyklů nemohly prodeje růst do nekonečna.
Něco je jisté, ale mnohé se teprve ukáže
S někdy až směšnými prezentacemi toho, co nás čeká a co bude za pět, deset let, když se neví, co bude zítra, se setkáváme až příliš často, nejen okolo automobilů. V každém případě se pohybujeme v prostoru nejrůznějších poplašných nebo záměrně zkreslovaných informací a zpráv, proto je na místě určitá opatrnost reakcí na ně.
Jisté je, že si Evropa ještě hodí hodně klacků pod nohy, byrokracií bude ničit svůj průmysl, komplikovat jeho konkurenceschopnost a kašlat na obyvatele, kteří manýry politiků budou muset jen zaplatit.
To vše ale usnadňuje vstup na trh novým značkám, především čínským, které budou náležitě využívat svoji konkurenceschopnost. Přesvědčit zákazníky, i ty české zřejmě nebude otázkou dlouhého času. MG ukázalo, že auta Made in China jsou dobrá a další značky se budou snažit toto povědomí intenzivně potvrzovat. Škoda, že pro novou konkurenci vytvořila Evropa tak výhodné podmínky.
Karel Beránek