Autor analýzy Karel Beránek
Spread the love

Ať se o evropském automobilovém trhu píše a říká cokoli, ten český si stále jede svou cestou, na hony vzdálenou nejen tomu zahraničnímu, ale i poplašným informacím nebo zbožným přáním ambiciózních snílků. Auta pořád jedou.

Klíčové údaje za květen

  • Téměř 20 tisíc registrací nových osobních vozů, meziročně – 1,1 %
  • Další mírný nárůst podílu elektromobilů, už na 6,2 %
  • Podíl hybridů u osobních vozů – celkem 28,05 %, plug-in hybridů 4,86 %
  • Roste zájem o vozy MPV a klesá o malá auta
  • Registrace lehkých užitkových vozů, meziročně – 14,04 %
  • Ale roste podíl čistě elektricky poháněných dodávek, které už tvoří 6,15 %
  • Minimální je meziroční změna prodejů motocyklů – 0,25 %

Nekopírujeme Evropu 

Pokud jde o automobily, tak ani v tom dobrém, ani v tom špatném. Český trh osobních vozů zatím potvrzuje, že se evropské turbulence poptávky po automobilech u nás zatím nekonají. V květnu se jen lehce zpřeházelo pořadí od druhého místa, na které tentokrát poskočila Toyota před Hyundai a VW, jinak je celkem setrvalý stav.

Elektromobily pozvolna zvětšují svůj podíl

Meziroční srovnání by ale bylo velmi zkreslující, protože loni byl začátek roku ve znamení útlumu zájmu kvůli očekávání dotací, které se projevily až v polovině roku. Velkou nadějí elektromobility je nyní očekávaný nápor levných čínských modelů, které mohou s českým trhem citelně zamíchat. Zatím ho u nás drží hlavně flotilové registrace škodovek (v květnu 475 kusů, což představuje 39,26 % podíl na elektromobilním trhu a 7,37 % z registrací značky).

V elektro lize osobáků je za letos suverénní škodovkou, s velkým odstupem druhá Tesla se 154 kusy, třetí VW registroval 79 vozů, 70 udala Kia, 66 Hyundai a 56 Ford. Z nabídky 22 značek ostatní už jen paběrkovali.

Elektro překvapení se v květnu konalo v kategorii LUV, kde si z 90. registrovaných elektro dodávek odnesl prvenství čínský Maxus (24 vozů), před Mercedesem (23), Toyotou (21) a tandemem Renault, Peugeot (po šesti kusech).

Elektrizují se i motocykly, kterých bylo registrováno 187 z celkem 3545 kusů, což představuje 5,28 %.

Čo bolo, to bolo

Co je ale už dost patrné, jak tvrdě se projevují ztráty, které si v posledních letech způsobila řada evropských výrobců, kteří se rozhodli vnucovat zákazníkům své ambiciózní vize, a ti je neakceptovali v jimi očekávané míře. Řada značek a s nimi i jejich dealerů mohou jen s nostalgií vzpomínat na někdejší prodejní úspěchy, a naopak jiní si mnou ruce. Kroky managementů některých značek v nedávno minulé době už tehdy připadaly, jako kdyby si chtěli pod sebou tvrdošíjně podřezávat zdravou větev. Chyby se špatně přiznávají, ale výsledky to jen potvrzují.

Stačí se podívat na letošní registrace a vidíme, že se u nás prodává mnohem víc vozů Mercedes než Renaultů či Peugeotů, víc Lexusů než Nissanů, Hond nebo Mazd a zvlášť působivé je víc prodaných Porsche či Land Roverů, než třeba mainstreamových Seatů a Fiatů. I takové je současné specifikum českého trhu, díky kterému se dá vykládat, jak se vlastně máme dobře, když se u nás registrují v tak velké míře spíše drahá auta.

Nabídka jen kvete

Zatímco před dvaceti lety nabízelo v Česku osobní vozy 52 značek, letos přehled registrací jich obsahuje už 133! A přicházejí další. Především ty čínské. Zejména politicky si o ně Evropa už dlouho koledovala. Ještě v roce 2020, tedy před pouhými pěti lety, registrace nových osobáků u nás obsahovaly 89 značek, ale mezi nimi nebylo po exotických názvech z Dálného východu ani památky.

Čeká nás hodně nového 

Přestože jsou čeští zákazníci značně konzervativní, novým nabídkám budou zřejmě těžko odolávat. Ukázal to jasně průkopník čínských automobilů na českém trhu, značka MG, která začínala prodej v květnu 2022 prvním registrovaným vozem a loni dosáhla počtu 4101 kusů.

Především díky MG byl loni podíl čínských osobních vozů (bez v Číně vyráběných modelů Tesla, Volvo Dacia atd.) 1,91 %. Letos v květnu už vzrostl na 2,82 %, a to ještě do prodejů zdaleka nepromluvili nově přicházející velcí čínští hráči.

Co z toho vyplývá?

Pro zákazníky přichází hlavně nová, bohatší a cenově atraktivnější nabídka, se kterou se brzo seznámí a budou určitě porovnávat její výhody. Příklad MG ukázal, že změna myšlení nemusí trvat nijak dlouho. Hospodské srovnávání čínských automobilů s levnými varnými konvicemi z tržiště neobstojí. I čínská auta plní veškeré evropské homologační standardy. Navíc zřejmě přinesou také novou kulturu do prodeje.

Horší to bude pro evropské výrobce a jejich dealery, které postupně zasáhne tvrdá a silná konkurence ve většině kategorií, přicházející ze země, která je už delší čas největším světovým producentem automobilů. Na tradice, konzervativní přístup a vlastenectví se v mainstreamových kategoriích nikdy tolik nehledělo, tam je většinou až na prvním místě cena, a v té evropským výrobcům regulace, ale ani cla moc nepomohou.

Karel Beránek 

Related Post