Eliška Junková a Jean-Louis Bos, první evropský vítěz ve Šternberku (1981)
Spread the love

Předseda odborné poroty Auto roku Tomáš Hyan se vypravil do Šternberku na Moravě na náš největší závod automobilů do vrchu, který se jezdí od od roku 1921. Slavná trať se ale už v květnu 1905 stala měřenou rychlostní zkouškou dálkové jízdy Vídeň-Vratislav-Vídeň, kterou vyhrál jistý Dr. A. Hildesheimer na voze Mercedes Simplex 60 HP.

Tato událost se několikrát opakovala, ale motoristický sport přerušila první světová válka.

Po válce už měli ve Šternberku jasno, skutečný závod do vrchu se jel v roce 1921, po druhé světové válce byl závod ovšem obnoven jako okruh, jenže k formě klasického závodu do vrchu na trati o délce téměř osm kilometrů se vrátil v roce 1971, aby se od 1981 stal trvalou součástí mistrovství Evropy FIA v jízdě do vrchu. Letos tedy ve Šternberku slavili 120 let motorsportu, ale také 75 let od prvního poválečného okruhu 1950 (vyhrál Bruno Sojka na monopostu Tatra 607, ale o rok později tam zahynul na Tatraplanu Sport za záhadných okolností).

V roce 1981 bylo Ecce Homo poprvé zařazeno do mistrovství Evropy. Čestným hostem tehdy byla nejslavnější závodnice Eliška Junková, která se pozdravila s prvním evropským vítězem Jean-Louisem Bosem z Francie. Letos se jel ve Šternberku už 44. ročník mistrovství Evropy a oslavy celkových 120 let byly opravdu důstojné! Vedle vlastního závodu se v duchu doby jela rovněž e-Grand Prix, kdy slavní závodníci minulosti usedli za volanty nejnovějších sériových elektromobilů v předváděcí jízdě, či defilé českých kamionů z Dakaru, zatímco Ecce Homo 2025 opět tvořily šampionáty Evropy, České republiky, Rakouska i mezinárodní klání vozů FIA Historic Hill Climb.

Mistrovství Evropy v letošní sezoně prožívá změnu předpisů, vrcholné sportovní prototypy jsou nyní rozděleny do čtyř skupin, jezdci houfně přecházejí z třílitrových osmiválců (dědictví zaniklé formule 3000) na lehké přeplňované čtyřválce Turbo, klasické Oselly nahrazují nové francouzské vozy Nova (dříve Norma). To byl také důvod, proč se český favorit Petr Trnka představil jen v roli diváka. Jeho Mugen V8 dosloužil a objednaná Nova NP01 Turbo ještě nebyla dokončena.

Christian Merli, vedoucí jezdec mistrovství Evropy

Do velkého souboje Itala Christiana Merliho, francouzských bratrů Seba a Kevina Petitů a Španěla Joseba Iraoly, pravidelných účastníků mistrovství Evropy, nakonec zasáhl Švýcar Robin Faustini. V součtu časů byl sice absolutním vítězem, ale body do mistrovství Evropy brali jezdci v pořadí Merli, Iraola, Kevin a Seb Petit (všichni Nova NP01), ovšem mnohonásobný mistr Merli ostatní porazil s novým osmiválcem Cosworth, a tak turba byla pokořena. Z našich jezdců zazářili nejlepší Petr Vítek, celkově osmý s Osellou, a Dan Michl v hodnocení ME s Lotusem Elise (devátý).

Text a foto Tom Hyan

Dan Michl (Lotus Elise), nejlepší Čech v hodnocení ME

Related Post