Foto: Erich Handl
Spread the love

Šéf představenstva Bosch Group Stefan Hartung sezval tento týden novináře na tradiční akci Tech Day Stuttgart na které předvedl, že firma nadále dokáže udávat tempo v aplikaci a vývoji umělé inteligence (AI). Do konce roku 2027 investuje technologická společnost do této oblasti více než 2,5 miliardy eur.

Umělá inteligence je podle Hartunga hnací silou inovací a růstu produktů a služeb Bosch. Díky tomu je automatizované řízení bezpečnější, spolehlivě kontroluje kvalitu ve výrobě a usnadňuje každodenní život spotřebitelům v práci, ve volném čase i doma.

Novináři se ve výzkumném  středisku Bosche ve Feuerbachu mohli sami vyzkoušet kódování aplikací AI, virtuální realitu nebo jízdu ve vozidle, jehož provoz ovlivňuje umělá inteligence. Ta je schopná se učit z každé jednotlivé jízdy v reálném provozu.

„Průlomy v oblasti umělé inteligence umožňují otevřít zcela nové kapitoly v technologii, urychlit vývoj inovací a proměnit je v byznys,“ říká Stefan Hartung.

Jeho firma byla jednou z prvních, kdo si osvojil umělou inteligenci, spojil ji s hlubokými průmyslovými znalostmi a získal tak jasnou konkurenční výhodu. Kromě toho společnost v posledních pěti letech podala více než 1 500 patentových přihlášek na vynálezy v oblasti umělé inteligence, což z ní činí jednoho z předních žadatelů v Evropě.

Ilustrační foto

Jednou z oblastí, kde chce Bosch využít výhod umělé inteligence, je asistované a automatizované řízení. I když dynamika v této oblasti ještě nedosáhla svého vrcholu, Bosch nepochybuje o tom, že automatizované řízení dosáhne dlouhodobého úspěchu na trhu. Společnost nabízí správná řešení a je si jimi jistá: Bosch očekává, že se jeho prodej softwaru, senzorové techniky, vysoce výkonných počítačů a síťových komponent do poloviny 30. let 20. století zdvojnásobí na více než 10 miliard eur. Bosch využívá umělou inteligenci v automatizovaném řízení, například pro vizualizaci okolí vozidla a pro plánování
tras.

Díky umělé inteligenci vozidlo myslí dopředu, předvídá, jak se budou chovat ostatní účastníci silničního provozu, a vypočítává další kroky, aby se bezpečně dostalo do cíle. Umělá inteligence však zajišťuje nejen větší bezpečnost ve vozidlech; Pomáhá také výrazně zkrátit dobu vývoje nových produktů.

Bosch může například čerpat z jedinečné databáze dat ze senzorů vozidla a sytit jimi řešení generativní umělé inteligence – a trénovat tak systémy mnohem rychleji a efektivněji. To by mohlo v budoucnu otevřít cestu pro ještě spolehlivější jízdníasistenty a funkce automatizovaného řízení.

Když umělá inteligence mluví s umělou inteligencí
Ve výrobě se Bosch již zaměřuje na další úroveň umělé inteligence: agentní umělou inteligenci, která je schopna činit vlastní rozhodnutí a provádět vlastní akce.

„Agentická umělá inteligence může podpořit umělou inteligenci podobně jako chytrý telefon internet,“ říká Tanja Rueckert, členka představenstva společnosti Bosch. Revoluční technologie umožňuje paralelní běh různých procesů. Několik agentů umělé inteligence může vytvořit tým, multiagentní systém, na který dohlížejí lidé, nebo koordinační agent. Bosch již tuto možnost využívá interně: multiagentní systémy monitorují zařízení ve výrobě, předvídají požadavky na údržbu a optimalizují plánování personálu.

„Nyní jsme dosáhli další úrovně. Výsledkem je snížení neplánovaných odstávek a celkové zvýšení produktivity,“ říká Rueckert.

Kromě vlastních závodů Bosch budou z odborných znalostí společnosti Bosch v oblasti agentické umělé inteligence těžit i další společnosti: Bosch vyvíjí platformu, která bude k dispozici dalším společnostem od podzimu 2025 a umožní jim vytvářet vlastní multiagentní systémy s malými nebo dokonce žádnými znalostmi programování. Cílem je zefektivnit výrobu, snížit náklady a být schopen pružněji reagovat na požadavky trhu. Tímto způsobem může komplexní, organizované používání ušetřit několik milionů eur.

Bosch využívá umělou inteligenci k technologii „Stvořené pro život“
Umělá inteligence je pro Bosch posilovačem inovací, a to nejen v oblastech průmyslové výroby a automatizované mobility, ale v celé firmě. Například inteligentní postýlku Bosch Revol lze použít ke sledování životních funkcí dítěte, jako je srdeční a dechová frekvence. Na elektrokole pomáhá umělá inteligence rozptýlit obavy z dosahu pomocí funkce Range Control a v kuchyni se ujímá role kuchaře: trouba Bosch Series 8 dokáže rozpoznat přibližně 80 pokrmů a automaticky nastavit optimální způsob vaření a teplotu. Umělá inteligence pomáhá i s kutilstvím: nástěnný skener dokáže nahlédnout dovnitř stěn a detekovat elektrické kabely, kovové nosníky a prázdná místa.

Interní akademie připravuje pracovní sílu Bosch na umělou inteligenci Bosch také na stranu AI získává své zaměstnance: společnost podporuje rozvoj dovedností v oblasti umělé inteligence interně prostřednictvím své akademie AI, která od roku 2019 vyškolila více než 65 000 zaměstnanců. Na inteligentních řešeních umělé inteligence pracuje téměř 5 000 specialistů na umělou inteligenci.

Dovednosti v oblasti umělé inteligence jsou nezbytné pro budoucnost pracovního světa i mimo společnost Bosch. „Jedna věc je stále jasnější: společnost bez schopností umělé inteligence bude v globální konkurenci zaostávat,“ říká Hartung.

Většina lidí si již zjevně uvědomila důsledky umělé inteligence: podle Bosch Tech Compass plánují čtyři z pěti respondentů na celém světě absolvovat školení v oblasti umělé inteligence a přibližně dvě třetiny jsou pro zařazení umělé inteligence jako školního předmětu. V Německu se 72 % respondentů domnívá, že umělá inteligence bude v jejich zemi dominantní technologií příštího desetiletí.

Erich Handl, Stuttgart Feuerbach

Related Post