Daimler Truck otevřel Global Parts Center (GPC) v Halberstadtu. V budoucnu bude z nového logistického centra dodáváno až 300 000 různých položek – od nejmenšího šroubku až po kompletní kabinu nákladního vozu – prodejcům vozidel ve více než 170 zemích světa.
Globální centrum náhradních dílů tak hraje klíčovou roli v zajištění mezinárodních dodavatelských řetězců. Flexibilní a efektivní logistika náhradních dílů je důležitým faktorem úspěchu pro Mercedes-Benz Trucks a její zákazníky po celém světě: rychlé a komplexní dodávky dílů umožňují vozovým parkům maximalizovat provozuschopnost a minimalizovat prostoje.
Společnost Daimler Truck investuje v Halberstadtu celkem přibližně 500 milionů eur. Do začátku roku 2026 bude v závodě GPC vytvořeno přibližně 650 kvalifikovaných pracovních míst. V současné době v závodě již pracuje téměř 200 zaměstnanců.
Official Opening Daimler Truck Global Parts Center Halberstadt | Daimler Truck
Z Halberstadtu do celého světa: Poprodejní díly pro nákladní vozidla Mercedes-Benz V budoucnu bude na logistické místo dodávat své díly přibližně 2 600 dodavatelů dílů nákladních vozidel Mercedes-Benz. Příjem zboží v GPC začal v polovině května letošního roku, takže logistické prostory a regály se postupně plní. Od začátku roku 2026 bude toto nové centrum obsluhovat více než 20 regionálních logistických center a téměř 3 000 prodejců po celém světě – například v různých evropských zemích, Turecku, Spojených arabských emirátech, Brazílii a Austrálii. Halberstadt se tak stane srdcem globálních dodávek náhradních dílů pro Mercedes-Benz Trucks.
Díky nejmodernější skladovací a dopravníkové technologii budou všechny díly pro vozidla okamžitě k dispozici v automatizovaném výškovém skladu a automatizovaném skladu malých dílů. Zboží se přijímá a odesílá přes dvě velké, paralelní haly. Každá z nich má šířku přibližně 200 metrů a délku 600 metrů. Od položení základního kamene byla postavena řada menších budov, jako například haly na prázdné a recyklační kontejnery a kancelářská budova.
Nová budova v průmyslovém parku Halberstadt East bude mít v první fázi výstavby hrubou podlahovou plochu přibližně 270 000 metrů čtverečních a v ní bude k dispozici zhruba 260000 metrů čtverečních logistických prostor. To je více než 35 fotbalových hřišť.
Společnost Daimler Truck si zajistila převzetí každodenního provozu v GPC globální logistickou společností DP World. To zahrnuje logistické procesy pro příchozí a odchozí zboží a sklad dílů. Společnost má rozsáhlé zkušenosti v celém logistickém řetězci a navzdory své globální struktuře má jasné regionální zaměření.
Udržitelnost v novém areálu: energetický koncept
Nové logistické centrum bylo od začátku navrženo pro CO₂-neutrální provoz s energetickou koncepcí, která zcela eliminuje fosilní paliva. Není potřeba ani zemní plyn, ani ropa. Energii potřebnou v areálu vyrábí jeden z největších střešních fotovoltaických systémů v Evropě, uvádí společnost. Více než 90 procent veškeré střešní plochy areálu, přibližně 250 000 metrů čtverečních, je vybaveno fotovoltaickými moduly.
Očekává se, že fotovoltaický systém s vrcholovým výkonem přes 22 megawattů (MWp) v budoucnu vyrobí více než 20 milionů kilowatthodin (kWh) elektřiny ročně. To je výrazně více, než se bude v daném místě spotřebovávat. Přebytečná energie z Globálního centra náhradních dílů bude dodávána do sítě. Pro udržení co nejvyšší úrovně soběstačnosti po celou dobu používání jsou plánována další úložiště energie. V první fázi se plánuje úložiště energie o kapacitě přibližně 2 000 kWh, které bude později doplněno dalším úložištěm.
Areál bude vytápěn elektrickými tepelnými čerpadly, která budou teplo do budovy přenášet prostřednictvím podlahového vytápění. Vysoké energetické účinnosti bude dosaženo díky nízkým teplotám topné vody a akumulačnímu efektu průmyslových podlah.
Pro usnadnění přístupu zaměstnanců k elektromobilitě bude zřízeno přibližně 30 nabíjecích stanic pro elektromobily. Infrastruktura se již připravuje na další rozšíření nabíjecí infrastruktury v budoucnu.
Pro nákladní vozidla dodavatelů, jejichž vozové parky budou postupně elektrifikovány, jsou k dispozici také vhodná nabíjecí zařízení: pro tento účel je k dispozici 16 nabíjecích stanic s nabíjecím výkonem 200 kW a čtyři nabíjecí stanice s nabíjecím výkonem 400 kW. Společnost Daimler Truck elektrifikuje svou první trasu již v srpnu 2025 mezi Oscherslebenem, vzdáleným přibližně 30 kilometrů, kde poskytovatel služeb předbalí určité objemy, a GPC Halberstadt. Další trasy pro elektrifikovaná nákladní vozidla budou následovat.
Otevření centra se zúčastnili Dr. Reiner Haseloff , ministerský předseda Saska-Anhaltska, Sven Schulze , ministr hospodářství, cestovního ruchu, zemědělství a lesnictví Saska-Anhaltska, Thomas Balcerowski , okresní správce okresu Harz, Daniel Szarata , vrchní starosta Halberstadtu, Karin Rådström , generální ředitelka Daimler Truck, Achim Puchert , generální ředitel Mercedes-Benz Trucks, Stina Fagerman , vedoucí marketingu, prodeje a služeb ve společnosti Mercedes-Benz Trucks, Uwe Kazmeier , projektový manažer a vedoucí oddělení zákaznických služeb a náhradních dílů ve společnosti Mercedes-Benz Trucks, Dries Van Hoeymissen , výkonný viceprezident DP World pro střední Evropu, a mnoho dalších hostů.
Karin Rådström, generální ředitelka Daimler Truck : „Naše nové Globální centrum náhradních dílů nám umožňuje ještě lépe sloužit našim zákazníkům. Z Halberstadtu jim můžeme rychle a efektivně dodávat náhradní díly pro Mercedes-Benz Trucks ve více než 170 zemích a zajistit tak maximální provozuschopnost jejich nákladních vozidel. To dále posílí naši schopnost plnit poslání Daimler Truck: Pro všechny, kteří udržují svět v pohybu.“
Dr. Reiner Haseloff, ministerský předseda Saska-Anhaltska: „Dnešek je pro Halberstadt a celou spolkovou zemi Sasko-Anhaltsko velký den. Investice tohoto typu nejsou běžné, zvláště v těchto těžkých časech. Skutečnost, že si Halberstadt vybrala globální společnost, jako je Daimler Truck, ukazuje, že Sasko-Anhaltsko neztratilo nic ze své atraktivity jako místo pro podnikání. Investice dlouhodobě posílí region a vyšle signál dalším potenciálním investorům.“
Zdroj: Daimler Truck, David Chleboun
