Spread the love

Hned několik českých dealerských skupin v současnosti vyjednává o importu nebo prodeji čínských značek. Autobinck měl na jaře v hledáčku automobilku Chery, dokonce podepsal předběžnou smlouvu, ale nakonec v poslední chvíli z byznysu sešlo.

Autobinck je v oblasti Číny jednou z nejaktivnějších čekých dealerů. Před lety vedl rozhovory s čínským BYD, nakonec se před třemi lety dohodl se značkou MG a jeho dceřinná firma MG Motor Czech už letos míří na 5000 prodaných kusů.

Podepsán Letter of Intent

Manažeři skupiny vyjednávali posledních několik měsíců o importu dalších čínských značek, tentokrát z provenience společnosti Chery.

Její zástupci byli několikrát v Praze, šéfové Autobincku zase letěli do Číny. Nakonec došlo k podepsání vzájemného „Letter of Intent“ o zřízení dalšího importu čínských vozidel v Praze na Chodovci.

K naplnění dohody ale nedošlo. „Číňané ve finále požadovali z našeho pohledu nereálné věci. Silný byl zejména tlak na termíny objednání prvních aut,“ řekl našemu časopisu Radomír Němeček z boardu Autobincku.

„K prodeji nové značky je třeba vybudovat prodejní a servisní zázemí, to trvá několik měsíců. Ale Číňané podmínili spolupráci okamžitým odběrem třech stovek vozů. Pro nás to bylo neakceptovatelné,“ upřesnil.

Importérem bude kazašská Astana 

Importérem značek Cherry do ČR se nakonec (vedle značek Omoda a Jaecoo, které už dováží Grand Automotive), stane kazašská společnost Astana.

„Už nás písemně oslovili, zda jim nechceme dělat dealera,“ uzavírá příběh s úsměvem Radomír Němeček s tím, že Astana s nabídkou dealerství oslovila dokonce MG Motor!

Tvrdá jednání s Čínou

Obtížná vyjednávání Autobincku s Čínou nejsou mezi evropskými dealery výjimkou. Před lety například ztroskotala přes rok trvající jednání čínské automobilky BYD s potenciálním dovozcem těchto vozů do střední a východní Evropy – rakouskou firmou Wolfgang Denzel Auto AG.

Realizace byla na spadnutí  

Podle našich informací mělo dojít k zahájení dovozu automobilů značky BYD k nám už ve druhém pololetí předloňského roku. Rakušané intenzivně pracovali na realizaci nového, netradičního systému prodeje samotných vozidel, odpovídajícího čínskému modelu, stejně jako v tomto duchu chystali proces budování dealerské sítě, servisního zázemí, ale předběžně řešili také personální zajištění.

Jednání přesto zkrachovalo

Společnost Denzel měla zájem být dovozcem automobilů BYD nejen pro Rakousko, ale také do Česka a Slovenska. Když už vše vypadalo, že bude tento projekt úspěšně završen, těsně před podpisem dohody došlo zřejmě k nesouladu požadavků a představ čínské strany s možnostmi tohoto evropského importéra, a strany se nedohodly.

Návaznost na výrobu v Maďarsku

Vzhledem k tomu, že v sousedním Maďarsku je ve výstavbě nová továrna na výrobu automobilů BYD, ve které se očekává zahájení výroby už v roce 2025, zdál se rakouský partner zajímavou alternativou. Nakonec si BYD založil letos v Praze vlastní tovární import.

Zdroj: Dealerský speciál, archiv

Related Post