Čínská automobilka Chery uspořádala 30. června v polské Varšavě zahajovací event na evropském trhu. Pro akci zvolila obří televizní studio Polsatu na okraji Varšavy a sezvala tam několik stovek novinářů. Časopis Automakers se na tiskové konferenci ptal na plány automobilky pro český trh.
Chery působí ve více než 110 zemích a regionech a jeho vozidly jezdí přes 15 milionů uživatelů, z toho 4,5 milionu mimo Čínu.
V rámci pokračující mezinárodní expanze chce Chery ještě letos uvést na několika evropských trzích sériové modely rodiny TIGGO a vyšle tak podle svých manažerů jasný signál o technologické síle koncernu „Technology-driven Chery“, připraveného plnit evropské normy a konkurovat tradičním automobilkám.
Pro plnění evropských norem chce Chery využít spolupráce s celou řadou místních dodavatelů.
Neúspěšné vyjednávání s Autobinckem
V České republice, kromě již zavedeného prodeje značek Omoda a Jaecoo přes Grand Automotive, vyjednávala donedávna Chery o importu vozů se skupinou Autobinck.
Její zástupci byli několikrát v Praze, šéfové Autobincku zase letěli do Číny. Nakonec došlo k podepsání vzájemného „Letter of Intent“ o zřízení dalšího importu čínských vozidel v Praze na Chodovci.
K naplnění dohody ale nedošlo. „Číňané ve finále požadovali z našeho pohledu nereálné věci. Silný byl zejména tlak na termíny objednání prvních aut,“ řekl našemu časopisu Radomír Němeček z boardu Autobincku.
„K prodeji nové značky je třeba vybudovat prodejní a servisní zázemí, to trvá několik měsíců. Ale Číňané podmínili spolupráci okamžitým odběrem třech stovek vozů. Pro nás to bylo neakceptovatelné,“ upřesnil.
Importérem do ČR bude kazašská Astana
Po Autobincku se pozornost Chery obrátila do Kazachstánu, kde působí automobilová skupina Astana. Kromě domovského Kazachstánu má na starosti také Uzbekistán a nyní jí čeká výzva v podobě českého trhu.
„Chery oficiálně vstoupí na český trh tiskovou konferencí v září. Stane se tak na základě partnerské smlouvy se společností Astana Motors. Distribuční dohoda byla podepsána 20. června,“ řekl nám na varšavské tiskovce viceprezident automobilky Charlie Čang.
Prodej již na podzim, dva modely
Prodej pak má začít již letos na podzim. Prvními modely dostupnými k nákupu budou Chery Tiggo 7 a Chery Tiggo 8 ve verzích plug-in hybrid (PHEV) i v klasické benzinové motorizaci.
„Vstup na český trh je pro naši společnost významným milníkem. Vnímáme stabilní poptávku po ekologických a cenově dostupných vozech a chceme českým zákazníkům nabídnout moderní hybridní crossovery, které spojují špičkové technologie, hospodárný provoz a vysoký komfort. Naším cílem je posílit pozici značky Chery prostřednictvím řešení, jež odpovídají aktuálním potřebám trhu i očekáváním zákazníků. Jsme si jisti, že Astana Motors bude spolehlivým partnerem při naplňování těchto cílů v České republice,“ uvedl Alex Čang, ředitel společnosti Chery pro Českou republiku.
Společnost Astana Motors byla podle vyjádření Chery zvolena oficiálním distributorem díky své vynikající pověsti a doloženým úspěchům při uvádění nových značek na trh. Firmy spolupracují od roku 2021 a pod vedením Astana Motors se Chery stala nejprodávanější čínskou značkou v Kazachstánu. Úspěch podpořila rozsáhlá síť 26 oficiálních dealerství ve 17 městech, nabízející sedm modelových řad.
„Reprezentovat značku Chery v srdci Evropy je pro Astana Motors velkou ctí. Potvrzuje to, že náš podnikatelský přístup splňuje mezinárodní standardy. Chery dokazuje, že inovace a dostupnost mohou jít ruku v ruce. Sdílíme tyto hodnoty a těšíme se na jejich prosazování na nových trzích. V Kazachstánu jsme úspěšně vybudovali značku Chery – od vytváření dealerské sítě až po spuštění lokální výroby. Náš tým ví, jak značku rozvíjet v novém prostředí, a těšíme se, že tyto zkušenosti přeneseme i do České republiky,“ uvedl Beknur Nesipbayev, generální ředitel Astana Motors.
Erich Handl, Studio Polsat, Varšava