Americkým automobilkám se nelíbí, že cla na japonské vozy mají být nižší než na auta dovážená do Spojených států z Mexika a Kanady, kde mají mnohé z nich továrny a dodavatele. Uvedl to šéf Americké rady pro automobilovou politiku Matt Blunt.
„Jakákoli dohoda, která zavádí nižší clo na japonský dovoz prakticky bez amerického obsahu než clo uvalené na vozidla vyrobená v Severní Americe s vysokým americkým podílem, je špatnou dohodou pro americký průmysl a americké automobilové pracovníky,“ řekl Blunt. Jím vedená Rada zastupuje automobilky General Motors, Ford a mateřskou společnost Chrysleru, Stellantis.
Trump oznámil obchodní dohodu s Japonskem včetně 15procentního cla na zboží
Trump se přitom ve svém příspěvku na sociální síti Truth Social, v němž dohodu oznámil, přímo nezmínil o zmírnění cel na japonské automobily. „Japonsko na můj pokyn investuje 550 miliard dolarů do Spojených států, které obdrží 90 % zisku. Tato dohoda vytvoří stovky tisíc pracovních míst – nic podobného tu ještě nebylo. A co je možná nejdůležitější, Japonsko otevře svou zemi obchodu s osobními a nákladními automobily, rýží a některými dalšími zemědělskými produkty a dalšími věcmi. Japonsko bude platit Spojeným státům reciproční cla ve výši patnácti procent,“ uvedl pouze
Japonská veřejnoprávní stanice NHK ale s odvoláním na nejmenovaného vládního představitele uvedla, že se obě země dohodly na snížení dodatečného cla na dovoz japonských automobilů do USA na 12,5 procenta z dříve plánovaných 25 procent. Po započtení původní sazby 2,5 procenta tak bude konečné clo činit 15 procent. Stejnou informaci později potvrdilo pět zdrojů agentuře Reuters.
Automobily tvoří obrovskou část obchodu mezi USA a Japonskem. Téměř veškerá obchodní výměna ale probíhá jednosměrně z Japonska do USA, což Trumpovi dlouhodobě vadí. V roce 2024 dovezly USA z Japonska vozidla a automobilové díly v hodnotě více než 55 miliard dolarů (1,15 bilionu Kč), zatímco na japonský trh to bylo z USA jen asi za dvě miliardy dolarů.
Zdroj: novinky.cz