Ojetá auta prodávaná na českém trhu letos podražila a průměrnou výší ceny dokonce překonala ojeté vozy, které se prodávaly na Slovensku. Ještě v prvním kvartálu platilo, že na Slovensku byla auta o něco dražší.
„Průměrná cena ojetých aut se v prvních šesti měsících vyšplhala v Česku na 298 000 Kč, což je zhruba o 10 500 Kč více než na Slovensku, kde se vozidla prodávala v průměru za 11 500 eur, tedy 287 500 Kč při kurzu 25 Kč za euro,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která kromě monitorování trhů pomáhá také kupujícím prostřednictvím prověřování historie vozidel, aby se nestali obětmi podvodů, a to jak v Česku, tak na Slovensku.
Doba prodeje těchto aut činila v České republice v průměru 67 dní, což bylo o 6 dní více než u východních sousedů. „Auta jsou zde dražší, nabídka širší a lidé déle vybírají,“ analyzuje situaci ředitel Cebia Martin Pajer.
Z hlediska nájezdu měla auta na tuzemském trhu oproti těm na Slovensku najeto v průměru o 4000 km méně, když vykazovala 145 000 km. „Toto číslo může ukazovat na častější stáčení tachometrů v České republice oproti Slovensku, neboť ojetá auta zde nejsou mladší, a naopak v případě čerstvě dovezených aut jsme na tom z hlediska jejich stáří oproti Slovensku velmi špatně,“ upozorňuje Martin Pajer z Cebia.
Do Česka se dovezla výrazně starší auta než na Slovensko
Celkové stáří všech prodávaných ojetých aut v České republice činilo v prvním pololetí 9,82 roku, což bylo o tři měsíce více než na Slovensku, kde dosáhlo hodnoty 9,57 roku. Významný rozdíl byl ve stáří ojetých aut, která byla do obou zemí dovezena v letošním roce. Ta, která byla starší 10 let, měla v Česku podíl na dovozu 49,20 % – tedy prakticky každé druhé dovezené auto bylo starší než 10 let. Na Slovensku činil podíl takových aut jen 29,84 %.
Pokud jde o dovezená osobní ojetá vozidla starší 15 let, jejich podíl v rámci letošních dovozů činil na tuzemském trhu 23,54 %, zatímco u našich východních sousedů jen 13,85 %, tedy zhruba o 10 procentních bodů méně. Celkově se přitom do Česka dovezlo 72 541 ojetých osobních aut, zatímco na Slovensko 28 727 ojetých vozidel. „Počet aut dovážených na Slovensko činí dlouhodobě cca 40 % počtu aut dovezených do České republiky,“ doplňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
„Hlavním důvodem, proč se na Slovensko dovážejí mladší a dražší vozy, je registrační poplatek při první registraci vozu na Slovensku, a tedy i při registraci dovozeného ojetého vozu ze zahraničí. Výše tohoto poplatku je odstupňovaná podle objemu motoru a ekologičnosti provozu vozidla. Registrační poplatek zapříčiňuje nižší počet dovážených ojetin na slovenský trh a omezil i stáří vozů, neboť dovoz starších vozů se pak stává nevýhodný,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Na obou trzích vede Octavia, slovenský trh je však více rozmanitý
Český trh je přitom oproti slovenskému méně diverzifikovaný z hlediska modelů. Deset neprodávanějších si zde nárokuje 31,34 % trhu, zatímco na Slovensku se jedná jen o 25,51 %. Zatímco tuzemskému trhu vévodí s přehledem značka Škoda, a to zejména s modely Octavia, Fabia, Superb či Karoq, u našich východních sousedů se mezi nejprodávanější ojeté vozy dostávají i prémiové značky Audi či BMW.
„Dlouhodobě vidíme, že slovenští zákazníci si více potrpí na prémiové a luxusní značky než Češi,“ komentuje situaci ředitel Cebia Pajer. Škoda Octavia je přesto nejprodávanějším modelem v obou zemí. V Česku dosáhla v prvním pololetí podílu na prodávaných ojetých autech 9,70 % a na Slovensku 6,52 %. Vozidla značky Škoda jsou přitom v obou zemí nejvíce dováženou značkou vozidel ze zahraničí. Z hlediska barvy se v Česku prodávají nejčastěji šedá ojetá auta (22,42 %), zatímco na Slovensku bílá (24,39 %).
Na Slovensku se prodává více elektroaut a hybridů. Silná je nabídka naftových vozidel
Rozdíl existuje také v zastoupení vozidel dle pohonu. V České republice se prodává podstatně větší procento aut s motorem na benzín (ČR 46,55 %, SR 37,44 %). Větší zastoupení ostatních typů pohonů (vyjma CNG) má Slovensko. Auta na naftu jsou zde stále velmi žádaná, neboť jejich podíl mezi prodávanými ojetými vozy činil letos 55,08 %, zatímco v Česku 47,20 %.
„Je třeba dodat, že i když je v Česku jejich podíl ve srovnání nižší, i zde se nejčastěji prodávají vozidla na naftu, byť auta na benzín jsou v těsném závěsu,“ doplňuje Martin Pajer. Vozidla čistě na elektřinu činily v Česku jen 1,95 % nabídky, zatímco u východních sousedů dosáhly 2,57 %. Více se tam prodávaly i elektro hybridy, které byly na tamějším trhu zastoupené z 3,33 %, zatímco u nás z 2,66 %.
„Pokud vezmeme v úvahu čistě elektrická či elektro hybridní vozidla, v případě tuzemského trhu jde přibližně o každé 22. prodávané ojeté auto, na Slovensku o každé 17. ojeté auto,“ přibližuje čísla Martin Pajer z Cebia.
Rozdíl je také v podílu vozidel po prvním majiteli. Ačkoli je průměrné stáří vozidel na obou trzích letos téměř totožné, v Česku je u mnohem více aut deklarováno, že měla dosud jen jednoho vlastníka (44,76 % ČR oproti 31,07 % SR). V obou případech se ve velké míře jednalo o klamnou informaci, která měla zatraktivnit vozidlo. Na Slovensku se však s informací o prvním majiteli podvádělo o polovinu méně často než v České republice. Skutečný podíl vozidel po prvním majiteli dosahuje přibližně 16 %.
Zdroj: CEBIA