Autor analýzy Karel Beránek
Spread the love

SDA sečetl srpen, celkové údaje o trhu osobních vozů jsou opět veskrze pozitivní. Srpen byl meziročně lepší o 3,08 % a letošek po osmi měsících dokonce o 4,75 %. Jiným kategoriím motorových vozidel se už tolik nedaří.

Podrobnější pohled do statistických dat napovídá, že se i v osobácích začíná „něco“ dít. Je jen otázkou, jak se která ze současných statistických dat, komu líbí, a také naopak, které údaje se třeba ideologicky či politicky nehodí. Záleží jen, z jakého úhlu pohledu a s jakým záměrem se vezmou a použijí. Jsou známé případy, kdy i vysloveně špatné výsledky byly nakonec prezentovány jako úspěch. I takový je osud statistik.

Nenápadně a nebezpečně

Srpen se stal měsícem, ve kterém se například už začalo markantněji projevovat to, o čem píšeme letos už po několikáté, a to že se v druhém pololetí dají očekávat jisté strukturální proměny dosud docela konzervativního českého automobilového trhu, v podobě nastupující invaze dalších čínských značek. Těch se o přízeň českých zákazníků zajímají dvě desítky a začínají vystrkovat nejen své růžky, ale i zuby. Jejich podíl na trhu v srpnu poskočil na 4,18 % z loňských méně než dvou. A už to není jen MG, která se drží stabilně v popředí druhé desítky českých TOP značek, ale na 19. místo se prosadilo také už Jaecoo a do TOP 25 se dostala i Omoda.

Vše nasvědčuje tomu, že srpen je jen začátek, protože se o podíl na českém trhu hlásí také další silné čínské vozy – BYD a BAIC, značky koncernu Dongfeng (zejména Joyear, Voyah a Forthing), ale i další, jako Leapmotor či Chery, se kterými se bude muset brzo také víc počítat.

Ostatní trochu jako na houpačce

Když se někomu zadaří, musí to jiní odnést, to je jasné. Svým způsobem očekávaný (jako jedna z mála značek letos zvýšila ceny), ale přesto překvapivý byl srpnový propad registrací vozů Škoda, kterým klesl tržní podíl na 29,26 %, což je oproti lednu o více než sedm procent méně. Naopak po osmi měsících je Škoda, díky dobrému začátku roku, v meziroční plusu o 5,79 %. Ani u loni tolik úspěšné Tesly nemají letos asi důvody k oslavám, meziroční pokles o více než 36 procent v srpnu i po osmi měsících, to jen potvrzuje.

Důvody k přemýšlení mají z větších importérů jistě také u fiatů, jeepů, lexusů, mazdy, oplů, seatů, či volva, kterým se nedaří dosahovat loňských výsledků. Ne vždy má výraznější pokles prodeje logiku, ale realita je neúprosná. Naopak dobrý rok se rýsuje autům značek Cupra (+67,15 %), Dacia (+22,30 %), Ford (+42,56 %), Honda (+23,33 %), MG (+26,07 %), Mitsubishi (+39,59 %), Nissan (+59,22 %), Porsche (+30,79 %), nebo Renault (+37,56 %). A samozřejmě i těm novým, které začínají prakticky od nuly.

Registrace elektromobilů u nás klesají

Zatímco za květen činil podíl elektromobilů 6,20 % v červnu to bylo 6,11 % s registracemi 1318 kusů, za červenec klesl podíl na 5,14 % a 1070 vozů a v srpnu bylo registrováno už jen 840 čistě elektricky poháněných osobních vozů, což stačilo na podíl 4,57 %. Ještě že celoročně vychází podíl na 5,48 %, což představuje ve srovnání s loňskými 3,75 %, 53procentní zlepšení. I to nabízí nudná statistika, a tak se budeme těšit, jaké budou výsledky za září.

O příčinách tohoto jevu u nás, stejně jako toho, že ani ve vyspělých zemích nedosahuje penetrace elektromobilů předpokládané a výrobci plánované úrovně, lze spíše jen spekulovat. Určitě by asi pomohly dotace, ale kde na ně vzít, když Green Deal je tak drahý, a ještě se chce hodně zbrojit?

Dodávkám se letos moc nedaří

Ať se na trh s lehkými užitkovými automobily budeme dívat z kterékoli strany, je jasné, že registrace v této kategorii ukazují výraznější meziroční pokles. Loni rekordních 15 341 vozů po osmi měsících a 1724 za srpen, předloni 13 940 a 1898 je oproti letošním 12 616/1416 kusům pád skoro dramatický. Vozové parky jsou zřejmě nasycené.

O čelo ligové tabulky letos urputně bojují vedoucí Toyota s tvrdě dotírajícím Fordem. Třetí VW má už slušnou ztrátu, čtvrtý Renault, který dominoval ještě nedávno je opět s dalším odstupem, stejně jako pátý Peugeot a překvapením letoška je Iveco na šesté příčce.

V kategorii dodávek by měla mít elektromobilita díky rozvážkovým službám větší šance, ale srpnový podíl 6,30 %, stejně jako 6,21 % po osmi měsících neodpovídá možnostem a stále ukazuje na nejistoty a váhání zákazníků. Snad se to zlepší.

Rodí se ekologická sabotáž

Jako naprostá sabotáž bezemisní budoucnosti a ekologických ambicí EU, se v tomto ohledu jeví snaha skupiny ACEA prosadit přehodnocení emisních cílů pro roky 2030 i 2035 a odložit zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory. Místo aby evropští výrobci překonávali nižší zájem zákazníků, jejich účinnějším přesvědčováním, když váhají s nákupem elektromobilů, kapitulantsky hledají výmluvy pro vlastní neschopnost.

To je od šéfů automobilek, kteří ještě nedávno prohlašovali, že budou v Evropě prodávat od roku 2030 už jen elektromobily, zrada ekologických cílů na cestě k uhlíkové neutralitě. Nebo bude nakonec vše ještě jinak a jedná se o nějaký zastírací manévr?

Jistá nejistota

Na další vývoj trhu, ale především automobilové výroby si budeme muset holt počkat už proto, že signály jsou v poslední době různé a často si protiřečí. Zvláště projevy politiků, kteří jsou už delší čas motorem, volantem, ale i brzdou auto-mobility, vyvolávají rozpaky. Jedni vycházejí z toho, že sliby nikoho nezarmoutí a druzí si stejně prosadí své posvátné regulace, cenově směrem nahoru tak obrovsky variabilní emisní povolenky a celkové zdražování všeho, s jediným cílem, hlavně na tom co nejvíce vydělat.

Do toho všeho se nám chystá razantně hodit vidle nová konkurence z Číny, kterou nezastaví žádná cla či sankce. Na to je Čína velký hráč a nejednotná Evropa slabým protivníkem.  O tom, že všichni chceme žít ve zdravém životním prostředí není sporu, jen by měli všichni ti mocní a bohorovní konšelé méně poroučet větru dešti, lépe hospodařit a počítat také víc s lidmi, kteří to vše budou muset zaplatit. To ale zatím nějak moc nehrozí.

Karel Beránek

Related Post