Ilustrační foto: Výrobní závod Volkswagenu v polském Vřesně, Foto: VW
Spread the love

Koncern Volkswagen zveřejnil 30. října kvartální výsleky, je v červených číslech poprvé od roku 2020. Za třetí čtvrtletí vykázal ztrátu výši 1,3 miliardy eur. Důvod: automobilka musela zaúčtovat snížení hodnoty aktiv v celkové výši 5,1 miliardy eur poté, co Porsche ustoupilo od elektromobilní ofenzivy.

Další překážkou jsou americká cla, která dopadají na nejziskovější značky VW.  Tržby koncernu nicméně překonaly odhady, když narostly meziročně o 2,3 % na 80,31 miliardy eur (odhad trhu 76,87 miliardy eur), analyzuje situaci web Patria.cz

Provozní marže sklouzla do záporných –1,6 % z kladných 3,6 % v předchozím roce, ale očekávání trhu bylo ještě horší (odhad –2,94 %). Dodávky narostly meziročně o 1,1 % na 2,20 milionu vozů a cash flow z automobilové divize činil 8,52 miliardy eur, meziročně sice o 9,7 % níže, ale taktéž nad očekáváním trhu (6,73 miliardy eur).

V Evropě jdou prodeje dobře
VW zaznamenává určité úspěchy díky nové modelové řadě a atraktivnějším elektromobilům. Rostoucí dodávky v západní Evropě a Jižní Americe za období do září více než kompenzují pokles v Číně a USA, uvedla firma. Nové objednávky v západní Evropě vzrostly o 17 %, přičemž více než pětinu tvořily bateriové vozy, uvádí Bloomberg.

Po očištění o mimořádné položky činila provozní marže společnosti 5,4 %, oproti předchozímu zápornému výsledku 1,6 %, uvedla firma.

„Zaúčtovali jsme náklady ve výši 7,5 miliardy eur, především kvůli zvýšeným clům, úpravě produktové strategie u Porsche a snížení hodnoty goodwillu u Porsche. Po očištění o tyto náklady činí provozní marže skupiny 5,4 %,“ uvedl finanční ředitel Arno Antlitz. „Zvýšená cla a s tím související negativní dopady na objemy nás zatěžují až o 5 miliard eur za celý rok,“ dodal Antlitz.

Čistý peněžní tok z automobilové divize, klíčový ukazatel finančního zdraví, překonal očekávání, uvedl analytik Stephen Reitman ze společnosti Bernstein. Zlepšení cash flow bylo výsledkem lepšího řízení pracovního kapitálu, snížení zásob a nižších investičních výdajů.

Skupina nadále očekává, že tržby v roce 2025 budou na úrovni předchozího roku za předpokladu dostatečné dostupnosti polovodičů. Provozní návratnost tržeb stále odhaduje mezi 2 % až 3 % a čistý cash flow z automobilové divize kolem nuly.

Americká cla, nezájem o elektromobily a chybějící čipy
Volkswagen čelí celé řadě problémů, které souvisejí s pomalejším než očekávaným přechodem evropských spotřebitelů na elektromobily. A další zátěž představují klesající prodeje v Číně a USA. Vzhledem k těmto potížím VW plánuje „důsledně realizovat“ úsporná opatření a být otevřený novým přístupům, uvedl finanční ředitel Arno Antlitz. „Zaměříme se mimo jiné na cílené využití naší velikosti a efektivnější využívání synergií v rámci skupiny.“

Generální ředitel Oliver Blume podnikl kroky jako omezení plánů na výrobu baterií pro elektromobily a vývoje vlastního softwaru. Aby dohnal konkurenci v Číně a zvýšil podíl na trhu v USA, uzavřel partnerství se společnostmi Xpeng a Rivian Automotive. V Německu mají přinést úspory restrukturalizační dohody s odbory ve VW, Audi a Porsche, uvádí Bloomberg.

Leiters nahradí Blumeho u Porsche

Po obratu v EV strategii Porsche, která přecenila zájem bohatých zákazníků o luxusní elektromobily, Blume ukončuje svou kontroverzní dvojroli generálního ředitele Porsche i VW. V lednu ho ve vedení Porsche nahradí Michael Leiters, který dříve vedl McLaren Automotive Ltd. a působil ve vedoucích rolích ve Ferrari NV a Porsche.

Michael Leiters, Foto Porsche

Kromě toho Volkswagen varoval, že k dosažení letošních finančních cílů bude potřebovat dostatečné zásoby polovodičů, což naznačuje, že hrozící nedostatek čipů od společnosti Nexperia by mohl dále zatížit již tak oslabený automobilový průmysl.

Zdroj: Patria.cz

Related Post