Autor komentáře Karel Beránek
Spread the love

Únor sice nebyl bílý jak je zvykem, ale trh osobních automobilů meziročně posílil už na předkovidové hodnoty a motocyklový zaznamenává nové historické prodejní rekordy. Škoda udržela nejvyšší podíl, druhý Hyundai zvýšil náskok na Toyotu, ta zase uniká čtvrtému Volkswagenu. Skokem měsíce je značka Volvo.

Meziroční zlepšení u osobních vozů sice nebylo v únoru tak výrazné jako v lednu, ale +8,93 % za únor a +13,92 po dvou měsících jsou víc než povzbudivé výsledky.

Toyota s náskokem třetí

Lednové skokové zlepšení sice Škoda v únoru nezopakovala, ale +6,64 % a 33,81 % tržního podílu jsou velmi dobré hodnoty. Aktuální žebříček registrací doznává letos oproti minulosti docela zajímavé proměny. V TOP 10 se za suverénní škodovkou docela pěkně zpřeházelo pořadí i odstupy.

Dvojka Hyundai si na třetí Toyotu vytvořil docela slušný náskok o více než 500 kusů a čtvrtý VW meziročně ztrácí -9,75 %. Další dvojici tvoří Kia a Dacia. Za ní je opět zpřeházené pořadí, sedmé BMW poskočilo z desátého místa, osmou příčku si drží Ford, na devátou z šesté klesl Mercedes-Benz a největším skokanem února je z osmnáctého na desáté místo Volvo.

Ve druhé desítce si nejvíce polepšila Suzuki na 12 místo z patnáctého, MG nyní čtrnácté, loni dvacáté, Lexus postoupil v únoru na osmnáctou příčku z 23, a Cupra letos překonala mateřský SEAT.

Do třetí desítky se letos přesouvají dříve úspěšné mainstreamové značky, jako Citroën (21), Mazda (22), Honda (23), Fiat (29) a Jeep (31). Překvapivě se v únoru nedařilo, v lednu a loni tak úspěšná Tesle, která klesla na 25 místo. Ze špatného loňska se zatím dostává Nissan (letos 24, loni 29) a Mitsubishi (27/35).

Luxusu trochu ubylo, ale nepohoršila si každá značka

Důsledkem horečného nakupování luxusních vozů ke konci minulého roku jsou slabší registrace vozů značek Mercedes-Benz (-45,51 %), Audi (-42,47 %), ale i Porsche (-33,96 %), Maserati (-71,4 %) a Rolls-Royce (letos zatím 0). Značek jako Aston Martin, Bentley, Ferrari, se naopak tento jev prakticky nedotknul a Lamborghini si letos polepšilo prodeje o 60 %. Jak se ukazuje, omezení limitu pro odpis DPH u velmi drahých vozů, nějaký velký efekt pro státní pokladnu asi nepřinese, ale politici se měli čím chlubit a závistivci stejně nebudou nikdy spokojeni.

Modelům vládne stále Octavia

V TOP 10 se na českém trhu osobních vozů už delší čas nic moc nemění. Mezi sedm škodovek se vklínily dva Hyundaie (i30 a Tucson) a jedna Toyota (Corolla). Naopak mezi 11. a 20. místem došlo letos po dvou měsících z několika změnám, když si svá místa vzájemně prostřídaly modely Kia Ceed, Dacia Duster a Toyota Yaris Cross. Mezi TOP 20 se vrátily VW Golf a Toyota RAV4. Nováčky jsou zde letos MG ZS a Cupra Formentor.

Opel letos začíná ovládat trh dodávek

Tříletou hegemonii vozů značky Renault letos tvrdě napadá Opel. V únoru registroval 292 vozidel a po dvou měsících je už letošní jedničkou českého trhu lehkých užitkových automobilů. Ve vzájemném souboji značek Opel, Renault, Ford, VW a Toyota se tvrdě zápolí o každý prodaný kus a je jisté, že si žádný z „velké pětky“, ze které každá značka má více než desetiprocentní podíl na našem trhu, nedá tomu druhému nic zadarmo.

Dotace zatím prodeje elektromobilů neovlivnily  

Za únor registrovaných 438 elektromobilů představuje sice o 139 kusů víc než za stejné období loni, ale tržní podíl jen 2,39 %. Ani po dvou letošních měsících se zatím neprojevil razantnější vliv letos zavedených státních dotací, které mají podpořit jejich prodeje. Jejich podíl po dvou měsících je na českém trhu zatím dokonce horší než loňský celoroční průměr (3 %).

To asi málokdo čekal. Příčiny pokračujícího slabšího zájmu o koupi elektromobilů jsou zřejmě v tom, že na jejich nákup prostě nemá převážná většina zákazníků prostředky, ani z řad podniků a podnikatelů. Ti, kteří chtěli s elektromobily jezdit, si je už zakoupili a dalších „bohatých“ už zřejmě není tolik.

Tesly si letos koupilo přes 30 % soukromníků

Jeden povzbudivý moment ale letošní registrace elektromobilů přece jen nabízejí: podíl soukromých kupujících u značky Tesla dosáhl 30.88 % a jen za únor to bylo dokonce více než třetina (36,36 %). To je opravdu zajímavý a svým způsobem nadějný údaj, zvlášť když se na soukromníky státní dotace nevztahují.

Tesla je i letos jedničkou českého trhu, když za únor registrovala 88 nových elektromobilů a po dvou měsících už dokonce 204, což představuje meziroční zlepšení o 44,68 %. Dvojkou je Škoda se 162 kusy, třetí Hyundai s rovnou stovkou registrovaných elektromobilů.

Hybridům se daří stále lépe

Počty osobních vozů s hybridním pohonem u nás letos dál rostou, takže jejich tržní podíl už přesahuje 20 %, což znamená, že každé páté u nás registrované auto je hybrid. Hybridům jasně vládne Toyota, které patří 26,88 % této kategorie. Ze všech prodaných Toyot má 67,5 % hybridní pohon. Vozů s vnějším dobíjením také přibylo, ale jejich podíl se meziročně snížil na 2,18 %, loni to bylo 2,53 %.

Motorky ani letos plyn neubírají   

Těžko říci proč prodeji motocyklů už tak dlouho daří a pokračuje v růstu i v letošním roce. Po dvou „zimních“ měsících bylo registrováno 2568 strojů, což je nový historicky rekordní výsledek a představuje meziroční zlepšení o 22,64 %. TOP 5 tvoří suverénní Honda s 501 kusy, druhá je CF Moto (378), třetí KTM (183), čtvrté BMW (142) a pátá Yamaha (108).

Nadějný začátek roku

Výsledky registrací za únor i po prvních dvou letošních měsících jsou až překvapivě nadějné. Signalizují možný návrat do předkovidové doby, i když bude asi v jiných proporcích. Zatím letošní rok například naznačuje určité přesuny zájmu zákazníků mezi jednotlivými značkami a u některých tradičních je až nápadně patrná jejich určitá stagnace, takže jim postupně ujídají z koláče ty agresivnější.

Na tomto místě stojí za připomenutí, že si i na český trh už intenzivně brousí zuby celá smečka čínských výrobců, kteří se určitě nezabývají „ambiciózními“ iluzemi jako někteří Evropané. Jisté je, že nová továrna BYD v Maďarsku už brzo začne vyrábět a s čínskými automobily přijdou i nové formy obchodování. Máme se na co těšit.

Karel Beránek

Related Post