Spread the love

Šéf logistické Raben Group Ewald Raben prezentoval v Rokycanech unikátní  data z oblasti snižování emisí v logistice. Jeho firma testuje biopaliva (HVO100) ve vozovém parku, investuje i do ekobudov. Dohromady s vysokým podílem využívané zelené energie vedla opatření podle jeho slov k téměř 23% snížení emisí.

Akci moderoval Jakub Železný. Na eventu proběhla panelová diskuze odborníků na logistiku nejen z Rabenu, ale i českých vysokých škol.

„Rok 2023 byl v naší agendě ESG dalším náročným rokem. Raben Group se i nadále spojuje se svými zákazníky, dopravci a obchodními partnery s cílem utvářet a zlepšovat náš dopad na životní, společenské a pracovní prostředí. Těší nás pokrok v tomto ohledu a těšíme se na další kroky v roce 2024,“ řekl Ewald Raben.

Závazek Raben Group k udržitelnosti vedl k významným úspěchům, včetně výrazného zvýšení ratingu Ecovadis na 65 bodů v roce 2024.

„Jsme hrdí na to, že jsme ve všech oblastech dosáhli minimálně hodnocení „dobrý“ a v kategorii životního prostředí hodnocení „pokrok“. Těší nás také to, že jsme dosáhli působivého hodnocení A- ve zveřejněném CDP Climate 2023,“ uvedla Ewelina Jabłońska-Gryżenia, vedoucí udržitelnosti v Raben Group.

Český Raben „šlape“ do udržitelnosti
Jedním z nejúčinnějších řešení pro snižování uhlíkové zátěže je co nejúčinnější využívání přepravy: „Dá se říct, že kamion je jedním z nejekologičtějších řešení, protože při stejných emisích přemístí větší množství nákladu. Díky podobným řešením jsme schopni snížit zátěž, a postupně se tak propracovávat k definovaným cílům. Emise redukujeme zejména efektivitou přepravy“ říká Jakub Trnka, generální ředitel společnosti Raben Logistics Czech & Slovakia.

V praxi se jedná například o nákladní auto Cityliner se zadní natáčivou osou, která přesně kopíruje stopu tahače, díky čemuž dokáže projet i hůře dostupnými místy. Cityliner navíc pojme až 27 palet, na jeden litr paliva tak rozveze větší množství nákladu než klasické 18paletovém rozvozové vozidlo.

Nejlepším řešením pro logistiku je HVO100, vyplynulo z konference odborníků. Uhlíkovou stopu ovšem efektivně redukují i vozidla, která pojmou více palet
Nákladní vozidlo, které pojme až 27 palet, vyprodukuje oproti 18 paletovému náklaďáku o 35 % méně emisí CO2e na odvezenou paletu. Tato a další unikátní data zazněla na středeční konferenci, která proběhla v hypermoderním logistickém  Eurohubu společnosti Raben v Rokycanech. Pro ekologičtější provoz se přepravci vyplatí používat syntetické palivo HVO100, elektromobilita pro mezinárodní logistiku v dohledné době řešením rozhodně nebude.

„Vyplývá pro nás laiky z toho, co jsme slyšeli, že ekologické nutně neznamená elektro?“ zeptal se při panelové diskuzi moderátor Jakub Želený ředitele společnosti Raben Logistics Czech & Slovakia Jakuba Trnky.

„Jednoduchá odpověď je, že ano,“ uvedl Trnka. Z jeho prezentace na konferenci vyplynulo, že nejefektivnější cestou k redukci uhlíkových emisí a jejich ekvivalentů vede přes zvýšení efektivity přepravy: jako modelový příklad posloužilo nákladní auto cityliner, které oproti běžnému nákladnímu 18 paletovému autu ušetří 35 % CO2e a oproti dodávce celých 63 % CO2e na odvezenou paletu.  Takzvaný road train neboli dvojitý návěs je zase díky své kapacitě o 61 % úspornější v CO2e na odvezenou paletu než běžný návěs.

„Strach z velkých nákladních aut je neoprávněný, naopak jsou ekologičtější. Cityliner se zadní natáčivou osou navíc lépe projede městkou zástavbou, a nahradí tak například pět dodávek! Snižují se tím jak emise, tak potenciálně i riziko nehodovosti,“ dodal Trnka.

Elektromobilita na logistiku zatím nestačí, lepší je HVO100

Jednotliví odborníci se shodli, že dosavadní potenciál elektrifikovaných nákladních vozidel nejspíš nebude na delší trasy v dohledné době stačit, dobrou alternativou je ale zmiňované syntetické palivo z obnovitelných surovin. Elektrifikovaná vozidla už v současnosti dlouhodobě nacházejí využití v intralogistice, vhodná jsou i pro městkou logistiku a dopravu na menší vzdálenosti. Raben Group v Polsku k tomuto účelu už využívá elektrické kamióny značky Volvo Trucks. Závěry o elektromobilitě potvrdili i profesoři Petr Jirsák, Ivan Gros a prezident české logistické asociace Václav Cempírek. Akademici navíc přinesli svůj pohled na problematiku ekologičtější dopravy: „Plánování tras, omezování zpětných jízd nebo takzvaný eko driving jsou způsoby, jak efektivně snižovat CO2e. Je třeba více školit řidiče a vést je k úspornému provozu,“ řekl profesor Petr Jirsák z Katedry logistiky VŠE.

Na západě mají řidiči kamiónů prestiž, střední Evropa zaostává

Dalším probíraným tématem bylo povolání řidičů nákladních vozidel, které je pro logistiku zcela klíčové. „V mém domovské Nizozemsku se jedná o prestižní povolání, v Německu a dalších státech střední Evropy je ale situace jiná. Je to dané především odlišnými platovými podmínkami,“ uvedl k tématu Ewald Raben, zakladatel a výkonný ředitel společnosti. „Je třeba součinnosti celého segmentu i akademiků, aby došlo ke zlepšení. I když už dílčím způsobem existují řešení typu autonomních vozidel, v blízké době budou řidiči stále naprosto zásadní pro bezproblémový chod celé naší civilizace,“ doplnil Jakub Trnka.

V Rokycanech depo poskytuje pracovní místa, logistická centra umožňují blahobyt

„Každý zaměstnanec Raben Group ví, kde je z pohledu přepravy a skladování srdce Evropy. Jsou to právě Rokycany, které patří k síti šesti Eurohubům umožňujících rychlou dopravu napříč kontinentem,“ řekl v rámci své prezentace Ewald Raben. Na jeho slova později navázal starosta Rokycan Tomáš Rada, který připomněl, že město už po staletí funguje jako důležitý uzel na obchodní cestě mezi Prahou a Plzní. Připomněl také, že právě logistická centra jsou nesmírně důležitá pro chod společnosti a snadný přístup ke spotřebnímu zboží.

Eurohub v Rokycanech v kostce

  • Eurohub denně pokrývá 52 sběrných linek a operuje 45 přímých spojení
  • Denně je odbaveno 33 přímých spojení do Německa, což zaručuje nejrychlejší doručení na trhu.
  • Roční kapacita doku je přes 750 tisíc palet
  • Depo usnadňuje přepravu na Slovensko, do Polska, Maďarska, Bulharska, Rumunska, Rakouska a Nizozemska
  • Kapacita přepravy do Německa a zpět se díky Eurohubu zvýšila na sedminásobek

Erich Handl, Rokycany

Related Post