Spread the love

Městský crossover Aygo X uvádí full hybridní technologii do svého automobilového segmentu. Jeho výroba nadále pokračuje výlučně v kolínské fabrice Toyota Motor Manufacturing Czech, kde se stane prvním vyráběným hybridním vozem.

Aygo X vykazuje nejnižší emise CO2 napříč modely na trhu bez nabíjení ze zásuvky** (na základě předpokládaných údajů podle metodiky WLTP), a to 86 g CO2/km.

Toyota Aygo X je crossoverem třídy minivozů – navrženým a vyráběným v Evropě – přinášejícím řešení nároků městského a příměstského života. Své označení a charakter odvozuje od modelu Aygo, který je od svého uvedení v roce 2005 nejdostupnějším vozem značky na evropských trzích. Od počátku se vyrábí kompletně v České republice.

„Toyota Aygo se u nás v kolínském závodě vyrábí od roku 2005. Modernizovaná třetí generace modelu Aygo X, která přichází poprvé s hybridním pohonem, je krásným dárkem k našemu letošnímu 20letému výročí založení továrny,“ uvedl Robert Kiml, prezident Toyota Motor Manufacturing Czech.

Aygo X oslovuje řidiče zaměřené hledající vozidlo, které je dobrou volbou s ohledem na hektický životní styl ve městech. Od uvedení na evropské trhy v roce 2022 se prodalo více než 287 000 těchto vozů.

Hybridní Aygo X nyní rozšiřuje dosavadní výhody o úspornější provoz a flexibilitu v podobě hybridní technologie od Toyoty. Díky hybridní technologii od Toyoty má  Aygo X vyšší výkon při současném snížení spotřeby.

Model Aygo X má nejnižší emise CO2 napříč modely na trhu bez nabíjení ze zásuvky (dle předpokládaných údajů podle metodiky WLTP). Dále vykazuje nižší uhlíkovou stopu v rámci celého životního cyklu než předchůdce

Aygo X se na evropských trzích začne prodávat koncem roku 2025.

Nejmenší full hybrid od Toyoty

Aygo X je prvním modelem s full hybridním pohonem ve třídě minivozů (automobilovém segmentu A) a zároveň umožňuje elektrifikovat i nejmenší a nejdostupnější vůz v nabídce značky Toyota, aniž by tento model ztratil svůj typický kompaktní „crossoverový“ vzhled.

Nová pohonná jednotka, která je dnes k dispozici v modelech Yaris a Yaris Cross, nahradí dosud používaný benzínový motor 1,0 litru.

Konstrukční změny Ayga X za účelem zástavby komponent hybridního pohonu při zachování stejného rozvoru 2 430 mm a stejného objemu zavazadelníku jako u předchůdce si vyžádaly inovativní přístup v otázkách uspořádání. Jde o první model od Toyoty, kde jsou dva bloky bateriových článků umístěny vedle sebe napříč celou šířkou podlahy v podélném uspořádání pod zadními sedadly. Jiné hybridní Toyoty používají paralelní uspořádání, které vyžaduje více prostoru v podélném směru. Díky využití prostoru bylo dále možné přesunout pomocnou baterii pod zavazadelník, aniž by se zmenšil jeho objem.

K umístění většího hybridního pohonu bylo nezbytné protáhnout přední převis o 76 mm, čehož bylo dosaženo optimalizací uspořádání při zachování proporcí Ayga X. Aygo X přináší ostřejší akceleraci při uplatnění stejné hybridní technologie jako v Toyotě Yaris.

Výhody full hybridního pohonu dělají z Ayga X společníka do dnešního městského provozu, kde vůz produkuje nejnižší emise CO2 ve své třídě, a to 86 g/km*. Splňuje tak požadavky nízkoemisních zón.

Celkový maximální výkon systému se ve srovnání s předchozím konvenčním pohonem zvýšil o 44 koní na současných 116 k*, což Aygu X propůjčuje agilitu k jízdě ve městě se zrychlením z 0 na 100 km/h za necelých 10 sekund.

Aygo X se díky podvozkové platformě GA-B (součást modulární architektury TNGA – Toyota New Global Architecture) a zástavbě hybridní baterie, která stojí za nízkým těžištěm a vysokou tuhostí karoserie, chlubí ovladatelností v rušných městských ulicích. Poloměr otáčení je 4,7 metru.

Model přináší posádce tišší prostředí. Ke klidné jízdě přispívá izolační hmota v palubní desce, akustická izolace kapoty a kryt pod motorem v kombinaci s výfukovou soustavou a tlumičem. U vyšších výbav je jízda klidnější díky dalším opatřením ke snížení hladiny hluku, jako jsou např. silnější skla oken nebo dodatečné prvky odhlučnění v rámci celé karoserie.

Prioritou všech modelů od Toyoty je bezpečnost, od malých vozů až po velké, a tak i Aygo X těží z paketu bezpečnostních a asistenčních systémů s využitím technologií Toyota Safety Sense. Jedná se např. o předkolizní bezpečnostní systém, asistenta pro udržení uprostřed jízdního pruhu a systém rozpoznávání dopravních značek, jakož i systém nouzového zastavení a proaktivního asistenta řízení. Poprvé v modelové řadě Aygo X je systém Toyota Safety Sense postaven na bezdrátových aktualizacích, které zajišťují nejlepší úroveň ochrany.

Design

Postoj Ayga X je vyjádřen stylistickým ztvárněním přední partie s odkazem na high-tech přístup.

Model má novou kapotu, světlomety a přední masku. Kola 17″ nebo 18″ jsou z lehké slitiny a černými lemy kolem podběhů kol. Linka zavírání kapoty je posunuta o něco více dopředu.

Vůz má volitelné dvoubarevné lakování karoserie, kdy černá přechází ze střechy přes záď dolů až k bočním prahům; na druhé straně  barevné varianty karoserie se inspirují konceptem koření, zde v podobě palety zahrnující skořici, jasmín, estragon a levanduli. Nově se jako volitelný prvek pro vyšší výbavové linie nabízí  stahovací plátěná střecha s prvky inspirovanými přední maskou v podobě přechodového vzoru.

Standardem všech výbav je elektronická parkovací brzda, stejně jako dva nabíjecí porty typu USB-C. U vyšších výbavových linií je k dispozici bezdrátová nabíječka pro chytré telefony, digitální klíč, elektrické sklápění zrcátek a technologie nanoeX pro zlepšení kvality vzduchu.

Aygo X GR SPORT

Verze GR SPORT, která se svým názvem i provedením inspirovala závodním týmem TOYOTA GAZOO Racing, vítězem mnoha světových šampionátů, vyniká především dvoubarevným lakováním v oranžovém odstínu v kombinaci s černou kapotou.

Přední maska Toyoty Aygo X získala mřížku se vzorem „G“, známou z ostatních modelů řady GR, jakož i kola GR SPORT z lehké slitiny. Ke sportovní atmosféře v interiéru přispívají černé a šedé akcenty, resp. vyšívaná loga GR.

Aygo X GR SPORT má odladění tlumičů a vinutých pružin pro lepší ovladatelnost a minimalizaci náklonů karoserie; ostřejší odezvu dále poskytuje odladěný elektrický posilovač řízení.

Nižší uhlíková stopa

Multi-technologický přístup Toyoty směrem k uhlíkové neutralitě je postaven na možnosti výběru z různých řešení bez ohledu na to, kde zákazník žije nebo jaké jsou jeho individuální potřeby. S hybridním Aygem X otevírá Toyota bránu k elektrifikaci širší škále zákazníků napříč různými segmenty automobilového trhu.

Uplatněním koncepce zaměřené na uhlíkovou stopu a zohledněním všech fází používání vozidla, výroby i distribuce se podle odhadů Toyoty podařilo celkovou uhlíkovou stopu hybridního Ayga X snížit o 18 %* oproti předchozí generaci. Největším jednotlivým faktorem je hybridní pohon, jemuž sekunduje uplatnění nových materiálů, resp. snižování dopadů výroby a související logistiky automobilů.

Například výrobou vybraných součástí technologií vstřikování plastů, kdy se barva přidává již během procesu vstřikování, se dosahuje nižších emisí CO2 než při klasickém lakování.

Ke snížení uhlíkové stopy přispívá i používání recyklovaných plastů a látek při výrobě nových materiálů sedadel – jako v případě SakuraTouch pro interiéry bez materiálů živočišného původu.

SakuraTouch obsahuje více než 40 %*** PVC rostlinného původu z vedlejších produktů alkalického loužení dřeva, a dále korkový odpad z vinařského průmyslu a recyklovaný PET materiál, a to bez negativních dopadů na trvanlivost výsledného produktu. Tato směs materiálů snižuje emise CO2 během výroby – o 95 % v porovnání s pravou kůží.

Výrobce modelu Aygo X, kolínský podnik Toyota Motor Manufacturing Czech, využívá elektřinu z obnovitelných zdrojů. Ke snížení uhlíkové stopy přispěla i logistika dílů a vozidel.

* Předběžné údaje, podléhají konečné homologaci.
** Podle údajů JATO o kombinovaných emisích CO₂ dle WLTP, květen 2025
*** Podle metodiky hmotnostní bilance – tj. není zaručeno, že skutečně fyzicky obsahuje složky rostlinného původu.

Related Post