Spread the love

Před padesáti pěti lety byla v pakistánském Karáčí zahájena výroba modelu Škoda Skopak. Pick-up vycházel z modelu Škoda Octavia Combi. Technický návrh vedl Josef Velebný, který čerpal ze svých zkušeností s modelem Trekka, vytvořeným pro Nový Zéland.

Výroba modelu Skopak byla předčasně zastavena koncem roku 1971 kvůli vojenskému konfliktu. Celkem bylo vyrobeno přibližně 1 400 vozů v různých verzích. Jednou z méně známých kapitol 130leté historie automobilky Škoda je projekt vozu Skopak, který na počátku 70. let přinesl automobil vytvořený na míru pro potřeby pakistánských zákazníků.

Vozy značky Škoda, konkrétně model Škoda 1000 MB, se do Pákistánu vyvážely již od poloviny 60. let minulého století. Lokální importér, kterým byla společnost Haroon Industries Ltd. sídlící v přístavu Karáčí, přišel v roce 1967 s myšlenkou na výrobu specificky konstruovaného jednoduchého robustního vozu pro místní trh. Koncept se inspiroval modelem Trekka, novozélandským derivátem Škody Octavia, který byl vhodný i pro lehký terén.

První prototyp Skopak byl představen na jaře 1969, modelové označení bylo směsicí slov „Škoda“ a „Pákistán“. Inženýr Josef Velebný, který měl na starosti technické řešení, plně využil své předchozí zkušenosti s modelem Trekka. Kvůli podpoře projektu se přestěhoval do Pákistánu a sériová výroba modelu Skopak byla zahájena v květnu 1970.

Technický základ tvořil podvozek řady Octavia Combi, který byl do Karáčí importován v rozloženém stavu. Základem vozidla byl ocelový rám, na který bylo možné snadno přišroubovat laminátové panely karoserie. Tento modulární přístup umožnil výrobu několika verzí, přičemž nejzákladnější variantou byl dvoumístný vůz s jednoduchými textilními pásy místo dveří.

Navzdory svým kompaktním rozměrům – délka 4,2 m, šířka 1,64 m a výška 1,4 m – mohl Skopak uvézt užitečné zatížení půl tuny a táhnout přívěs o hmotnosti až 750 kg. Jeho výšku lze sklopením čelního skla snížit na pouhých 1,1 metru, což je praktická funkce pro pohyb mimo zpevněné cesty, například pod padlými stromy. Navzdory slibnému prodejnímu potenciálu měla Škoda Skopak krátkou kariéru. Indopákistánská válka na konci roku 1971, která trvala 13 dní, zastavila výrobu. Narušila tehdejší křehkou politickou a hospodářskou rovnováhu v regionu a ukončila veškerý dovoz do Pákistánu. V důsledku toho nebyla výroba Skopaku nikdy obnovena.

Škoda Auto pokračuje ve své strategii internacionalizace

Expanze na nové růstové trhy je základním kamenem současné strategie Next Level Škoda a zůstává strategickou prioritou společnosti Škoda. V současné době se zaměřuje na region ASEAN a indický trh, kde česká automobilka postupně posiluje svoji přítomnost a buduje si vedle své hlavní evropské základny druhou pevnou pozici.

Společnost klade důraz na lokální vývoj a výrobu modelů. Po SUV Kushaq a sedanu Slavia Škoda nedávno představila model Kylaq –kompaktní SUV vstupující do segmentu vozů s délkou pod 4 metry, který tvoří téměř 50 % prodejů na indickém automobilovém trhu. Tento model podpoří cíl značky dosáhnout v Indii do roku 2026 ročního prodeje 100 000 vozů.

Related Post