Spread the love
Viceprezident Hospodářské komory ČR Tomáš Prouza uspořádal 18. ledna seminář na téma Digitalizace obchodu s automobily. Novinky prezentoval v sídle komory v pražském Florentinu ministr dopravy Martin Kupka, na pódiu se objevili i další osobnosti z oboru.

Program akce, performeři:
Tomáš Prouza, viceprezident Hospodářské komory ČR
Představení klíčových témat
Digitalizace převodů automobilů

Martin Kupka, ministr dopravy
Digitalizace plných mocí jako nástroj podpory podnikání

Eduard Muřický, Ministerstvo průmyslu a obchodu
Moderní technologie v obchodu s automobily

Karolína Topolová, AURES Holdings
Bezpečný nákup automobilů díky on-line dostupným informacím

Martin Pajer, Cebia
Další příležitosti pro digitalizaci obchodu s automobily
Výhody digitalizace převodů vozů pro úvěrující instituce

Jana Hanušová, Česká leasingová a finanční asociace
Pozitivní dopady digitalizace převodů vozů z pohledu pojišťoven

Jan Matoušek, Česká asociace pojišťoven
Administrativní a personální úspory díky digitalizaci převodů vozů pro prodejce nových aut
Podnikatelé na semináři v sídle ocenili postupující digitalizaci,
která snižuje administrativu spojenou s provozem nebo prodejem vozidel. V
digitalizaci obchodu s automobily spatřují velkou příležitost např. pro rozvoj trhu
ojetých vozů. Volají ale také po digitalizaci převodu vozů a automatizaci zápisů
v rejstříku motorových vozidel, který trpí vysokou chybovostí dat, nebo po
odstranění i dalších zbytečných překážek, jako jsou fyzické kontroly při převodu
vozidla.
„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci. Šetříme čas a peníze
občanů, kteří mohou, namísto několika návštěv úřadů a prohledávání internetových
odkazů, nalézt dostupné elektronické služby na jednom místě v Portálu dopravy.
Z tohoto rozcestníku jsou dostupné již fungující služby spojené s dopravou, jako je
kontrola tachometru, informace o vlastněném vozidle, dálniční známky, možnost epodání žádostí o výměnu řidičského průkazu z důvodu krádeže, ztráty či změny
osobních údajů, předvyplnění žádosti změn v registru vozidel. Nově nemusí mít řidiči
v České republice u sebe řidičský ani technický průkaz. Nyní chceme umožnit online
udělení plných mocí, díky kterému půjde mnoho úkonů řešit elektronicky. Naším
cílem je, aby šlo veškerou administrativu okolo prodeje, koupě a registrace auta
vyřídit plně digitálně,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
„Cílem je snižování administrativy a usnadnění života jak občanům, tak firmám. Je
připravován Registr zastupování, který by měl být spuštěn v tomto roce. Tento projekt
umožní lidem a firmám jednoduše a rychle pověřovat osobu pro zastupování.
Prostřednictvím Portálu občana pak bude možné ověřit, kdo koho pověřil. Jeho
hlavním přínosem bude sdílení údajů o oprávněních k zastupování při vyřizování
různých agend mezi fyzickými osobami a firmami či úřady,“ doplnil na semináři vrchní
ředitel sekce hospodářství z Ministerstva průmyslu a obchodu Eduard Muřický.
Zmínil také další Digitální projekty resortu, které se na podporu podnikatelů zaměřují.
Jedná se například o Databázi informačních povinností, Jednotný portál evidence
kontrol nebo Portál podnikatele. Všechny tyto služby jsou součástí digitalizace a
snahy snižovat náklady podnikatelů.
VIZE / STRATEGIE / PARTNERSTVÍ Florentinum (recepce A), Na Florenci 2116/15 • 110 00 Praha 1
Velkou příležitost pro rozvoj trhu ojetých vozů vidí v digitalizaci sektoru generální
ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings (člen AOOA) Karolína
Topolová, a to zejména pokud jde o registrace v Centrálním registru vozidel.
„Náš business model se od většiny obchodníků s ojetými vozy odlišuje tím, že nejsme
jen zprostředkovateli prodeje, ale auta vykupujeme do našeho vlastnictví. Děláme to
zejména proto, abychom prodávající zbavili starostí s možnými reklamacemi aut od
nových majitelů a kupujícím mohli nabídnout záruky a garance bezpečného nákupu. A
to znamená vozy na sebe registrovat. Troufla bych si říci, že jsme patrně v tuzemsku
subjektem s nejvyšším počtem registrací ojetých vozů, který se pohybuje kolem 60
000 ročně. Interně jsme v AURES Holdings pro digitalizaci v uplynulých deseti letech
udělali velký kus práce. Rok od roku jsme rozšiřovali spektrum našich modelů
strojového učení a automatizovali zásadní aspekty našich obchodních operací. Pokud
jde o zákazníky, zejména bych vyzdvihla in-house vyvinutý systém ACBS pro řízení
zákaznického servisu, který přinesl zrychlení a zefektivnění komunikace se zákazníky
na všech kontaktních místech naší společnosti od webu, přes zákaznické call centrum
až k pobočkám. Digitalizace převodů vozů by ještě více přispěla k zefektivnění
obchodování na sekundárním automobilovém trhu, k většímu komfortu
zákazníků i k úsporám státního rozpočtu,“ zdůraznila Karolína Topolová.
Česká leasingová a finanční asociace oceňuje několik změn, které nedávné
minulosti v sektoru nových i ojetých vozů zjednodušily život úvěrovým společnostem i
jejich klientům.
„Klíčovou změnou pro finanční instituce bylo upuštění od záměru zrušit existenci
rodných čísel v dokladech totožnosti. Vážím si toho, že vláda vyslyšela naše
argumenty a našla odvahu v poslední chvíli zatáhnout za pomyslnou ruční brzdu při
zavádění změny, která by přinesla nutnost investovat desítky miliard korun bez
hmatatelného přínosu pro zlepšení služeb či ochranu spotřebitelů. Velkým přínosem
pro řidiče pak bylo zrušení povinnosti absolvovat evidenční kontrolu na STK při
přepisu vlastníka vozidla po řádném ukončení smlouvy o financování. Zrušení
zbytečného úkonu odlehčilo přeplněné STK a řidičům ušetří nejen poplatky, ale i tisíce
hodin času strávených na STK každý rok. Ocenit musíme i doplnění zákona o
spotřebitelském úvěru o možnost využívání statistických modelů při ověřování
úvěruschopnosti spotřebitelů. Přinese významné zjednodušení a zrychlení
schvalovacích procesů, aniž by přitom vznikala významná rizika v oblasti ochrany
spotřebitele. Vítáme i procesy v oblasti digitalizace přístupu k údajům o vozidlech
včetně zavedení jediného osvědčení o registraci vozidla či zjednodušení v agendě
řidičských průkazů,“ uvedla předsedkyně představenstva České leasingové a finanční
instituce (ČLFA) Jana Hanušová.
Podle České asociace pojišťoven postupující digitalizaci paradoxně brzdí i sami
motoristé, kteří neplní své povinnosti spojené se zápisem změn do registru.
VIZE / STRATEGIE / PARTNERSTVÍ Florentinum (recepce A), Na Florenci 2116/15 • 110 00 Praha 1
„Naším společným záměrem by mělo být co největší zjednodušení a automatizace
většiny zápisů v rejstříku motorových vozidel. Z naší praxe bohužel vidíme
vysokou chybovost dat v registru jednoduše proto, že motoristé neplní svou povinnost
zápis změn vlastníka provést. Klient vždy sjedná u svého nového vozu povinné ručení,
spolupráce systémů pojišťoven a registru motorových vozidel by pomohla
motivovat klienta operaci v registru neodkládat na jindy, tedy často na nikdy,“
poznamenal výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Digitalizace je podle společnosti Cebia (člen AOOA) základním předpokladem k
prověřování vozidel a tím i zvýšení bezpečnosti nákupu.
„Digitalizace vstupuje při nákupu auta nejen do jeho hledání a výběru, ale také do
prověření jeho identity a historie. Díky digitalizaci je možné získat informace z historie
auta ohledně toho, zda nemá stočený tachometr, nebylo havarované či případně jak,
kdy bylo skutečně vyrobeno a pro jakou zemi, zda nebylo provozováno jako taxi, není
hlášené jako odcizené či zatížené financováním a řadu dalších informací, ale také si
lze jednoduše zkontrolovat, jestli dané vozidlo vůbec existuje. Bez digitalizace by
nebylo možné tato data vůbec poskytovat,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti
Cebia, která monitoruje trh ojetých aut a pomáhá bojovat proti podvodům již od svého
založení v roce 1991.
Posun v digitalizaci celého podnikatelského sektoru ze strany státu vnímá pozitivně i
Hospodářská komora
„Výrazné zlepšení digitalizace státní správy jsme vnímali při vzniku vlády jako jedno z
nejdůležitějších témat pro podnikatele, které dusí drahá a zbytečná byrokracie. Jsme
proto rádi za každou změnu a pevně doufáme, že se ještě v tomto volebním
období podaří odstranit i další zbytečné překážky, jako jsou třeba fyzické
kontroly při převodech aut nebo lepší dostupnost informací o vozidle,“ uzavřel
viceprezident Hospodářské komory Tomáš Prouza.
Zdroj: seminář HK, Erich Handl
Digitalizaci jsme po semináři prodiskutovali s viceprezidentem HK Tomáše Prouzou

Related Post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *