Daimler Truck se ohlíží za rokem prvních zákaznických zkoušek svého nákladního vozu Mercedes-Benz GenH2. V červenci 2024 společnost zahájila zkušební provoz nasazením pěti nákladních vozidel Mercedes-Benz GenH2 společně s Air Products, Amazon, Holcim, INEOS Inovyn a Wiedmann & Winz do logistických operací.
Cílem zkušebního provozu bylo otestovat spolehlivost a účinnost vozidel v reálných podmínkách a dát těmto zákazníkům včasnou příležitost získat praktické zkušenosti s přepravou zboží pomocí nákladních vozidel s palivovými články.
Celkem pět prototypů v provozu u zákazníků najelo více než 225 000 kilometrů. Tato vzdálenost odpovídá přibližně pěti cestám kolem Země podél rovníku. Na stejnou celkovou vzdálenost by srovnatelný dieselový nákladní automobil s celkovou hmotností soupravy 25,6 tuny musel natankovat přibližně 58 000 litrů nafty, což by vyprodukovalo přibližně 154 tun CO2 *).
Během téměř ročního nasazení prototypy nákladního vozu Mercedes-Benz GenH2 Truck zaujaly vysokou účinností palivového článku, který vyvíjí a vyrábí společnost cellcentric, společný podnik společností Daimler Truck a Volvo Group.
Během celkového ujeté vzdálenosti se průměrná spotřeba vodíku pohybovala mezi 5,6 kg/100 km a 8 kg/100 km v závislosti na použití, s průměrnou celkovou hmotností soupravy mezi 16 tunami a 34 tunami.
Michael Scheib, vedoucí vývoje kompletních vozidel ve společnosti Mercedes-Benz Trucks: „Počáteční zákaznické zkoušky jsou pro další vývoj našich nákladních vozidel s palivovými články nesmírně cenné. Nasazením nákladních vozidel GenH2 v reálných logistických operacích jsme byli schopni prokázat jejich výkon, spolehlivost a efektivitu v různých dopravních aplikacích a získat důležité poznatky. To nám umožňuje zdokonalovat technologii a vozidla podle specifických potřeb našich zákazníků až k sériové výrobě. Intenzivní využívání čerpacích stanic na kapalný vodík během zkoušek navíc umožňuje další optimalizaci procesu tankování. Všechny tyto praktické zkušenosti nám také pomáhají optimálně připravit náš prodej a servis na nasazení vodíkových nákladních vozidel pro naše zákazníky.“
Nasazení u zákazníků potvrzuje praktičnost
Pět nákladních vozidel GenH2 Truck bylo během zkušební doby nasazeno zákazníky na specifických trasách v Německu a plnilo různé přepravní úkoly. Například dopravní partner společnosti Amazon používal nákladní vozidlo Mercedes-Benz GenH2 Truck v rámci logistické sítě Amazonu na vyhrazené trase mezi distribučním centrem ve Frankenthalu (Porýní-Falc) a dodací stanicí v Sindelfingenu (Bádensko-Württembersko).
Společnost Air Products používala nákladní vozidlo Mercedes-Benz GenH2 Truck pro přepravu plynů v lahvích ze svého plnicího závodu v Hattingenu na řece Porúří a odtud zásobovala plynárenské stanice a zákazníky. Společnost Wiedmann & Winz nasadila vodíkový vůz v tzv. „kombinované přepravě“, kdy nákladní vozidla přebírají část přepravního úkolu v kombinaci s jinými druhy dopravy.
Nákladní vozidlo Mercedes-Benz GenH2 Truck tak přepravovalo námořní kontejnery průmyslovým a komerčním zákazníkům pro mezinárodního poskytovatele logistických služeb DP World.
Společnost Holcim nasadila nákladní vozidlo s palivovými články pro svou logistiku stavebních materiálů k přepravě dodávek cementu ze svých závodů v Porúří ke svým zákazníkům v západním Německu a Nizozemsku.
Společnost VERVAEKE – logistický partner společnosti INEOS Inovyn – používala nákladní vůz GenH2 pro přepravu PVC a vinylu. Během počáteční fáze zákaznických zkoušek zůstaly prototypy pod přímým dohledem a odpovědností výrobce.
Přímá zpětná vazba od zákazníků ohledně zkoušek potvrzuje, že se vozidla hladce integrovala do každodenních logistických operací. Zákazníci zdůrazňovali zejména praktičnost podobnou dnešním dieselovým nákladním vozům, mimo jiné díky dlouhému dojezdu 1 000 kilometrů a více, a také krátké době tankování 10 až 15 minut. Díky tomu je nákladní vůz GenH2 vhodný pro dálkovou přepravu, flexibilní trasy a neplánované nasazení.
Řidiči si také pochvalovali dynamický přenos výkonu, plynulou a pohodlnou jízdu a nízkou hladinu hluku – to vše jsou výhody, které může nákladní vůz Mercedes-Benz GenH2 využít pro situační výkonové špičky. Elektricky poháněné vozidlo využívající vodík jako zdroj energie disponuje výkonem palivových článků 300 kW a baterií o kapacitě 70 kWh. Celkově zpětná vazba zákazníků zdůrazňuje spolehlivý provoz a praktické využití nákladních vozidel s palivovými články na vodík.
Thomas Hollad, manažer dopravy a aktiv pro severní kontinent ve společnosti Air Products : „Vozidlo fungovalo po celou dobu zkušebního provozu spolehlivě a reakční doba a technická podpora týmu Daimler Truck byly cenné při rychlém a profesionálním řešení drobných problémů. Jsme rádi, že se můžeme k těmto testům připojit – jak jako zákazník, tak i dodávkami vodíku na naši čerpací stanici v Duisburgu.“
Fabian Duex, ředitel pro provoz povrchové dopravy v EU, Amazon Transportation Services: „ Nákladní vůz GenH2 si u našeho přepravního partnera vedl dobře a prokázal solidní spolehlivost a úspornost. Během zkušebního provozu dosahoval dojezdu přes 1000 kilometrů na jednu nádrž a vůz plynule fungoval v pětidenním provozu. Na základě zkušeností našeho partnera s předsériovými vozidly vykazuje nákladní vůz GenH2 slibnou vyspělost.“
Roger Haschka, globální manažer kategorie nákladních vozidel a návěsů, Holcim Technology Ltd .: „ Nákladní vůz Mercedes-Benz GenH2 dokazuje, že vodíkový pohon je životaschopnou technologií budoucnosti. Užitečné zatížení a dojezd splňují naše požadavky. Pro udržitelnou dekarbonizaci našeho Scope 3 – kromě používání bateriově elektrických nákladních vozidel – je klíčovou výzvou pro toto odvětví vytvořit ekonomický obchodní plán, založený na celkových nákladech na vlastnictví (TCO), který umožní provoz vozidla bez nákladových nevýhod.“
Fritz Ehlers, Gerdes + Landwehr, partner skupiny Holcim: „Ve skupině Gerdes a Landwehr jsme nesmírně potěšeni, že se můžeme společně se společností Holcim Technology Ltd. podílet na tomto projektu a získat cenné poznatky o budoucích technologiích již v rané fázi. Jízdní komfort, zejména z hlediska emisí hluku, a také výkon, který vozidlo na silnici poskytuje, již nyní těší naše řidiče. Nadšení ze sériové verze roste již dnes.“
Frédéric Derumeaux, generální ředitel společnosti VERVAEKE : „Od samého začátku jsme se těšili vynikající podpoře od technických a zákaznických týmů Mercedes-Benz GenH2 Truck. Veškeré počáteční potíže byly řešeny velmi rychle a kompetentně. Společně s naším zákazníkem INEOS Inovyn jsme byli schopni dosáhnout vysokého provozního výkonu, což bylo možné pouze díky flexibilitě a koordinaci všech zúčastněných. Řidiči, kteří používali Mercedes-Benz GenH2 Truck, si jej v provozu zamilovali a oceňují jak jeho vysoký výkon, tak i pohodlí.“
Dr. Micha Lege, generální ředitel společnosti Wiedmann & Winz: „Nákladní vůz Mercedes-Benz GenH2 se v mnoha ohledech vyrovná naftovému Actrosu – to ho pro nás dělá tak cenným. Díky dlouhému dojezdu a krátkým dobám tankování můžeme nákladní vůz GenH2 nasadit jako naftový nákladní vůz. Nemůžeme si dovolit spoléhat se pouze na jednu technologii. Aby revoluce v pohonných systémech fungovala, potřebujeme technologickou kombinaci bateriově elektrických a vodíkových nákladních vozidel. U palivových článků od společnosti cellcentric používáme nejmodernější technologii vyrobenou v Německu.“
Jens Langer, výkonný ředitel DP World Intermodal: „Nákladní vůz Mercedes-Benz GenH2 dokazuje, že vodíkový pohon a každodenní praktičnost jdou ruku v ruce. Díky silnému výkonu, vysokému jízdnímu komfortu a bezproblémové souhře mezi inženýrstvím, řízením a servisem nastavuje nové standardy pro budoucí a klimaticky šetrnou logistiku.“
Velkou výzvou na cestě k sériové výrobě nákladních vozidel s palivovými články zůstává přetrvávající nedostatek komplexní sítě vodíkových čerpacích stanic, zejména pro kapalný vodík. Do roku 2030 je nutné rozšířit síť v celé Evropě na celkem 2 000 vodíkových čerpacích stanic, aby bylo možné v praxi nasadit nákladní vozidla s palivovými články ve velkém počtu.
Zákazníci také poznamenali, že pozitivní pohled na celkové náklady na vlastnictví (TCO), tj. celkové provozní náklady nákladních vozidel s palivovými články ve srovnání s dieselovými nákladními vozidly, není v současné době možný, a to jednak kvůli současné vysoké ceně vodíku, ale také kvůli vysokým nákladům na pojištění vozidel.
Vozidla tankovali řidiči na čerpacích stanicích s kapalným vodíkem (sLH2) ve Woerth am Rhein (Porýní-Falc) a v oblasti Duisburgu (Severní Porýní-Vestfálsko). V rámci zákaznických zkoušek bylo provedeno celkem 285 tankování s celkovým množstvím přibližně 15 tun kapalného vodíku.
Při vývoji technologií pohonu na bázi vodíku dává Daimler Truck přednost kapalnému vodíku. V tomto stavu má nosič energie výrazně vyšší energetickou hustotu. Díky tomu lze do dvou nádrží, každé s kapacitou 40 kg, přidat více vodíku, což výrazně zvyšuje dojezd a umožňuje srovnatelný výkon vozidla s konvenčním dieselovým nákladním vozem.
Kapalný vodík se také mnohem snadněji přepravuje a nádrže na kapalný vodík nabízejí výhody z hlediska nákladů a hmotnosti ve srovnání s nádržemi na stlačený plynný vodík. Použití kapalného vodíku tak umožňuje vyšší užitečné zatížení – důležité kritérium ve flexibilní a náročné dálkové dopravě.
Komplexní servisní podpora pro nákladní vozy Mercedes-Benz GenH2 v Německu
Během zkoušek poskytovala společnost Daimler Truck úzkou podporu vozidlům i zákazníkům. Servis vodíkových nákladních vozidel nevyžadoval pouze nové technické znalosti, ale také vyžadovalo přizpůsobené procesy a pracovní postupy v poprodejním servisu.
Během celého zkušebního období bylo pět nákladních vozidel s palivovými články podporováno manažery pro klíčové zákazníky v rámci prodejní organizace Mercedes-Benz Trucks. Tím bylo zajištěno, že každý zákazník měl vyhrazené jediné kontaktní místo, které mu poskytovalo nepřetržitou kompletní podporu, včetně technické pomoci.
Tým pro klíčové zákazníky byl k dispozici nepřetržitě pro technické dotazy a v případě potřeby mohl zákazníky odkázat na pobočky Mercedes-Benz Trucks se speciálně vyškoleným personálem. Pro zákaznické testování byly speciálně vyškoleny a certifikovány pro nákladní vůz GenH2 pobočky v Haanu (Severní Porýní-Vestfálsko) a Stuttgartu-Feuerbachu (Bádensko-Württembersko). Kvalifikovaný servisní personál se staral o pravidelné kontroly, běžnou údržbu a v případě potřeby i opravy.
Projektově orientovaná, efektivní a přímá spolupráce mezi vývojovým týmem a odborníky na poprodejní služby zajistila optimální výměnu informací a v konečném důsledku poskytla nejlepší možnou zákaznickou podporu pro provoz vozidel. Zákazníci během těchto prvních zákaznických zkoušek rozpoznali úzkou koordinaci mezi řidiči, inženýry a zákaznickým servisem jako klíčový faktor úspěchu.
Na základě těchto zkušeností se připravují další poprodejní místa pro manipulaci s nákladními vozidly s palivovými články, aby se optimálně podpořilo plánovaných 100 malosériových vozidel nové generace nákladního vozu Mercedes-Benz GenH2.
Výhled: Druhá zkušební fáze a další vývoj nákladního vozu Mercedes-Benz GenH2
Jak bylo plánováno, Daimler Truck bude pokračovat druhým kolem testů se stejnými vozy Mercedes-Benz GenH2 Trucks a pěti dalšími zákazníky, počínaje čtvrtým čtvrtletím roku 2025. Cílem je shromáždit další zkušenosti s další sadou případů použití v reálném provozu a optimálně připravit nákladní vozy s palivovými články pro sériovou výrobu na základě požadavků zákazníků.
Společnost Daimler Truck již paralelně zahájila fázi vývoje nové generace nákladních vozidel s palivovými články. V závodě Mercedes-Benz ve Woerthu se plánuje montáž celkem 100 nákladních vozidel s palivovými články nové generace v rámci malosériové výroby, která budou od konce roku 2026 nasazena u různých zákazníků.
Pokud jde o dekarbonizaci dopravy, Daimler Truck sleduje duální strategii s vozidly poháněnými bateriemi a vodíkem. Pokrok ve výstavbě vodíkových čerpacích stanic je však mnohem pomalejší, než se očekávalo. V důsledku toho nebudou zákazníci v příštích několika letech moci provozovat vodíkové nákladní vozy ve velkém počtu. Proto je rozsáhlá industrializace palivových článků a plánovaná sériová výroba vodíkových nákladních vozidel se zaměřením na Evropu plánována na začátek 30. let 21. století.
* Hodnota VECTO srovnatelného dieselového nákladního vozu s celkovým počtem najetých kilometrů přibližně 225 000 km a celkovou hmotností soupravy 25,6 tun (-> celkový počet najetých kilometrů a Ø celkové hmotnosti soupravy vozového parku zákazníka GenH2 Truck).