Od začátku roku do konce srpna bylo na linkách tuzemských výrobců osobních vozidel zkompletováno celkem 953 433 osobních aut, meziročně o 2,1 % méně. Letní produkce ale přinesla navzdory celozávodním dovoleným i odstávkám meziročně vyšší výsledky v podobě 206 005 vyrobených vozidel, tedy o 6 755 ks více než loni.
Osmiměsíční produkce autobusů naopak rostla, a to o 21,8 % na celkových 3 538 kusů, především zásluhou vysokomýtského Iveca. Výrazně se zvýšil i počet vyrobených elektromobilů (+105,3 %) – celkem bylo vyrobeno 140 933 čistě elektrických a 42 529 plug-in hybridních osobních vozidel. Vysoký nárůst zaznamenal také segment elektrobusů, jehož výroba meziročně vzrostla o více než 416 % na 253 kusů. Naopak produkce motocyklů Jawa meziročně klesla o 32,9 % na 525 strojů.
„Jako velmi dobrou zprávu vnímám, že navzdory ochlazení na hlavních evropských trzích, několika odstávkám v nošovickém Hyundaii i tradičním omezením provozu během léta, které firmy využívají k celozávodním dovoleným, se v letních měsících podařilo překonat výsledky loňského rekordního roku. To vylepšuje snížený objem výroby z kraje roku a tuzemský autoprůmysl tak opět mohl podpořit výkon domácí ekonomiky. Jakkoli čísla ukazují, že se domácím výrobcům daří navyšovat objemy vyráběných elektromobilů, celková čísla evropských prodejů zůstávají daleko za požadavky evropské regulace. Proto považuji za kritické, aby se po nedávno proběhlém Strategickém dialogu o budoucnosti automobilového průmyslu intenzivně rozeběhly práce na revizi regulace tak, aby dekarbonizace odpovídala reálné poptávce zákazníků, zohledňovala technologickou neutralitu a zároveň pomohla udržet konkurenceschopnost i pracovní místa v evropském i českém autoprůmyslu,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Osobní vozidla
Od začátku letošního roku bylo do konce srpna vyrobeno 953 433 osobních vozidel, tedy meziročně o 2,1 % méně než ve stejném období loňského roku. Přesto letní měsíce, které jsou každoročně věnované pravidelným celozávodním dovoleným, preventivním údržbám, instalaci nových robotů atd. ukázaly pozitivní trend – v červenci sjelo z linek 85 969 vozidel (+4,1 %), v srpnu 120 036 vozidel (+2,9 %). Celková produkce v letních měsících tak dosáhla 206 005 automobilů, tedy o 6 755 kusů (+8,3 %) více než ve stejném období loňského roku.
Největší domácí výrobce, Škoda Auto, pokračovala na vlně skvělých výsledků. Ve svých tuzemských závodech v lednu až srpnu vyrobila celkem 610 274 osobních automobilů, tedy o více než 2,0 % více než loni. Výrazně přispěl segment elektromobility – produkce vozů s bateriovými pohony vzrostla o 164,6 %. Celkem jich Škoda vyrobila 136 019, tedy 22,3 % z celkové produkce. Z toho bylo 116 936 čistě elektrických a 19 088 plug-in hybridních modelů.
V nošovickém závodě automobilky Hyundai bylo v prvních osmi měsících vyrobeno celkem 193 940 vozidel, tj. o 30 110 vozidel méně než ve stejném období loňského roku. Do nižšího počtu vyrobených vozidel se propsaly i dočasné srpnové odstávky výroby. Z celkového počtu zhotovených vozidel mělo 24 002 čistě elektrický a 23 441 plug-in hybridní pohon. Elektrické vozy vyrobené v Nošovicích tvořily více než 24,4 % z celkové produkce tuzemské automobilky.
Z výrobní linky Toyoty Motor Manufacturing v Kolíně sjelo ve uváděném období celkem 149 219 automobilů, tedy o 1,4 % vozidel méně než ve stejném období minulého roku. Více než polovinu produkce představovaly hybridní vozy Yaris HEV.

Počty vyrobených vozidel nejen s hybridními, ale i čistě elektrickými pohony se budou v budoucnu v Kolíně nadále zvyšovat. Je to díky oznámené investici v hodnotě 17 mld. Kč do rozšíření českého závodu, ve kterém bude Toyota vyrábět svůj první plně elektrický vůz v Evropě.
Autobusy
Výroba autobusů v ČR v období leden–srpen meziročně vzrostla o 21,8 % a dosáhla celkem 3 538 vyrobených vozidel. Největší podíl na růstu má tradičně vysokomýtské Iveco Czech Republic, které vyrobilo 3 299 autobusů. Dalších 82 vozidel typu built-up bylo dokončeno v sesterském závodě ve Foggii v Itálii. V souhrnu tak produkce Iveca stoupla o 25,2 % oproti loňskému roku.
Naopak společnost SOR Libchavy vykázala pokles – v prvních osmi měsících vyrobila 220 autobusů, tedy o 26 kusů (10,6 %) méně než loni.
Firma KHMC dodala 19 minibusů, což představuje mírný meziroční pokles o dva vozy. Dynamicky rostoucí segment elektrobusů se na celkové výrobě autobusů podílel 7,2 %. Za sledované období bylo vyrobeno 253 bateriových autobusů, což odpovídá výraznému meziročnímu růstu o 416,3 %. Drtivá většina vznikla ve vysokomýtském závodě Iveco Czech Republic (222 kusů), zbytek pak v SOR Libchavy (31 kusů).
Motocykly
Jawa Moto, domácí výrobce motocyklů, hlásí za období leden–srpen letošního roku útlum produkce. Z montážní linky sjelo celkem 525 strojů, což představuje meziroční pokles o 32,9 %. V absolutních číslech to znamená o 257 motocyklů méně než ve stejném období loni.
Zdroj: AutoSAP, Tomáš Jungwirth