Volmanova vila v Čelákovicích zajistila na konci dubna zázemí dynamických jízd s elektrickým Renaultem 5. Šéf importu Zdeněk Grunt popsal novinářům příběh znovuzrození vozu, jeho výrobní zázemí ve Francii, technické specifikace i ceny.
„První R5 se ukázala v roce 1972, v době ropné krize, prodávala se globálně. Nová pětka je koncentrátem elektrické a digitální technologie, bude etalonem městského vozu pro přechod na elektrickou energii v Evropě. Zpřístupní elektromobily co největšímu počtu lidí s přitažlivou základní cenou 25 000 eur,“ uvedl Grunt.
Výroba Made in France
Elektrický Renault 5 E-Tech se kompletně vyrábí ve Francii s kompaktním ekosystémem dodavatelů v okruhu 300 km a vychází z nové platformy Ampere AmpR Small, určené pro elektromobily segmentu B.
Komplex ElectriCity, který sdružuje tři výrobní závody v Douai, Maubeuge a Ruitz v regionu Hauts-de-France, je srdcem průmyslového závodu, který je zodpovědný za výrobu elektrického vozu Renault 5 E-Tech. Vůz se bude montovat v Douai a baterie v Ruitzu (než budou od léta 2025 baterie kompletně vyráběny v gigafactory v Douai ve spolupráci s AESC). Motor bude mezitím sjíždět z montážní linky v závodě Cléon v Normandii.
Tento výrobní systém 4.0 by měl zkrátit dobu výroby elektrického modelu Renault 5 E-Tech na 9 hodin. Renault a Ampere k tomu využívají průmyslovou platformu Metaverse skupiny Renault. Metaverze je akcelerátor konkurenceschopnosti, který je navržen tak, aby inovoval automobilovou výrobu a umožnil optimalizaci výrobních zařízení v reálném čase díky milionům dat, která se vracejí ze všech zařízení, jež jsou nyní připojena.
Snížení uhlíkové stopy ve výrobě
Platforma Metaverse Industrial skupiny Renault umožňuje chytřejší, rychlejší a kvalitnější výrobu a zároveň snižuje náklady a uhlíkovou stopu průmyslových procesů. V kombinaci s umělou inteligencí poskytuje prediktivní přístup ke spotřebě energie a dokáže snížit spotřebu energie v průmyslových závodech skupiny o 20 %. Pro divizi ElectriCity a závod Cléon je cílem dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2025.
Recyklovatelný z 88 procent
Díky odborným znalostem divize The Future is NEUTRAL, dceřiné společnosti skupiny Renault specializující se na cirkulární ekonomiku, dosáhne elektrický Renault 5 E-Tech podle výrobce celkové recyklovatelnosti nejméně 88,6 % a bude obsahovat 19,4 % recyklovaných materiálů (norma ISO14021) a 26,4 % materiálů z cirkulární ekonomiky.
Elektromotor o výkonu 110 kW
Renault 5 E-Tech elektrický je nabízen s motorem o výkonu 110 kW (150 k) a okamžitě dostupným točivým momentem 245 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 8 sekund a z 80 na 120 km/h za 6,1 sekundy. Jeho maximální rychlost je elektronicky omezena na 150 km/h a spotřeba paliva podle WLTP činí 14,9 kWh (tzv. spotřeba „plug-in“, která zahrnuje energii ztracenou při dobíjení).
Elektromotor je přímo odvozen od elektromotoru Mégane E-Tech elektrický, využívá synchronní technologii s vinutým rotorem bez permanentního magnetu, což eliminuje použití vzácných zemin, a tím snižuje jeho dopad na životní prostředí.
Byl vylepšen o řadu nových prvků, včetně výkonové elektroniky nové generace (měnič) a přepracované převodovky. Jeho hlavním rozdílem oproti modelu Mégane je velikost a hmotnost. Je lehčí o 15 kg a délka jeho rotoru se zmenšila o 3 cm, aby se vešel pod kapotu tohoto městského vozu.
Do nabíječky byl také integrován měnič AC/DC, který transformuje napětí 400 V z baterie na 12 V, a jednotka příslušenství, která řídí rozvod proudu, aby se optimalizovalo využití prostoru. Nová pohonná jednotka váží včetně nabíječky pouhých 105 kg.
Na našem trhu bude k dispozici také verze motoru s výkonem 90 kW (120 k/225 Nm), a to v kombinaci s baterií o využitelné kapacitě 40 kWh.
Dojezd až 410 km
Motor o výkonu 110 kW je kombinován s lithium-iontovou baterií o kapacitě 52 kWh s chemickým složením NMC (nikl-mangan-kobalt), která umožňuje dojezd až 410 km podle WLTP.
Pro optimální výkon za všech podmínek je baterie vybavena kapalinovým chladicím okruhem pro regulaci její teploty. Pro větší bezpečnost chladicí kapalina necirkuluje uvnitř karoserie, ale skrz prolisy na podlaze. A konečně, pokud jde o nabíjení, přednastavení baterie a naprogramování cesty prostřednictvím Google Maps optimalizuje dobu strávenou u zásuvky (viz str. 20).
Erich Handl, Volmanova vila, Čelákovice
Foto: autor a Renault, Video: Luděk Kortus