Spread the love

„Small on the outside. Big on the inside“ – zvenku malý, uvnitř velký. Tak zněl slogan, s nímž Volkswagen před 50 lety nabízel svůj nejnovější produkt té doby: Polo. V České republice si zákazníci, v rámci oslav 50. narozenin modelu, mohou Polo objednat za 350 000 Kč.

První vozy Polo nabízené v showroomech vzešly z nové rodiny modelů Volkswagen na začátku 70. let. Hranatý malý vůz následoval na jaře 1975 modely Passat (1973) a Golf (1974) reprezentující tehdy stále ještě mladou generaci vodou chlazených modelů, které nahradily Volkswagen Brouk. Mezi pilíře úspěchu patří poměr cena/výkon. Mezi ocenění od německých i zahraničních motoristických médií patří tituly Auto roku 2010 (Car of the Year 2010), Světové auto roku 2010 (World Car of the Year 2010) a Světový městský vůz 2018 (World Urban Car 2018).

To, co v roce 1975 začalo jako jednoduchý dvoudveřový automobil, bylo po dobu pěti desetiletí rozvíjeno. Výsledkem je celkem šest generací, které přinesly Polo ve verzích hatchback, kupé, sportovní G40 nebo GTI1, pestrobarevný Harlekin, kombi, sedan s označením Derby, CrossPolo s offroadovým vzhledem, Polo BlueMotion a Polo R WRC, které v letech 2013 až 2016 získalo čtyři tituly mistra světa v mistrovství světa v rallye (WRC – World Rally Championship).

S každou další generací nabízelo Polo více prostoru a komfortu, hospodárnější motory a bezpečnostní funkce. Postupně byly zaváděny nové prvky výbavy, jakými jsou přední a boční airbagy, posilovač řízení, předepínače bezpečnostních pásů a ABS. Další krok následoval s modulární platformou MQB pro modely s motorem uloženým vpředu napříč, která stanovila nová měřítka z hlediska konektivity, bezpečnosti a jízdní dynamiky.

Tento malý vůz se může v současnosti pochlubit asistenčními systémy a komfortními prvky, které jsou jinak dostupné pouze pro automobily z vyšších segmentů. Polo projde v roce 2025 další modernizací. Příkladem je Polo GTI umožňující nyní dynamičtější jízdu díky elektronicky řízenému stabilizačnímu systému ESC (Electronic Stability Control), který lze deaktivovat, sportovním pneumatikám a nově nastavenému odpružení a řízení.

Globální výroba

Sériová výroba modelu Polo I byla zahájena v březnu 1975 v hlavním výrobním závodě značky Volkswagen ve Wolfsburgu, kde bylo do roku 1981 vyrobeno 1,1 milionu vozů. S rostoucím významem tohoto modelu byla výroba rozšiřována do dalších lokalit po celém světě včetně Španělska, Argentiny, Jižní Afriky, Slovinska, Číny, Brazílie a Indie. Modelů Polo se již vyrobilo více než 20 milionů.

Přehled jednotlivých generací modelu Polo:

Polo I

První Polo, představené v březnu 1975 v Ženevě, bylo dvoudveřovým vozem s jednoduchou výbavou v porovnání s modelem Audi 50, který byl souběžně nabízen značkou Audi a od něhož nový model značky Volkswagen převzal technický základ. Polo, nabízené zpočátku s motorem o výkonu 29 kW (40 k), zaujalo poměrem cena/výkon (základní verze byla nabízena již od 7500 DM) a vysokou užitnou hodnotou.

První Polo s délkou 3,50 metru poskytovalo prostor čtyřem osobám a jejich zavazadlům. První generace byla vyráběna do roku 1978, v modernizované verzi pak do roku 1981. Celkem vzniklo více než 1,1 milionu vozidel, mezi něž patřila také v letech 1977 až 1981 vyráběná verze „Derby“ se stupňovitou zádí, v níž se ukrýval objemný zavazadlový prostor.

Polo II

V září 1981 představil Volkswagen druhou generaci modelu Polo – s nově navrženou karoserií, jejíž délka se zvětšila na 3,66 metru. Polo se strmě zakončenou zádí mělo charakter dvoudveřového malého kombi. O rok později následovalo kupé se splývavou zádí vybavené výkonnějšími zážehovými motory. V limitované edici bylo v roce 1987 uvedeno na trh Polo Coupé GT40 jako dosud nejvýkonnější varianta s výkonem 85 kW (115 k). Rovněž v roce 1987 debutoval nejmenší vznětový motor v modelové řadě Polo, který v mimořádně hospodárné variantě poskytoval nejvyšší výkon 33 kW (45 k). Polo II vydrželo ve výrobě celkem 13 let, během nichž bylo prodáno více než 2,7 milionu exemplářů.

Polo III

V roce 1994 následovala třetí generace, která byla komplexně přepracována. Polo III mělo novou karoserii, nový podvozek a motory – a poprvé bylo nabízeno také v pětidveřové verzi. Větší vnější rozměry přinesly více prostoru uvnitř vozu, do jehož výbavy byly zařazeny bezpečnostní systémy od airbagů přes předepínače bezpečnostních pásů až po ABS.

V roce 1995 byla na trh uvedena jedna z nejvíce kuriózních variant modelu Polo: Polo Harlekin, jehož čtyři barvy bylo možné modulárně kombinovat. Od roku 1997 mohli zákazníci objednávat Polo i ve verzi Variant. V roce 1998 debutovala limitovaná speciální edice: Polo GTI s výkonem 92 kW (125 k) poprvé neslo označení se třemi magickými písmeny. Celkem bylo vyrobeno 3,5 milionu vozů Polo III.

Polo IV

Čtvrtá generace modelu Polo, která byla uvedena na trh v roce 2001, měla design se čtyřmi velkými světlomety s čirými skly. Karoserie byla o 15 centimetrů delší a o 5 centimetrů širší než u předchůdce. Polo IV nabízelo při sklopených zadních sedadlech zavazadlový prostor o objemu 1030 litrů. Vyšší výkon poskytovaly nové motory, mezi něž patřily také tříválce a výkonné přeplňované jednotky pro model Polo GTI.

Sériová výbava zahrnovala bezpečnostní prvky, jakými byly čelní a boční airbagy, posilovač řízení a ABS. V roce 2006 následovalo Polo GTI (nyní s výkonem 110 kW/150 k), CrossPolo v robustním offroadovém stylu a Polo BlueMotion (s emisemi CO2 pouhých 99 g/km). Montážní haly opustilo celkem 4,1 milionu vozů čtvrté generace modelu Polo.

Polo V

Pátá generace modelu Polo oslavila světovou premiéru v březnu 2009 a s téměř čtyřmetrovou karoserií byla oproti svému předchůdci delší. Modelovou řadu doplnilo pět nových motorů. V prosinci 2009 byla na trh uvedena verze Polo BlueMotion s průměrnou spotřebou 3,3 litru nafty na 100 kilometrů.

Součástí modelové řady bylo znovu i sportovní Polo GTI a poprvé si zákazníci mohli objednat edici Polo R WRC Street s motorem TSI o výkonu 162 kW (220 k). Do té doby nejrychlejší sériově vyráběné Polo přineslo na silnice atmosféru světových automobilových soutěží WRC (World Rally Championship). Volkswagen v letech 2009 až 2017 prodal celkem 6,3 milionu vozů Polo V.

Polo VI

Šestá generace modelu Polo byla představena v roce 2017 na základě modulární platformy MQB pro modely s motorem uloženým vpředu napříč. Její výbava díky tomu zahrnovala řadu na přání dodávaných systémů a funkcí z vyšších automobilových segmentů. Mezi ně patřilo automatické nouzové brzdění (Front Assist) s funkcí City Emergency Braking System a systémem sledování chodců, systém pro změnu jízdního pruhu s monitorováním mrtvého úhlu a adaptivní tempomat (ACC).

Díky konstrukci využívající modulární platformu vyrostlo Polo do délky o 81 milimetrů a nyní nabízí zavazadlový prostor o objemu 351 litrů. V roce 2021 bylo Polo komplexně modernizováno ostřejším designem karoserie a novými prvky výbavy dodávanými na přání, jakými jsou světlomety IQ.LIGHT LED Matrix a asistenční funkce včetně systému IQ.DRIVE Travel Assist. Digitalizovaná přístrojová deska nabízí displeje s úhlopříčkou až 25 centimetrů a digitální funkce, například bezdrátové nabíjení a App Connect.

V létě 2021 následovalo nové Polo GTI s přeplňovaným dvoulitrovým zážehovým motorem, který nyní dosahuje nejvyššího výkonu 152 kW (207 k) a poskytuje vysoký točivý moment. V roce 2023 debutovala edice Polo GTI Edition 25 s výbavou k 25. výročí modelu Polo GTI. Volkswagen doposud vyrobil celkem více než 2,5 milionu vozů Polo VI.

Related Post