Carvago aktualizuje seznam modelů, které považuje za natolik rizikové, že je nechce vůbec nabízet. V praxi to znamená, že největší online platforma pro nákup a prodej vozů v Evropě zcela vyřadila dalších 24 756 problémových vozů. Jsou mezi nimi spalovací motory, několik hybridů a také elektromobily včetně Porsche Taycan.
„Carvago Blacklist je součást našeho závazku dodávat zákazníkům pouze prověřené vozy, které jim budou přinášet užitek a radost ještě dlouho po uplynutí naší záruky, kterou na ojetá auta poskytujeme,“ vysvětluje zakladatel Carvago Jakub Šulta.
„Přidání každého dalšího modelu na Blacklist samozřejmě pečlivě zvažujeme, protože tím zužujeme nabídku a omezujeme zákazníkům výběr. Jsme nicméně přesvědčeni, že v některých případech to stojí za to. Naše detailní kontrola CarAudit prověří stav vozu v okamžiku prodeje, ale problematický model s konstrukční vadou může zákazníkovi připravit drahé překvapení někdy v budoucnu.“
Aktuální rozšíření vychází z nejnovějších praktických zkušeností odborníků Carvago a navazuje na loňské zavedení Blacklistu, které vystavilo „stopku“ desetitisícům vozů s nespolehlivými motory či převodovkami. Zákazníci tak na platformě nenajdou například vozy koncernu VW s motory EA111, modely skupiny Stellantis s přeplňovanými zážehovými motory 1,2 a 1,6 l nebo BMW s jednotkami N47.
Snaha vyhnout se drahým opravám
Tímto přístupem Carvago pomáhá zákazníkům vyhnout se i v delším horizontu extrémně drahým opravám, které mohou u spalovacích i elektrických pohonů vyjít na statisíce korun, popřípadě opakovaným návštěvám autorizovaného servisu kvůli svolávacím akcím. Každý moderní automobil je složitý technický celek vystavený dlouhodobému mechanickému, tepelnému i chemickému namáhání. Nějaká větší závada se proto v průběhu životnosti vyskytne u velké části z nich a při koupi ojetého vozu s vyšším nájezdem je na místě s tím počítat. V případech modelových variant zařazených na Blacklist však Carvago považuje riziko za neúměrně vysoké. Obchodníci přitom tyto vozy běžně nabízejí. Aktuální analýza nabídky na hlavních inzertních serverech ukazuje, že v Evropě je na prodej více než 445 tisíc problémových aut. I kdyby fatální závada s cenou opravy převyšující 5000 eur (přibližně 125 tis. Kč), postihla jen každé druhé z nich, znamená to úhrnné škody v řádu desítek miliard korun.
Carvago Blacklist vzniká na základě expertních znalostí odborníků z Carvago, praktických zkušeností z detailních technických prohlídek CarAudit, kterými musí každý vůz prodaný přes Carvago projít, a také z reklamací uplatněných v průběhu záruční doby. Jedná se o jeden ze stavebních kamenů iniciativy Carvago za bezpečný nákup, která dokazuje, že i pořízení ojetého vozu může být příjemnou a bezrizikovou zkušeností. Iniciativa zahrnuje detailní prohlídku CarAudit, vyřízení všech formalit, předprodejní přípravu, doručení vozu až před dům a šestiměsíční záruku včetně možnosti vůz do 14 dnů od převzetí vrátit.
Příklady modelů nově zařazených na Carvago Blacklist
Audi e-tron
Elektrické SUV od Audi zaujalo při svém vstupu na trh prémiovým interiérem a přesvědčivou dynamikou. Trakční baterie byla předmětem několika svolávacích akcí, v praxi se nicméně Carvago s jejich závadami nesetkává. Audi e-tron se ocitlo na Carvago Blacklistu zejména kvůli opakovaným a obtížně opravitelným poruchám elektromotorů.
Roky výroby: Do 2021 včetně
Důvody: Časté závady elektromotorů
BMW 330e F30
Plug-in hybridní varianta předchozí generace BMW řady 3 sklízela ve své době chválu za jízdní vlastnosti i sladění elektrického motoru s benzinovým. To se ale časem ukázalo jako kámen úrazu. Ložiska elektromotoru totiž mají omezenou životnost a jako náhradní díl lze oficiálně objednat pouze celou převodovku, do níž je elektromotor integrován. V jiných modelech BMW s podobným řešením pohonu Carvago tento problém zatím ve větší míře nezaznamenává.
Roky výroby: Bez omezení
Důvody: Neopravitelná selhání ložisek elektromotoru integrovaného do převodovky
Další dotčené modely se stejným motorem: BMW 530e G30
Ford Focus III 1.5 EcoBoost
Zážehové motory Ford EcoBoost, kombinující přímé vstřikování s přeplňováním, bohužel nechvalně prosluly širokým spektrem vážných závad. K některým přispívá nesprávná údržba, ale to nic nemění na tom, že Carvago považuje riziko pro své zákazníky za příliš velké. Pozor, řeč je o čtyřválci z konstrukční řady Sigma. Novější tříválec stejného obchodního označení, montovaný do modelů Focus 4. generace nebo Kuga 3. generace, se zatím jeví jako uspokojivě spolehlivý.
Roky výroby: Bez omezení
Důvody: Přehřívání, pronikání chladicí kapaliny do válců, degradace řemene v oleji atd.
Další dotčené modely se stejným motorem: Ford C-Max, Ford Kuga, Ford Mondeo, Landwind X7
Hyundai Tucson 1.6 CRDi mHEV
Vznětovým motorům Hyundai/Kia z konstrukční řady U bohužel nejsou neznámé typické závady dieselových motorů v čele s nejrůznějšími poruchami emisního příslušenství. To ještě mechanici Carvago dokážou včas odhalit v rámci předkupních kontrol CarAudit, ale mild-hybridní varianta přidává také specifický problém v podobě špatně vyřešeného napínacího mechanismu hybridní části hnacího řetězce. Selhání kladky pak znamená mechanické zničení motoru.
Roky výroby: Bez omezení
Důvody: Riziko destrukce motoru v důsledku selhání napínací kladky startér/generátoru, poddimenzovaná mechanika, rychlé zanášení filtru pevných částic
Další dotčené modely se stejným motorem: Hyundai i30, Hyundai Kona, Kia Ceed, Kia Proceed, Kia Sportage, Kia xCeed
Jaguar i-Pace
První elektrický Jaguar hezky jezdí a dnes se dá pořídit za velmi zajímavé ceny. To má ovšem svůj důvod. Chemie baterií LG totiž hrozí mnoha riziky včetně toho nejzávažnějšího – náhlého vzplanutí vozu stojícího klidně několik hodin v garáži. Automobilka se neúspěšně snažila problém řešit svolávacími akcemi, nakonec však v některých zemích musela přistoupit až ke zpětnému odkupu aut od zákazníků. Problém se podle dostupných informací týká zejména některých výrobních sérií, Carvago jako online platforma nicméně považuje za bezpečnější vyloučit vozy z potenciálně problematického období preventivně.
Roky výroby: Do 2020 včetně
Důvody: Vleklé problémy s trakční baterií vč. rizika požáru
Opel Ampera 1. generace
Evropský sourozenec Chevroletu Volt byl na svou dobu nesmírně inovativní. Šlo o nabíjecí (plug-in) hybrid, v němž spalovací motor fungoval nikoliv jako přímý pohon kol, ale jako generátor elektřiny k průběžnému dobíjení baterie. Až později se pro toto řešení vžilo označení „range extender“ a dnes se ve velkém vrací do módy. Důvody zařazení na Carvago Blacklist jsou v podstatě banální – po letech selhávají ložiska v elektromotorech a baterie mají jen zlomek původní kapacity.
Roky výroby: Bez omezení
Důvody: Degradace baterie, závady elektromotorů
Porsche Taycan
Nejrychlejší nabíjení, ohromující jízdní vlastnosti a prestiž značky Porsche bohužel nezaručily modelu Taycan imunitu proti největšímu strašákovi elektroaut – riziku zkratu v baterii, který by mohl vést až k požáru. Primární příčina je podle dostupných informací stejná jako v případě Jaguaru i-Pace, tj. chemie „sáčkových“ článků LG. Porsche proto omezuje majitele Taycanů v nabíjení a v některých případech dokonce vyžaduje pravidelné několikahodinové kontroly baterie diagnostikou v autorizovaném servisu. Definitivní nápravu přinesl snad až modernizovaný model, vyráběný od března 2024.
Roky výroby: Do 2024 včetně
Důvody: Vleklé problémy s trakční baterií vč. rizika požáru
Další dotčené modely se stejným motorem: Audi e-tron GT
Range Rover Evoque TD4
Zážehové a vznětové dvoulitrové čtyřválce Ingenium měly „dvouznačce“ Jaguar Land Rover nahradit jednotky od Fordu, pod jehož křídla dříve spadala. Sebevědomý název („ingenious“ znamená důmyslný nebo dokonce geniální) nicméně s odstupem vyznívá poněkud hořce, protože motory trpí na předčasné opotřebení plastových vodítek rozvodového řetězu, závady turbodmychadel a ředění oleje naftou, které, pokud není rozpoznáno včas, odstartuje kaskádu vážných mechanických problémů. Postupné konstrukční úpravy spolehlivost zlepšily, nejproblematičtější tak jsou hlavně starší ročníky.
Roky výroby: Do 2020 včetně
Důvody: Selhání rozvodového řetězu, ucpávání filtru pevných částic, předčasné opotřebení válců
Další dotčené modely se stejným motorem: Jaguar E-Pace, Jaguar F-Pace, Jaguar XE, Jaguar XF, Land Rover Discovery, Land Rover Discovery Sport, Range Rover Sport, Range Rover Velar
Volvo V60 T4
Většina lidí včetně mnoha fanoušků značky netuší, že motor Ford 1.6 EcoBoost (ještě problematičtější předchůdce výše zmíněné patnáctistovky) se montoval také do mnoha modelů Volvo přibližně z let 2010-2016. Výsledkem snahy o maximální snížení vnitřního tření bohužel byla nedostatečně dimenzovaná mechanika i chlazení spolu s dalšími přešlapy. Díky jinému sání a softwaru sice motor ve vozech Volvo fungoval o něco spolehlivěji než ve Fordech, hlavní konstrukční slabiny mu však zůstaly.
Roky výroby: Do 2014 včetně
Důvody: Praskání hlav, nadměrné zanášení karbonovými úsadami, přehřívání, pronikání chladicí kapaliny do válců atd.
Další dotčené modely se stejným motorem: Ford C-Max, Ford Fiesta, Ford Focus, Ford Galaxy, Ford Kuga, Ford Mondeo, Volvo S60, Volvo S80, Volvo V40, Volvo V60, Volvo V70
O společnosti Carvago
Carvago je největší online platforma pro nákup a výkup ojetých automobilů v Evropě. Klade za cíl digitalizovat trh s ojetými vozy a nabídnout zákazníkům cenově dostupnou, transparentní a snadno použitelnou službu. Je součástí mezinárodní investiční skupiny EAG s centrálou v České republice.
Zdroj: Carvago