Největší propad ceny auta nastává v prvním roce provozu. Pro kupující tak vzniká příležitost pořídit model mnohem levněji, ale téměř se všemi výhodami nového vozu, jako je nulové či zanedbatelné opotřebení, tovární záruka atd. Český trh nabízí těchto tzv. „ročních“ vozů jen omezený počet.
Nová analýza společnosti Carvago, evropské platformy pro online nákup a prodej vozů, odhaluje, že během prvního roku dosáhne ztráta hodnoty zhruba 15 až 30 procent původní ceny, přičemž u některých prémiových modelů může být pokles ještě strmější. Analýza je unikátní v tom, že vychází nikoliv z oficiálních ceníkových cen, ale z reálných cen vozů nabízených k prodeji na hlavních tuzemských inzertních serverech, a to včetně již existujících skladových a předváděcích vozů. Meziroční pokles ceny je i tak dramatický.
Nejrychleji ztrácejí na hodnotě luxusní a prémiové vozy. Důvodem je kombinace vysoké pořizovací ceny, drahých příplatkových výbav, jejichž hodnota na sekundárním trhu rychle mizí, a vysokých očekávaných nákladů na servis a údržbu. Pro kupujícího ročního vozu to však znamená jedinečnou šanci získat nejmodernější techniku, prvotřídní komfort a prestiž za zlomek původní ceny.
Například u velkého SUV Mercedes-Benz GLS činí roční propad hodnoty drastických 46,29 %, což pro druhého majitele představuje úsporu přes dva miliony korun! Podobně je na tom BMW řady 7 se ztrátou přes 1,4 milionu korun (35,38 %) nebo Lexus RX, jehož cena klesne o více než 680 000 Kč (37,20 %). Statisíce lze nicméně ušetřit také na zánovní Octavii nebo Golfu.
„Z našich dat jasně vidíme, jak obrovský potenciál úspory se v ročních vozech skrývá. Čeští zákazníci, kteří umějí počítat, o ně mají značný zájem. Tuzemský trh je ovšem příliš malý a izolovaný na to, aby dokázal tuto poptávku dostatečně uspokojit,“ říká zakladatel Carvago Jakub Šulta. „Zatímco čeští prodejci aktuálně nabízejí necelých 11 tisíc ročních vozů, na Carvago jich zákazníci najdou více než dvě stě tisíc. V tak široké nabídce si svůj ideální zánovní vůz vybere opravdu každý.“
Rozdíl v šíři výběru nejlépe ilustrují konkrétní příklady. Například vozů BMW s rokem 1. registrace 2024 je na Carvago 25× víc než na lokálním trhu (cca 800 vs. 20 000) a u Volkswagenu rozdíl naroste dokonce na 65násobek (cca 600 vs. 39 000 vozů). Jiný příklad: roční elektromobily převažují na Carvago přibližně jednatřicetkrát.
Pro zákazníky je přitom nákup ročního vozu na Carvago zcela bezrizikový. I tak mladé vozy totiž společnost podrobuje přísné technické prohlídce CarAudit, která zahrnuje až 270 kontrolních bodů. S případnými zjištěnými nedostatky je zákazník detailně seznámen ještě předtím, než se definitivně rozhodne vůz objednat.
CarAudit je jedním ze stavebních kamenů iniciativy Carvago za bezpečný nákup, která dokazuje, že i pořízení ojetého vozu může být příjemnou a bezrizikovou zkušeností. Iniciativa dále zahrnuje vyřízení všech formalit, předprodejní přípravu, doručení vozu až před dům a šestiměsíční záruku včetně možnosti vůz do 14 dnů od převzetí vrátit.