Volkswagen představí na autosalonu IAA MOBILITY v Mnichově (8. až 14. září) elektrické kompaktní SUV s označením ID. CROSS Concept1. Elektromobil je vhodný jak do městského provozu, tak pro cestování na delší vzdálenosti.
Thomas Schäfer, předseda představenstva značky Volkswagen, vedoucí skupiny značek Core a člen představenstva koncernu, k tomu říká:
„Mým cílem od úplného začátku bylo vytvořit nejlepší verzi značky Volkswagen všech dob. Koncepční vůz téměř v podobě budoucího sériově vyráběného modelu ID. CROSS1 dokazuje, že jsme tohoto cíle nyní opravdu dosáhli – díky novému designu, mnoha technologiím nabízeným dosud pouze ve vyšších segmentech, vylepšeným provozním vlastnostem, vyšší kvalitě – a nakonec i díky návratu ke ‚správnému‘ označení. S touto novou generací vozů Volkswagen nyní plníme naše sliby.“
Ofenziva ve vstupním segmentu – čtyři nové elektrické modely
ID. CROSS Concept je po studiích ID.2 all2, ID. GTI Concept2 (na základě ID.2 all) a ID.EVERY12 čtvrtým koncepčním vozem v segmentu malých elektromobilů. Sériově vyráběné verze těchto nových modelů značky Volkswagen budou na trhu k dispozici od roku 2026.
Světová premiéra nového modelu ID. Polo1 (sériově vyráběná verze studie ID.2 all) je naplánována na první polovinu roku 2026. Krátce poté bude představeno ID. Polo GTI1. Oba modely budou vystaveny na IAA MOBILITY ještě v mírně zamaskované podobě. Dvě označení vozů Volkswagen – Polo a GTI – tak vstoupí do světa elektromobility.
Finální ID. CROSS bude mít světovou premiéru v létě 2026. Sériově vyráběná verze studie ID. EVERY1, kterou budeme mít v expozici v Mnichově ještě v podobě koncepčního vozu, bude highlightem roku 2027.
Všechny čtyři nové modely ID. jsou součástí produktové kampaně skupiny značek Core (SEAT a CUPRA, Škoda, Volkswagen, Volkswagen Užitkové vozy). V jejím rámci uvedou tyto koncernové značky na trh nové modely ve vstupním segmentu elektromobility.
ID. CROSS Concept, v zeleném odstínu Urban Jungle, zaujme designovým stylem. Šéfdesignér značky Volkswagen Andreas Mindt k tomu říká: „Našemu novému designovému stylu jsme dali označení ‚Pure Positive‘. Jeho základem jsou tři pilíře našeho designu – stabilita, sympatičnost a „secret sauce“ (tajná přísada na úspěch); tento designový styl bude charakterizovat všechny budoucí nové modely značky Volkswagen. Spoléháme na sílu ryzí čistoty, na vizuální stabilitu a pozitivní, sympatický charakter vozu. Linie a působivé plochy na studii ID. CROSS Concept jsou ryzí a čisté. Utvářejí SUV, které trendy stanovuje, nikoli následuje, a které přenáší identitu značky do budoucnosti.“
Pozitivní charakter studie ID. CROSS Concept je patrný například na přídi a zádi. Jejich grafické prvky vyvolávají spolu s 3D světelným designem dojem, že se vůz „směje“.
Andreas Mindt k tomu dodává: „Vůz značky Volkswagen musí být sympatický a nezaměnitelný, musí svým charakterem inspirovat. Proto v designu studie ID. CROSS Concept záměrně připomínáme ikony značky Volkswagen, jakými jsou Golf nebo „VW Bus“, oficiálně známý jako Volkswagen Transporter nebo VW Bulli – přidáváme tím trošku oné ‚tajné přísady‘ navíc. To je patrné například u charismatických střešních sloupků C nebo zcela rovné spodní linie oken. Jen málo mainstreamových značek na světě může čerpat z tak bohatého historického odkazu. A to bude patřit vždy mezi naše nástroje na cestě do budoucnosti.“
Kompaktní – vejde se na jakékoli parkovací místo
Koncepční SUV vystavené na IAA MOBILITY má vnější délku 4161 mm při rozvoru náprav 2601 mm. Vnější šířka studie ID. CROSS Concept je 1839 mm, vnější výška 1588 mm. To znamená, že velikostí se tato studie podobá současnému modelu T-Cross. To však neplatí pro kombinaci kol a pneumatik použitou na koncepčním voze.
Designéři vyvinuli pro studii ID. CROSS Concept specifická 21“ kola z lehké slitiny s označením Balboa. Ve spolupráci se značkou Goodyear byly pro tento koncepční vůz navrženy speciální pneumatiky rozměru 235/40 R 21, jejichž bočnice navazují na design kola.
Interiér
Díky inovativnímu uspořádání je interiér pětimístné studie ID. CROSS Concept prostorný a nabízí nadprůměrný objem zavazadlového prostoru 450 litrů. Další prostor pro uložení zavazadel se nachází pod přední kapotou (25 litrů).
Neobvyklá šířka vozu umocňuje spolu se vzdušným designem interiéru pocit prostornosti. Na jedné straně je ID. CROSS Concept s kompaktními vnějšími rozměry přizpůsoben pro městský provoz. Na druhé straně je toto SUV současně také rodinným automobilem, který si poradí i s cestami na delší vzdálenosti.
Režimy s předem nakonfigurovaným osvětlením, ozvučením a klimatizací (tzv. atmosféry) promění interiér v teplém béžovém odstínu Vanilla Chai v salonek. Příjemnou atmosféru umocňují rostlinné motivy na displejích a skutečné rostliny na středové konzole, která vyvolává dojem, že se vznáší.
Dalším highlightem jsou pro koncepční vůz speciálně navržená sedadla, jejichž kompletním sklopením vznikne prostor pro odpočinek jako v modelu VW Bus.
Přístrojová deska s promyšlenou ergonomií a intuitivním ovládáním umožňuje řidiči soustředit se na řízení. Volkswagen vytvořil ve studii ID. CROSS Concept interakci mezi displeji s intuitivními strukturami menu, hlasovým ovládáním hovorovým jazykem a tlačítky pro přímé ovládání funkcí.
Multifunkční volant má nový design. Dva centrální displeje studie ID. CROSS Concept – digitální panel sdružených přístrojů (úhlopříčka: 28 cm/11 palců) a centrální dotykový displej infotainmentu (úhlopříčka: 33 cm/13 palců) – jsou uspořádány v zorném poli řidiče.
MEB+ – další fáze elektrické evoluce
Po technické stránce vychází studie ID. CROSS Concept s pohonem předních kol z modulární platformy MEB pro elektromobily. Z této platformy se dalšími průběžnými vylepšeními – mimo jiné elektromotorů, akumulátorových baterií a softwaru – stane budoucí platforma MEB+.
Kai Grünitz, člen představenstva značky Volkswagen odpovědný za vývoj, k tomu říká: „Platforma MEB obdrží v příštím roce novou generaci softwaru, která našim zákazníkům přinese znatelné zlepšení funkčnosti mnoha systémů. Tento další vývoj modulárního systému, který je pro značku Volkswagen typický, přinese do vozidel funkce z vyšších automobilových segmentů, například zdokonalený systém Travel Assist. Platforma MEB+ je proto technickým klíčem k nabídce elektromobilů s nadstandardními parametry za atraktivní ceny, jakými budou sériově vyráběné verze studie ID. CROSS Concept a nové ID. Polo.“
Nový systém pohonu – vyráběný v Evropě
Studie ID. CROSS Concept je vybavena nově vyvinutým systémem pohonu. Dva hlavní moduly tvoří elektromotor s výkonovou elektronikou umístěný v přední nápravě a vysokonapěťová baterie uložená naplocho v podlaze vozu.
Elektromotor poskytuje v koncepčním voze nejvyšší výkon 155 kW (211 k) a pohání přední kola. Předpokládaný dojezd na jedno nabití podle metodiky WLTP je u nové studie ID. CROSS Concept až 420 kilometrů.
Další dva údaje jsou důležité pro cyklisty s elektrokoly a fanoušky kompaktních lifestylových kempovacích MPV: tažné zařízení je koncipováno pro zatížení 75 kg – to postačuje pro přepravu dvou elektrických kol – a nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu je až 1200 kg (brzděný přívěs, stoupání 8 procent).