V Bruselu má 12. září proběhnout „Strategic Dialogue“ od kterého si evropské automobilky slibují překalibrování unijní politiky. Ta se má líp potkat s dnešním trhem, geopolitikou a ekonomikou. Šéfové autoprůmyslu definovali své požadavky v otevřením dopise.
Dopis, podepsaný prezidentem CLEPA Matthiasem Zinkem a prezidentem ACEA Olou Källeniem, upozorňuje, že beze změn v politickém rámci jsou současné emisní cíle pro rok 2035 neproveditelné. Pokud se EU včas nepodívá na přechod prizmatem průmyslu a poptávky, hrozí, že si sama podsekne konkurenceschopnost, produkční kapacitu i know-how.
Evropa dnes podle automobilek naráží na téměř úplnou závislost na Asii v bateriovém řetězci. To v praxi znamená riziko pro ceny, dostupnost i bezpečnost dodávek. Vnější tlak zvyšují i cla, typicky 15% clo uplatňované na export vozidel z EU do USA.
Z dopisu se stal konstruktivní manuál toho, co změnit a jak
Zaprvé posílit poptávkovou stranu, tedy chytré pobídky, které mají smysl pro koncového zákazníka i flotily. Od přímých pořizovacích dotací přes daňové úlevy až po snížení nákladů na dobíjení, protože bez posílení poptávky se tabulkový cíl nikdy nepřetaví v reálné registrace.
Zadruhé ukotvit technologickou neutralitu jako pevný regulační princip. Doslova chránit všechny technologie, které můžou k dekarbonizaci přispět, ať už jde o bateriové elektromobily, plug-in hybridy, range extendery, vysoce účinné spalovací motory, vodík, nebo dekarbonizovaná paliva. Protože pokud se politika uzamkne do jednoho řešení, riskuje se slepá ulička i v místech, kde by kombinace přístupů fungovala lépe.
Zatřetí je třeba zajistit férové zacházení s plug-in hybridy (PHEV), protože utahování pravidel kolem elektrické jízdy může paradoxně dát konkurenční výhodu výrobcům mimo EU. To je opak toho, co by evropská průmyslová politika měla chtít.
Začtvrté je potřeba začít systematicky zohledňovat emise nejen z provozu, ale i z výroby a dodavatelských řetězců. Protože dekarbonizace mobility bez dekarbonizace průmyslové stopy je polovičatá a neposkytuje férový obrázek o tom, kde a jak emise vznikají.
Pátá věc, nutnost urychlit revizi pravidel pro CO2 u nákladních vozidel a autobusů. Kde je dopad regulací na logistiku a veřejnou dopravu okamžitý. A kde zároveň může dobře nastavená stimulace technologií přinést rychlé reálné snížení emisí.
Zdroj: autozive.cz, archiv