Publicista Tomáš Hyan se ve čtvrtek 25. září dožívá 75 let. Původně chtěl být designérem nebo konstruktérem automobilů, nakonec se stal jedním z mála českých motoristických novinářů, kteří se stali mezinárodně známými.
Po absolvování SPŠS v Praze v Masné ulici, kde se Tom vzdělával v aerodynamice a stavbě letadel, vedla jeho studijní pouť na strojní fakultu ČVUT, kterou ukončil se specializací „všeobecná technologie“.
Jenže jeho vysněné profese byly v té době vyhrazeny jednak starším, ale hlavně politicky angažovaným, takže „umístěnka“, na kterou musel nastoupit, jako mladý apolitický inženýr byla daleko od konstrukce či designu aut i letadel.
Současně ale už od mládí tíhnul také k novinařině, jen nevěděl, zda dát přednost automobilům nebo letadlům. V jeho snahách uplatnit se v tisku mu ale bránil ještě jiný, nemalý problém, který mnozí dnes budou těžko chápat. Nepocházel z dělnické třídy a jeho bratr emigroval do Ameriky. To znamenalo, že nemohl být zaměstnán v tzv. hromadných sdělovacích prostředcích. Nezbývalo mu, že mohl publikovat jen jako dopisovatel.
Tomášovým koníčkem je vyhledávání ještě starších dopravních prostředků než je on sám
První příspěvek v SM v roce 1966
První příspěvek do časopisu „Svět motorů“ mu vyšel v roce 1966, následně se pravidelněji uchytil v časopise Věda a technika mládeži (VTM), kde mu byly otiskovány příspěvky o automobilech. Publikoval také v časopise Letectví a kosmonautika, ale i v dalších. Díky dobré znalosti angličtiny začal od roku 1970 psát pro britské časopisy Autocar a Motor a od roku 1975 do 1993 byl také dopisovatelem italského týdeníku Autosprint, což bylo v té době hodně odvážné a riskantní, ale nějak to „přežil“.
Porevoluční rozjezd
Jeho čas přišel až po roce 1989, kdy kádrové stropy padly a Tomáš Hyan mohl začít pracovat v redakci AutoTipu, kde byl v letech 1992‑1995 i šéfredaktorem. Poté přešel do časopisu Automobil revue (Automobil), kde v roce 2001 vystřídal legendárního Ing. Milana Jozífa na postu šéfredaktora a působil zde až do roku 2016.
Od roku 2000 se stal jeho nástupcem i v mezinárodní porotě ankety Car of the Year (Evropské auto roku), kde působil 16 let. Byl také členem v porotách Engine of the Year (Světový motor roku) a Cabrio of the Year (Kabriolet roku). Od roku 2016 vydává zajímavý internetový měsíčník TH Auto a dodnes je velmi aktivním publicistou. Už několik let je také předsedou poroty ankety „Auto roku v České republice“.
Bohatý tvůrčí rejstřík
Jeho zájmem jsou především technika a design automobilů, historie značek a typů, ale i motoristický sport. Psal a stále píše zasvěcené popisy automobilů, reportáže z autosalonů, kterých navštívil bezpočet, ale také z mnoha vrcholných sportovních akcí včetně řady závodů Formule 1, 24 h Le Mans, ale i 500 mil Indianapolis apod.
Za téměř už šest desetiletí své aktivní publicistické činnosti je autorem tisíců článků a stal se tak jednou z velkých legend české motoristické novinařiny. Do dalších let mu přejeme jistě i jménem široké motoristické veřejnosti ještě mnoho pracovních úspěchů, a hlavně pevní zdraví.
By Automakers, Karel Beránek
