V dánském Tannisu proběhl už 47. ročník největšího nezávislého novinářského testování nových automobilů na světě, známého jako Tannistest, který každoročně neformálně zahajuje proces volby evropského Vozu roku (Car of the Year – COTY) pro následující ročník.
Tannistest se koná na severu Dánska, v hotelu Tannishus v pobřežním městečku Tversted na Jutském poloostrově. Porotci ankety COTY se zde scházejí už téměř padesát let, aby vyzkoušeli nové modely, jež přicházejí na evropský trh.
Letošní setkání překonalo všechny dosavadní rekordy: k testům bylo přistaveno 72 vozů, zastupujících 28 typů od 24 značek. Z nich 74 % tvořily čistě elektrické automobily, zatímco loni jejich podíl činil 61 %. Přítomny byly ale všechny hlavní druhy pohonu.
Rekord padl i v počtu účastníků — dorazilo 33 porotců z 19 evropských zemí, o jednoho více než loni. Součástí akce byla i rozsáhlá účast odborníků z automobilek: do Dánska přijelo 110 zástupců technického vývoje a marketingu, aby poskytli informace k prezentovaným vozům. Jako jediná tentokrát (a vůbec poprvé) překvapivě chyběla Škoda Auto, jejíž vozy Elroq však naštěstí přistaveny byly a těšily se značné pozornosti porotců.
Testování probíhalo od 20. do 25. září. Organizaci tradičně zajišťuje severská část poroty, již devátý rok pod vedením dánského autoklubu FDM a Sørena Rasmussena, který je od roku 2022 prezidentem jury. Nechyběly tradiční body programu: společné focení na pláži a tzv. losí testy na letišti v Sindalu, jen se letos musely kvůli přílivu prohodit. Počasí bylo po zbytek týdne neobvykle stabilní, slunečné s teplotami kolem 15 °C, silnější vítr se objevil jen v pondělí.
Kromě běžně známých novinek se testovaly i dosud neveřejné modely, přivezené pod přísným embargem — například Alpine A390, Dacia Bigster Hybrid-G 4×4, Kia EV4 GT, Renault 4 Savane 4×4 či elektrická Toyota C-HR+. Přibylo čínských značek, jež až na plug-in hybrid MG HS prezentovaly výhradně elektromobily. Nabídka sahala od jednoduše pojatého Leapmotor B10 přes sebevědomý BYD Sealion 7 a vozy MG až k hravému Firefly (NIO) a luxusnímu Zeekr 7X (Geely).
Závěr akce patřil tradiční slavnostní večeři Dinner of the Year, které se letos zúčastnilo více než 189 lidí – porotci COTY, jejich asistenti i vedení automobilek. Chyběl zakladatel Tannistestu Rogers Søgaard, jenž žije v blízkém Skagenu, ale po 97. narozeninách se potýká se zdravotními obtížemi.
Tannistest, stejně jako celá anketa Car of the Year, funguje zcela nezávisle. Každý porotce si hradí cestu, ubytování i stravu sám, navíc platí účastnický poplatek. Automobilky nemají možnost organizaci sponzorovat ani ovlivnit průběh akce; jejich role spočívá pouze v dodání vozů, technického zázemí a svých odborníků.
Proces volby COTY 2026 bude pokračovat zveřejněním tzv. longlistu koncem října – půjde o přehled modelů splňujících podmínky (například dostupnost ceníku a prodej na pěti evropských trzích do konce roku). Dne 31. října bude oznámeno sedm finalistů, na začátku prosince proběhnou jejich závěrečné jízdní testy. Místo ještě není určeno, jedná se o tratích v Itálii a Španělsku, aby se neopakoval letošní problém se sněhem v belgickém Mettetu. Evropský Vůz roku 2026 bude vyhlášen 9. ledna 2026 na zahájení autosalonu v Bruselu.
Jiří Duchoň, český člen COTY, Tannis