Ilustrační foto - tiskovka SDA k registracím 2025
Spread the love

Aktuální výsledky registrací nových vozidel v ČR zůstaly i v říjnu velmi dobré a přinášejí reálný pohled na současný český trh osobních automobilů. Počet 23 298 osobních vozů je historicky absolutně nejlepší říjnový výsledek a vystihuje současný trend jejich odbytu.
Nárůstu registrací nejsledovanější kategorie – osobních vozů – je patrný nejen za říjen (+10,57 %) ale i od začátku roku (+6,56 %).

Jako na houpačce se pohybují s výjimkou motocyklů, které postihnul pokles jak v říjnu, tak za celý rok, naopak registrace v ostatních kategoriích, za rok zaznamenaly pokles, a za říjen vzestup.

Mírně také vzrostly první registrace dovezených osobních ojetin; za říjen to bylo 13 566 kusů a od začátku roku 124 854, což představuje + 4,4 %. U ojetých LUV to bylo 1254 a 12 084 kusů, u motorek 760 a 11 391 strojů.

Daří se i vývozu a vyřazování
V kontextu zmíněných údajů stojí za pozornost počty vozidel vyřazených z registrace. Jen za říjen bylo vyvezeno 6029 a zrušeno 15 465, celkem tedy 21 494 osobních automobilů. Vyřazování je ještě víc patrné u lehkých užitkových vozidel, kde počet vyřazených za říjen (2016 kusů) převyšuje registrace nových (1835). Vyvezeno bylo celkem 611 dodávek, 850 nákladních vozidel, jen 150 motocyklů a 74 autobusů.

Podobně tomu je od začátku roku, kdy bylo za deset měsíců vyvezeno 63 195 vozů všech věkových skupin a zrušeno 140 339. Za 10 měsíců bylo celkem vyřazeno 203 534 osobních aut. V registru ubylo také 18 639 dodávek, z nichž bylo 6077 vyvezeno. Z 8658 vyřazených nákladních vozidel jich bylo vyvezeno 7501 a z 1376 vyřazených autobusů to bylo 1034.

Rozložení trhu a podíly značek
Počty registrací jsou celkem jasné, českému trhu vládne dlouhodobě a stále suverénně Škoda Auto, které se až neskutečně daří i celoevropsky. Za říjen jí patřilo 37,48 % trhu a po deseti měsících také vynikajících 34,51 %. To představuje meziroční zlepšení o 7,02 %. Také pořadí na dalších místech je vcelku stabilizované, na druhý Hyundai, s podílem 6,93 %, se tlačí Toyota (6,78 %) a silnou trojici uzavírá VW (6,36 %).

Škodovce letos vylepší statistiky velký policejní fleet

Na dalších místech zuří docela nelítostný boj, ve kterém se na pátou příčku dostala Dacia (5,05 % trhu), před do nedávna stabilně pátou a nyní s odstupem šestou Kiou (3,97 %). Sedmý Renault přeskočil Mercedes, za devátým Fordem skončila v říjnu překvapivě CUPRA, jako desátá.

MG bylo za říjen dvanácté, ale skokany měsíce jsou ještě loni zcela neznámé značky Jaecoo a Omoda, kterým patří 19. a 20. příčka. Až za nimi je KGM, které kdyby fungovalo pod společným názvem s původním Ssangyongem, by bylo devatenácté. Moc se nedaří Tesle, která v říjnu skončila až 26. Specialitou českého trhu je umístění Porsche (64 registrací za říjen a 30. příčka) před Subaru, Fiatem! a Mitsubishi.

Čínská auta posilují
Na stánkách Automakers se letos snažíme blíže sledovat vývoj dění okolo nástupu automobilů čínských značek na český trh. Jak vyplývá ze statistik, ne všem se to daří podle jejich původních plánů. Stav na konci října je takový, že na českém trhu bylo letos už prodáno 6217 čínských vozů, bez v Číně vyráběných modelů jiných značek. Co je ale zajímavější, že alespoň jedno auto už u nás letos registrovalo 24 značek!!! V každém případě dosáhly čínské značky v rekordním říjnu tržní podíl 4,1 %, kterým přispěly k k již tříprocentnímu podílu za celý letošní rok. A vzestupný trend bude zřejmě pokračovat.

Více než polovinu čínských registrací v ČR tvoří modely MG

MG vládne, tandem Jaecoo/Omoda tvrdě útočí
Z uvedených 24 značek mohou být spokojeni jen tři. Již čtvrtý rok etablující se MG překonalo po deseti měsících výsledek loňských prodejů (4142 kusů) a patří mu plné dvě třetiny registrací ze všech čínských značek. Důvod ke spokojenosti má i tandem Jaecoo/Omoda, jejichž vozů už u nás jezdí přes 1300. Hodně dlužni svým ambiciózním nástupním představám jsou zatím BYD (jen 146 registrací) a BAIC (102).

Koncern Dongfeng, který reprezentuje u nás celkem šest samostatně registrovaných značek (Joyear, Dongfeng, Dfsk, Voyah, Forthing, a Mhero) sice registroval 273 vozů, ale jejich prodeje jsou nečitelné. Další skupina, ve které jsou SWM, Leapmotor, DR, Chery a Lynk&Co zatím hledá, jak se na českém trhu prosadit. Zbývající osmička značek je u nás zatím nevýrazná, ale to neznamená, že by některá nemohla překvapit.

Absence dotací je meziročně znát
Říjen názorně ukázal, jak citelně mohou podpořit dotace na elektromobily jejich prodeje. Letos bylo registrováno 1264 čistě elektrických osobních vozidel, což představuje tržní podíl 5,43 %, zatímco před rokem to bylo ve stejné době 1475 kusů s podílem 7 %. Ještěže se výrazně zlepšil podíl elektrických dodávek z loňských 2,98 % na 7,5 %.

Budoucnost je jedině elektrická
To stýle říkají především politici z Bruselu a slyšet to lze od vrcholového managementu evropského automobilového průmyslu i jinde. Proti tomu se sice někdy ozývají hlasy, ale linie je daná, schválená a EU nebude ochotná cokoli měnit.
Přitom například vývoj ekologických paliv zdaleka neřekl poslední slovo, stejně jako se zapomíná na intenzivní vývoj v oblasti vodíkových a dalších možných pohonů, na kterých se intenzivně pracuje v Japonsku, Koreji, Číně i USA.

Autor analýzy Karel Beránek

By Editor

Related Post