Šéf Volvo Car Czech Alican Emiroglu ukázal 11. dubna v centru Prahy novou vlajkovou loď značky. Elektrické SUV se předvedlo novinářům a VIP klientele v centru Pražská křižovatka, odsvěceném kostele Sv. Anny, a vyráží na prezentační roadshow po republice.
Výroba plně elektrického modelu Volvo EX90 bude zahájena ve druhém čtvrtletí letošního roku v továrně Volvo Cars v americkém Charlestonu. Pražská smetánka jej poprvé mohla shlédnout v bývalém kostele Sv. Anny, jehož základy pochází z 10. století.
Mezinárodní duchovní centrum Pražská křižovatka je jedním z projektů Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97, která rovněž dbá o záchranu a správu tohoto jedinečného prostoru. Pražská křižovatka sídlí v dávno odsvěceném kostele založeném sv. Václavem již v roce 927 n. l.
![](http://www.automakers.cz/wp-content/uploads/2024/04/Volvo-EX90-Emiroglu-Petra-900x675.jpg)
„Pro Volvo Cars představuje tento model nový začátek hned v několika ohledech. Jedná se o plně elektrický vůz s dojezdem najedno nabití až 600kilometrů, který byl navržen tak, aby posunul naše bezpečnostní standardy ještě dál,“ řekl šéf importu krátce před odhalením novinky.
![](http://www.automakers.cz/wp-content/uploads/2024/04/Volvo-EX-90-kostel-predek.jpeg)
Podle něj jde o nejbezpečnější model značky všech dob. Volvo EX90 bude díky nejnovějším vnějším a vnitřním senzorickým technologiím chránit své cestující neviditelným ochranným štítem.
Nejmodernější senzory, jako jsou kamery, radary a především laserový senzorLiDAR, jsou zde propojeny s výkonným výpočetním jádrem vozu, kdeběžína disku NVIDIA DRIVE, vlastní software společnosti Volvo Cars, vytvářející v reálném čase 360°obraz okolního prostředí.
![](http://www.automakers.cz/wp-content/uploads/2024/04/Volv-o-kostel-Anna-900x675.jpg)
Tyto senzory se nikdy neunaví ani se nepřestanou soustřeďovat, připomněl produktový manažer značky Martin Mazari.
„Jsou navrženy tak, aby odpovídaly a reagovaly v momentech, kdy by pouhý zlomek sekundy znamenal fatální zpoždění. Laserový senzor LiDAR snímá silnici před vozem i při dálničních rychlostech a bez ohledu na to, zda je den, či noc.“
![](http://www.automakers.cz/wp-content/uploads/2024/04/Volvo-EX90-ruka-900x675.jpg)
Dokáže identifikovati malé či špatně rozeznatelné objekty stovky metrů před vozidlem, díky čemuž získává více času na to, aby mohl řidiče informovat, reagovat a předejít případné kolizi. Senzory mimoto přispívají ke zlepšení spolehlivosti a celkového výkonu pokročilého asistenčního systému řidiče Pilot Assist s novou podporou řízení při změně jízdního pruhu.
„Tento neviditelný ochranný štít funguje i uvnitř vozu. Speciální senzory a kamery zpracovávající informace na základě vlastních algoritmů,“ připomněl Mazari.
Erich Handl, Pražská křižovatka
![](http://www.automakers.cz/wp-content/uploads/2024/04/Anna-kostel-900x675.jpg)