Spread the love

Volba evropského Vozu roku (COTY), běžící od roku 1963, zná sedm finalistů pro rok 2024. Po šesti dekádách je mezi nimi poprvé automobil z Číny.

Mezinárodní odborná porota volí evropský Vůz roku (Car of the Year, COTY) od roku 1963 a nyní oznámila jména sedmi automobilových novinek, jež se utkají o titul COTY 2024. Stejně jako loni, i letos jsou mezi nimi čtyři čisté elektromobily. V ročníku 2022 jich bylo dokonce šest, nicméně je třeba připustit, že už i tři zbylé vozy pro nadcházející rok jsou k dispozici též v plně elektrické variantě. Nejvíce rozruchu zřejmě vzbudí Byd Seal, první produkt čínského výrobce, který se kdy do finále evropského COTY dostal.

Nástup značek z Číny

Zatímco dosud většinou čínské, ale též americké a další exotické výrobky dosud zpravidla pohořely už na zařazení do finálního seznamu kandidátů (jednou z podmínek je, aby je mohla předem vyzkoušet většina poroty), rozmach automobilek z Číny a jejich rozkročení se v Evropě tento argument překonal. Co se konkrétně Bydu Seal týče, při tradičních zářijových velkých testech COTY v Dánsku vyniknul nejen jízdními vlastnostmi a reálným dojezdem, ale též kvalitním zpracováním a promyšlenou konstrukcí. Připomeňme, že Byd je největším výrobcem automobilů s elektrickým a elektrifikovaným pohonem na světě a sám si vyrábí akumulátory vlastní koncepce i polovodiče.

Dalšími elektromobily mezi finalisty COTY 2024 se stávají překvapivě levné Volvo EX30, impozantní Kia EV9 a subtilní, ovšem do detailu dotažený Renault Scenic. Jen BMW řady 5 a Peugeot 3008 nabízí kromě elektriky také běžné spalovací motory v různém stupni hybridizace, zatímco Toyota C-HR je full-hybridem. Ropa se stává pro evropské automobilky slovem vulgárním, a tak BMW ani Peugeot jsme zatím s motorem s vnitřním spalováním k dispozici neměli, ačkoli v České republice půjde samozřejmě o verze zásadní.

Seznam uchazečů o titul COTY 2024, kteří splnili všechny požadavky pro zařazení do letošního ročníku (tzv. longlist), obdrželi porotci ve čtvrtek 23. listopadu a v průběhu víkendu proběhlo hlasování. V něm každý z 59 porotců z 22 zemí označil sedm svých favoritů a prostým součtem jejich „bodů“ vzešli finalisté. Připomeňme, že naše dva kolegy z Ruska jsme sice nevyloučili, ale jejich členství zůstává přerušeno, takže hlasování se účastnit nemohou.

Ve dnech 12. a 13. února roku 2024 si všechny finalisty naposledy důkladně vyzkoušíme ve známém prostředí testovací trati CERAM v Mortefontaine u Paříže a jejím okolí. Testování favoritů COTY 2023 letos proběhlo na okruhu Circuit de Mettet, neboť vyhlášení vítěze se při zrušení ženevského autosalonu výjimečně uskutečnilo na autosalonu v Bruselu. Laureát titulu COTY 2024 však bude slavnostně vyhlášen v pondělí 26. února 2024, tedy opět v předvečer otevření autosalonu v Ženevě.

Odborná anketa volící Vůz roku (Car of the Year, COTY) běží bez přerušení od roku 1964 a je zcela nezávislá. Organizaci zajišťují časopisy Auto (Itálie), Autocar (Velká Británie), Autopista (Španělsko), Autovisie (Holandsko), L´Automobile (Francie) a Vi Bilagare (Švédsko), Automobil Revue (Švýcarsko), Autotrends (Belgie) a Firmenauto (Německo). Porota v současnosti sestává z 61 členů z 23 zemí zejména západní a střední Evropy a je sestavena z renomovaných motoristických publicistů. Česká republika má v COTY jednoho zástupce od roku 1993, vždy šéfredaktora magazínu Automobil. Do roku 2000 jím byl Milan Jozíf, do ročníku 2015 Tomáš Hyan a od roku 2016 za Českou republiku volí autor článku.

FINALISTÉ CAR OF THE YEAR 2024 (v abecedním pořadí):

BMW řady 5

Byd Seal

Kia EV9

Peugeot 3008

Renault Scenic

Toyota C-HR

Volvo EX30

Zdroj: Jiří Duchoň, člen poroty

 

Related Post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *