Spread the love

Centrum dopravního výzkumu spočítalo průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku. Klesly pouze o jeden gram na 137 g/km. Jedenáct značek se dostalo pod hranici 137 g na kilometr.

Jak je na tom český trh a jednotlivé značky z pohledu průměrných emisí oxidu uhličitého? Web Čistá doprava přináší každoroční srovnání 20 nejvíce registrovaných značek osobních vozidel v České republice, které představují 93,7 % celkového tržního podílu v uplynulém roce, zdrojová data pro toto srovnání pocházejí ze Svazu dovozců automobilů.

V roce 2023 klesly meziročně průměrné emise CO2 u nových osobních vozidel o jeden gram na 137 g/km, jedenáct značek se dostalo pod tuto hranici. Lídrem mezi nejregistrovanějšími značkami v České republice v oblasti průměrných emisí CO2 byl v uplynulém roce Citroën se 119 g/km, následoval Peugeot 122 g/km a Opel 123 g/km. Renault, který meziročně zvýšil průměrné emise CO2 o 4 gramy na 127 g/km se posunul z prvního na pátou příčku. Z dvaceti uvedených značek jich dvanáct emise CO2 meziročně snížilo, nejvíce Opel o 8,2 %. Škoda, která v Česku zaregistrovala nejvíce vozidel, zvýšila emise o jeden gram na 131 g/km. Za pouze mírným meziročním poklesem průměrných emisí stojí pravděpodobně více faktorů. I přes nárůst počtu nových vozidel s nulovými lokálními emisemi jak těch bateriových (6 640 registrací v roce 2023), tak s vodíkovým palivovým článkem (16 registrací), tvořil jejich podíl pouze 3 %, zatímco země EU dosáhly dvouciferného podílu už v roce 2022. Vliv na emise má bezesporu také obliba segmentu SUV a terénních vozidel, který vloni dosáhl dalšího historického maxima: 45% podílu, naopak podíl malých vozidel opět klesl na 10,3 %. V neposlední řadě lze uvést i vliv popularity naftových motorizací, které byly vloni u nás co do podílu registrací nejvyšší v zemích Evropské unie, v loňském roce nová naftová osobní vozidla v Česku dosáhla průměrných emisí 156 g CO2/km, meziročně o gram více,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Značky s nejnižší hodnotou průměrných emisí CO2 z TOP20 v aktuální dekádě:

  • 2021: Suzuki 118 g/km, ø ČR 136
  • 2022: Renault 123 g/km, ø ČR 138
  • 2023: Citroën 119 g/km, ø ČR 137

Centrum dopravního výzkumu se oblasti emisí z dopravy dlouhodobě věnuje a podílí se na celé řadě výzkumných projektů.

Aktuálně finalizujeme tříletý projekt Predikce úspor emisí ze silniční dopravy do roku 2030 dosažených aplikací vybraných daňových a poplatkových nástrojů, který byl podpořen Technologickou agenturou České republiky v programu Prostředí pro Život. Jeho hlavním cílem bylo ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze, Univerzitou Karlovou a Mendelovou univerzitou v Brně, vyhodnotit možnosti pro dosažení redukčního cíle 5 kt emisí NOx z dopravy do roku 2030 oproti scénáři NPSE-WM a to pomocí daňových a poplatkových nástrojů stimulujících obměnu vozového parku za čistá vozidla,“ uvádí Leoš Pelikán, hlavní řešitel projektu z Centra dopravního výzkumu, který výsledky prezentoval na nedávném workshopu na Ministerstvu dopravy, prezentace je k dispozici na webu Čistá doprava zde.

Průměrné emise CO2 nových automobilů v zemích Evropské unie měly hodnotu 110 g/km (pozn. podle nejnovějších dat z roku 2022), nejnižších dosáhlo Švédsko (66,6 g CO2/km), Finsko (85,3) a Dánsko (86,3). V zemích V4 pak: Maďarsko (131,6), Polsko (136,8), Česká republika (138,1) a Slovensko (138,5).

Tyto výsledky do značné míry odpovídají podílům lokálně bezemisních vozidel – viz zde. Tři z dvaceti vloni nejregistrovanějších značek osobních vozidel v Česku nezaregistrovaly ani jedno lokálně bezemisní vozidlo (BEV – bateriové elektrické, FCEV – s vodíkovým palivovým článkem) – Seat, Ssangyong a Suzuki. Značky s nejvyšším podílem bezemisních vozidel: BMW (6,53 %), Mercedes-Benz (5,22 %), Citroën (4,57 %), Peugeot (4,20 %) a Volvo (3,71 %). U Škody Auto se bezemisní vozidla podílela na všech registracích 1,86 %, bližší informace ke všem dvaceti značkám jsou uvedeny v následujícím grafu.

Důležité! Průměrné emise CO2 použité ve výše uvedených přehledech jsou stanoveny normou, na základě jednotného testovacího cyklu. Reálné emise mohou být významně (pozitivně i negativně) ovlivněny jízdním stylem konkrétního řidiče a technickým stavem vozidla. Skutečné emise v reálném provozu pak dosahují obvykle vyšších hodnot mj. s ohledem na zatížení vozidla, atmosférické podmínky, profil trasy, intenzitu provozu apod.

Zdroj vstupních dat: Svaz dovozců automobilů, Evropská asociace výrobců automobilů, Centrum dopravního výzkumu

Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, www.cistadoprava.cz

Zdroj: Centrum dopravního výzkumu

 

Related Post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *