Ministerstvo dopravy, Sdružení automobilového průmyslu a Svaz dovozců automobilů společně podepsaly memorandum, které vymezuje směry dalšího rozvoje autonomní mobility v Česku. Slavnostní podpis proběhl v rámci kulatého stolu „Česko na prahu autonomní mobility“.
„Vymezujeme konkrétní oblas spolupráce a základní body dalšího rozvoje autonomní mobility v Česku, protože přijem nové legislativy od ledna 2026 rozvoj této oblas u nás nekončí. Spíše naopak,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Memorandum se věnuje zajištění podpory výzkumu a vývoje autonomní mobility, vhodných podmínek pro vývoj, testování a provoz automatizovaných a plně automatizovaných vozidel a souvisejících technologií. Současně stanovuje rámec pro podporu aktivit zaměřených na zvyšování povědomí o autonomní mobilitě, souvisejících technologiích a službách. Dále se zaměřuje na podporu technického vzdělávání a zájmu o tento obor. V neposlední řadě má také napomoci vytvoření legislativy, která umožní provoz plně automa zovaných vozidel (SAE úrovně L4 a L5) v běžném silničním provozu na území České republiky, a to v souladu s evropskými i mezinárodními právními předpisy.
Poslední zmiňovaná oblast navazuje na letošní novelu silničního zákona, která od 1. ledna 2026 umožní v České republice provoz automatizovaných vozidel úrovně SAE L3. Díky pokročilým technologiím dokážou tato vozidla jezdit autonomně, tedy bez zásahu řidiče, v určitých situacích – například při popojíždění v kolonách nízkou rychlos nebo při jízdě na dálnici.
Do budoucna se počítá s dalším rozvojem legislativy směrem k vyšším úrovním automatizace, tedy k vozidlům SAE L4 a L5. Tato vozidla budou schopna zcela samostatného provozu bez přítomnosti řidiče. V praxi to znamená například autonomní robotaxi operující v předem vymezených městských oblastech, autonomní autobusy pro veřejnou dopravu nebo plně automa zovaná nákladní vozidla určená pro dálkovou přepravu či doručování zásilek na tzv. poslední míli. Z legislativního hlediska tak Česká republika vstupuje do nové etapy, která má připravit podmínky pro běžný provoz autonomních vozidel v reálném dopravním prostředí.
Výzkumná a testovací infrastruktura
V oblasti výzkumu a vývoje se dokument memoranda zaměřuje především na posílení podpory stávajících i nově vznikajících programů orientovaných na autonomní mobilitu, související technologie a potřebnou výzkumnou a testovací infrastrukturu. Klíčovou roli zde sehrávají české akademické instituce, které se autonomní mobilitě věnují dlouhodobě a mají v této oblas prokazatelné aplikační výsledky.
Účastníci memoranda se zavazují s těmito institucemi aktivně spolupracovat na realizaci výzkumných a vývojových ak vit. Podmínky pro vývoj a testovaní se budou dále rozvíjet například prostřednictvím podpory živých laboratoří (living labs) a testovacích kapacit pro ověřování autonomní mobility v reálném prostředí. Posíleny mají být rovněž kapacity pro homologační zkoušky a testování automa zovaných i plně automa zovaných vozidel. V neposlední řadě se plánuje rozvoj testovací infrastruktury a zkušebních polygonů v České republice, které budou klíčové pro ověřování bezpečnos a funkčnos nových systémů před jejich uvedením do běžného provozu.
Ministerstvo dopravy bude rovněž usilovat o podporu rozvoje digitální infrastruktury, která je nezbytným předpokladem pro testování i samotný provoz autonomních vozidel. Tato snaha zahrnuje budování moderních telema ckých systémů a zajištění dostupnos kvalitních a otevřených dat o dopravní infrastruktuře a aktuálním provozu. Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) a Svaz dovozců automobilů (SDA) se budou podílet na definování priorit z pohledu automobilového sektoru a zároveň se očekává jejich ak vní zapojení do národních i mezinárodních inicia v, jejichž cílem je sladit český přístup s evropským a globálním vývojem v oblas autonomní mobility.
„Podpis memoranda vnímáme jako důležitý milník, který potvrzuje dlouhodobou snahu českého automobilového průmyslu ak vně spoluvytvářet podmínky pro bezpečný a efek vní rozvoj autonomní mobility v ČR. Skrze zakotvení jasného legisla vního rámce pro provoz a nastavení vhodných podmínek pro testování vozidel jsou firmy mo vovány investovat do vývoje, výroby i exportu pokročilých technologií. To je klíčové pro udržení naší konkurenceschopnos v Evropě i ve světě,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Mezi legislati vními opatřeními je klíčová zejména příprava úprav zákonů, které by od roku 2027 umožnily provoz plně autonomních vozidel v běžném silničním provozu. AutoSAP a SDA zároveň nabídne expertní kapacity do evropských a mezinárodních pracovních skupin, kde budou poskytovat podporu při tvorbě jednotného legisla vního a regulačního rámce pro schvalování a provoz automa zovaných vozidel napříč EU.
„Moderní technologie se stále rychleji uplatňují v nabídce nových vozidel, je proto velice důležité mít v České republice vytvořené a správně nastavené podmínky pro jejich využi s maximem pozi vních dopadů na uživatele, bezpečnost a rychlost rozvoje na trhu. Spolupráce v této oblas může výrazně urychlit postavení ČR v této oblas ,“ říká Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů.
V oblas osvěty a vzdělávání budou signatáři usilovat i o organizaci pravidelných konferencí zaměřených na autonomní mobilitu. Ministerstvo dopravy se zároveň zaměří na realizaci komplexní informační kampaně, která téma autonomní mobility přiblíží široké veřejnos . Cílem je rovněž posílit mezinárodní vnímání České republiky jako technicky vyspělé a znalostně silné země, která nabízí kvalitní zázemí pro výzkum, vývoj a testování autonomních technologií.
„Autonomní mobilitu a její rozvoj v České republice považuji za zásadní příležitost pro český autoprůmysl a celkové posílení konkurenceschopnos , která je s mto strategickým sektorem úzce provázána. Technologická i systémová řešení autonomní mobility podpoříme vhodnými kroky včetně vytvoření odpovídajícího právního rámce. Plánujeme pokračovat v úzké spolupráci s autoprůmyslem i dalšími důležitými partnery z veřejného a akademického sektoru,“ říká ministr dopravy Kupka.
Memorandum bylo podepsáno při příležitos kulatého stolu Česko na prahu autonomní mobility, který zhodno l hlavní přínosy a výzvy spojené s rozvojem autonomní mobility v České republice a potvrdil vůli dále spolupracovat na vytváření vhodného prostředí pro její rozvoj. Do diskuse se zapojili odborníci z českých univerzit, zástupci automobilového průmyslu i významní zahraniční hosté. Např. Chris an Merkt, ředitel pro záležitos evropské digitalizace a automa zovaného řízení BMW a Mats Rosenquist, vedoucí veřejných projektů automobilky Volvo. Vystoupila také Claire Depre, zástupkyně Generálního ředitelství pro mobilitu a dopravu Evropské komise.
Zdroj: Autosap