Spread the love

Za první tři čtvrtletí 2025 bylo na linkách tuzemských výrobců osobních vozidel zkompletováno celkem 1 089 416 aut, meziročně jen o 0,7 % méně. Hranice milionu vyrobených vozidel tak byla pokořena opět v září, které se po červnu stalo druhým nejsilnějším výrobním měsícem letošního roku s celkovým počtem 135 983 aut.

Devítiměsíční výrobní údaje v ostatních segmentech byly následující: autobusy 4 114 ks (+27,8 %), nákladní vozidla 873 (-22,1 %), motocykly 567 (-31,1 %), přípojná vozidla do 3,5t 11 773 ks (-4,9 %) a přípojná vozidla nad 3,5t 1 593 ks (+2,8 %). Výrazný meziroční nárůst produkce o 102,7 % vykázala elektrická vozidla – těch s čistě elektrickým pohonem bylo vyrobeno celkem 162 264 ks a 48 242 ks s plug-in hybridním pohonem. Vysoký nárůst zaznamenal také segment elektrobusů, jehož výroba meziročně vzrostla o téměř 364 % na 283 autobusů.

„Překročení hranice milionu vyrobených vozidel a výrobně druhý nejsilnější měsíc letošního roku je v současné situaci jednoznačně úspěchem českého autoprůmyslu a tradičně i dobrou zprávou pro domácí ekonomiku. V případě Škody Auto se dokonce daří překonávat stotřicetileté rekordy ve výrobě vozidel v českých závodech, kdy byla pokořena hranice 4 000 vyrobených vozů denně. Tyto výsledky jasně potvrzují, že český autoprůmysl stojí na pevných základech a má obrovský potenciál i do budoucna, pokud mu k tomu stát a Evropa vytvoří odpovídající prostředí. Od nové vlády proto očekáváme jasnou a dlouhodobou podporu průmyslu. To znamená zaměřit investiční podporu do stávajících firem, posílit technické vzdělávání, podporovat výzkum, vývoj a inovace a vytvořit stabilní a předvídatelné prostředí pro investory. Na evropské úrovni nás čeká klíčová debata o emisních předpisech CO2 pro osobní i nákladní vozidla, kde musíme jednat konstruktivně, hledat spojence mezi podobně smýšlejícími státy a společně prosazovat realistická a proveditelná řešení bez zbytečných regulací,“ říká Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.

Osobní vozidla
Za prvních devět měsíců bylo v České republice vyrobeno 1 089 416 osobních vozidel, tj. meziročně o 0,7 % méně než ve stejném období předchozího roku. Elektrických vozidel bylo v daném období vyrobeno 210 506 ks a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů se pohybuje na úrovni 15 %. Celkem bylo zhotoveno 162 264 čistě bateriových (BEV) a 48 242 plug-in hybridních (PHEV) vozidel. Na tuzemský trh směřovalo celkem 79 915 vozidel, tedy 7,3 % z celkového počtu vyrobených. Na zahraniční trhy mířilo celkem 1 009 501 osobních aut, tedy 92,7 % produkce. Tuzemský prodej tak v meziročním srovnání zaznamenal 6,6% nárůst, export 1,3% pokles.

Největší domácí automobilka Škoda Auto vyrobila v lednu až září 2025 ve svých tuzemských závodech celkem 705 393 osobních automobilů (+4,8 %). Na český trh bylo umístěno 67 692 vozidel (+9,8 %), zatímco 637 701 vozů (+4,3 %) směřovalo do zahraničí. Výroba ve všech českých závodech během třetího čtvrtletí probíhala podle plánu a automobilka hlásí překonání historických rekordů. Denní produkce ve třetím čtvrtletí poprvé překročila hranici 4000 vozů denně, což představuje nejvyšší úroveň za více než 130 let existence značky.

Rekordní byl i zářijový objem výroby – 95 119 vyrobených vozidel, přičemž měsíční průměr od začátku roku činí 76 284. Září se zároveň stalo nejúspěšnějším měsícem v historii výroby elektrických vozů Škody Auto, když bylo vyrobeno 19 728 čistě bateriových BEV a 3 084 plug-in hybridních PHEV, tedy celkem 22 812 elektromobilů. Celkově automobilka za prvních devět měsíců roku zvýšila produkci elektrických vozů meziročně o 145,9 %, na 158 831 kusů, což představuje 22,5 % z celkové produkce.

V nošovickém závodě automobilky Hyundai bylo v prvních devíti měsících roku vyrobeno celkem 213 975 vozidel, tj. o 39 475 vozidel méně (-15,6 %) oproti stejnému období loňska. Menší objem výroby byl způsoben několika plánovanými odstávkami, kterými automobilka přizpůsobovala produkci aktuální situaci na trhu. Z celkového počtu zhotovených vozidel mělo 25 605 čistě elektrický a 26 070 plug-in hybridní pohon. Elektromobily tak tvořily více než 24 % z celkové produkce závodu. Na zahraniční trhy směřovalo 203 239 vozidel, tedy 95 % výroby, zatímco na domácí trh putovalo 10 736 automobilů (5 %).

Z výrobní linky automobilky Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně sjelo v uváděném období celkem 170 048 vozidel, tedy o 679 méně než ve stejném období minulého roku. Přibližně polovinu z celkového objemu tvoří hybridní vozy Yaris HEV, druhou polovinu pak modely se spalovacím motorem. Téměř veškerá produkce – 168 561 vozidel, tedy 99,2 % – směřovala na export, především na trhy západní Evropy. V tuzemsku bylo registrováno 1 487 vozidel (0,8 %). Výrobní plán pro letošní rok je v současnosti plněn nad původní očekávání, což svědčí o stabilní poptávce po obou modelech, které závod vyrábí, i o efektivním řízení výroby. Kolínský závod se zároveň připravuje na spuštění výroby nového modelu Aygo X HEV, které začne ještě před koncem letošního roku. Následně se zde budou vyrábět již výhradně hybridní elektrifikovaná vozidla.

Autobusy
V prvních třech čtvrtletích bylo v ČR vyrobeno 4 114 autobusů (+27,8 %), 256 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh (-60,2 %), většina 4 366 směřovalo na export (+24,1 %). Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 3 798 autobusů. Dalších 94 vozidel typu built-up bylo dokončeno v sesterském závodě ve Foggii v Itálii. Na domácím trhu bylo registrováno 209 ks (-50,9 %), 4 097 ks směřovalo do zahraničí (+18,9 %). SOR Libchavy v prvních devíti měsících roku zkompletoval 294 autobusů, tj. o 11,4 % více než vloni, z nichž 47 ks bylo určeno pro domácí trh a 247 autobusů této značky bylo exportováno do zahraničí. Výrobce KHMC vyrobil za zmíněné období 22 autobusů, všechny byly určeny na export.

Ilustrační foto

Nákladní vozidla
Společnost Tatra Trucks, jediný výrobce nákladních vozidel mezi členy Sdružení automobilového průmyslu, vyrobila za první tři čtvrtletí roku 873 nákladních vozidel, tedy o 248 méně než loni (-22,1 %). Přesto bylo třetí čtvrtletí s 323 vyrobenými vozy dosud nejúspěšnějším letošním obdobím, které dokonce překonalo i stejný kvartál roku 2024.

Největší část produkce tvořila vozidla pro armády ČR, zemí NATO i mimo něj, následovaly hasičské podvozky a podvozky pro těžební průmysl v Austrálii. Firma postupně navyšuje vlastní i dodavatelské kapacity, aby reagovala na rostoucí poptávku, zejména ze strany obranného sektoru.

VISUALMAKERS.CZ

Motocykly
Jawa v prvních devíti měsících roku vyrobila 567 motocyklů, tedy o 256 méně než ve stejném období loňska (-31,1 %). Produkce i prodeje tak zůstávají zhruba o třetinu nižší než loni. Na českém trhu bylo umístěno 261 motocyklů (-27,3 %), zatímco export činil 306 strojů (-34,1 %). S blížícím se koncem sezóny se další růst prodejů neočekává, určité oživení by však mohl přinést listopadový příchod nového modelu JAWA 350 CL 42

Related Post