Výroba vozu Škoda Enyaq Coupe iV ve ŠKODA Auto Mladá Boleslav.
Spread the love

Bilance zahraničního obchodu dosáhla v říjnu přebytku ve výši 12,8 mld. Kč. Hlavní zásluhu za rostoucím vývozem měl autoprůmysl, kde přebytek obchodu činil více než 16 mld. Kč a vývoz se zvýšil meziročně o téměř 26 mld. Kč. Díky autům rostl celý průmysl, podle analytiků ale není důvod k jásotu.

Odezněly problémy v dodavatelsko-odběratelských řetězcích, které se projevovaly především v září. Dále tak jako během celého roku se snížil deficit obchodu s ropou a zemním plynem (o 11 mld. Kč) a to navzdory tomu, že hodnota dovozu těchto fosilních paliv dosáhla nejvyšší úrovně v tomto roce. Negativně se projevoval větší deficit s počítači, elektronickými a optickými přístroji či nižší přebytek v lesnictví a těžbě dřeva.

V meziročním vyjádření vývoz vzrostl o 3,8 % na 404,1 mld. Kč, zatímco dovoz se snížil o 5,7 % na 391,3 mld. Kč. I v meziměsíčním srovnání po sezónním očištění vývoz v říjnu rostl, a to o 0,6 %, kdežto dovoz poklesl o rovné jedno procento.

Průmysl roste, ale z nízké základny

„Po třech měsících poklesu se česká průmyslová produkce v říjnu meziročně zvýšila o 1,9 %. Bylo to však ovlivněno zejména nízkou loňskou srovnávací základnou ve výrobě automobilů. Není tedy mnoho důvodů k nadějím na zotavení českého průmyslu. Prognózy o letošním propadu české ekonomiky jsou totiž již zpečetěny a očekáváný pokles HDP o 0,5 % nabírá reálné obrysy. Možná důležitější než ukazatel samotné listopadové průmyslové produkce, je vývoj objemu nových zakázek, který se dále propadal. Hodnota nových zakázek v listopadu meziročně klesla o 4,0 %. Nové zakázky ze zahraničí klesly dokonce o 4,8 % a domácí o 2,3 %. Nové zakázky v českém průmyslu meziročně klesají již půl roku, a to je pro jeho budoucnost vážný problém,“ uvádí Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

„Dlouhodobě špatná situace českého průmyslu je vidět i na vývoji Indexu nákupních manažerů (PMI). V listopadu sice mírně vzrostl na 43,2 bodů z říjnové hodnoty 42, nicméně je stále hluboko pod hranici 50 bodů, která indikuje recesi sektoru a kterou náš průmysl nepřekročil již těžko uvěřitelných osmnáct měsíců. Manažerům průmyslových firem přidělává vrásky na čele mimo jiné pokles zakázek z Německa. Problémy, v nichž se utápí německé firmy, se tak přelévají k jejich českým dodavatelům.  Zejména německému automobilovému průmyslu se nedaří vymanit z útlumu. Není pak divu, že index podnikatelské nálady v tomto pro německou ekonomiku klíčovém sektoru klesl v listopadu potřetí za sebou. Německé firmy se dívají do budoucna s větším pesimismem, a bohužel to není dobré znamení ani pro jejich české obchodní partnery, a tedy ani pro celou českou ekonomiku,“ komentuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

Moore Czech, Petr Kymlička

Petr Kymlička

Related Post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *