Spread the love

Jednatel Volkswagen Financial Services Vratislav Strašil sezval šéfredaktory motoristických médií do malostranského restaurantu Augustin, hovořilo se o letošních obchodních výsledcích a plánech na 2024.

Přes problémy na trhu nových vozidel a vysoké úrokové sazby České národní banky společnost za deset měsíců letošního roku vykazuje meziroční nárůst počtu nových smluv na nové a ojeté vozy o 20,9 % na celkových 37 501 smluv. Největší podíl mají značky koncernu Volkswagen s 29 461 smlouvami, což představuje meziroční nárůst o 20,1 %. Následují ojeté vozy s 5956 smlouvami (+ 14,2 %) a nekoncernové značky s 2084 smlouvy (+64,9 %).

„Díky aktivní spolupráci se značkami našeho koncernu Volkswagen můžeme nabízet velmi atraktivní produkty,“ říká Vratislav Strašil, jednatel Volkswagen Financial Services. „Přestože reposazba ČNB se stále drží na 7 %, spoluprací se značkami dokážeme připravit kampaně s podstatně nižšími sazbami, než je oficiální úroková míra. Například se značkou Volkswagen nyní nabízíme akční úrok 3,9 %.“

Růst finančního portfolia

Velmi dobrého výkonu společnost vykazuje také letošním růstem finančního portfolia. S téměř 25 miliardami korun se VWFS vrátil na předcovidovou úroveň roku 2019. „Covidové období od roku 2020 přineslo lockdowny, problémy ve výrobě a pokles poptávky,“ vysvětluje Vratislav Strašil. „Naše analýzy poměrně rychle ukázaly, že výpadkům v prodejích značek musíme čelit změnou produktové nabídky – od tehdy dominantního klasického úvěru směrem k produktům se zůstatkovou hodnotou, tedy operativnímu leasingu a úvěru s poslední nerovnoměrnou splátkou.“

Snahou VWFS tak bylo klesající prodeje nových vozů nahradit smlouvami s vyšší přidanou hodnotou pro zákazníka. Nová strategie přinesla ovoce v podobě zásadní změny v rozložení finančních produktů: podíl úvěru klesl ze 73,3 % v roce 2019 na současných 42,1 %, naopak produkty se zůstatkovou hodnotou vzrostly na 57,9 %. „Díky produktové změně se naše společnost čím dál více zaměřuje na řešení komplexní mobility namísto poskytování financování,“ říká Vratislav Strašil. „Napomáhá tomu i fakt, že u splátek operativního leasingu hraje menší roli zvyšování cen nových vozů. Operativní leasing je totiž v podstatě splácení cenového rozdílu mezi novým autem a jeho hodnotou v okamžiku, kdy leasing končí. Protože však roste i cena ojetých vozů, není nárůst splátek tak vysoký, jako by to bylo přímo u ceny nového vozu“, vysvětluje Vratislav Strašil.

Změna zákaznických preferencí

Základem úspěchu operativního leasingu a úvěru Chytře, je jejich provázání s doplňkovými službami – servisem a pojištěním.

„V posledních dvou letech jasně vidíme změnu uvažování zákazníků. Kombinace našeho financování s kompletním pojištěním, kvalitním servisem vozu v autorizované síti a dalšími dodatečnými službami je pro ně klíčovým argumentem. Například podíl pneuservisu u operativního leasingu se za poslední dva roky zvýšil z 27,8 % na 49,7 %,“ říká Vratislav Strašil.

Pokud jde o výhled na rok 2024, analytici VWFS vidí situaci podobně jako makroekonomové, kteří očekávají růst HDP z letošních záporných hodnot až ke 2 % a pokles inflace ke 3–4 %. „Bude to znamenat mírný růst reálné mzdy a pokles úrokových sazeb. Předpokládáme proto lehký nárůst poptávky po nových vozech a financování, říká Vratislav Strašil.

„Dvouciferný nárůst, který vidíme letos, kdy se dodávají vozy objednané za covidu, to ale nebude. Počty přijatých objednávek by mohly být vyšší než v roce 2023, nicméně počet předaných vozů bude maximálně na úrovni 2023, možná i mírně pod ním,“ uzavírá Vratislav Strašil.

TK VWFS, Erich Handl, Malá strana, Hlavní foto: Jan Klíma

 

Related Post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *