Spread the love

Divize Daimler Truck pokročila v transformaci dopravy směrem k lokálně bezemisnímu provozu. Elektrifikací dálkových přepravních tras pro zásobování závodů Mercedes-Benz Truck stanovuje společnost další milník na cestě k dekarbonizaci logistických procesů.

V rámci projektu „Elektrifikace příchozí logistiky“, jehož cílem je v nadcházejících letech plně elektrifikovat zásobovací logistiku závodů Wörth am Rhein, Gaggenau , Kassel a Mannheim , se nyní 14 logistických partnerů spoléhá na bateriově elektrický Mercedes-Benz eActros 600 pro zásobování výrobních závodů díly a komponenty z Německa a Evropy. To působivě dokazuje, že elektrifikace v dálkové dopravě již není vizí budoucnosti – je to hmatatelná realita bez emisí CO₂. V pondělí byla v rámci symbolického hvězdného konvoje slavnostně uvedena do provozu flotila 14 vozidel eActros 600 v závodě Wörth.

Achim Puchert, generální ředitel společnosti Mercedes-Benz Trucks: „S dnešním startem nového konvoje pro bateriově-elektrickou dálkovou logistiku pro zásobování našich německých závodů na výrobu nákladních vozidel vysíláme silný signál pro bezemisní budoucnost dopravy. Elektrifikace logistiky našich závodů s vozidlem eActros 600 představuje kombinaci technologických inovací a důvěryhodné spolupráce s našimi partnery – a ukazuje, že logistická řešení bez emisí CO₂ jsou již dnes realitou.“

Jürgen Distl, vedoucí provozu Mercedes-Benz Trucks: „V posledních dvou letech jsme již elektrifikovali více než 20 procent našich přímo zadaných přeprav výrobního materiálu na regionálních trasách – jedná se o více než 100 vjezdů nákladních vozidel denně s bateriově-elektrickými vozidly do našich závodů. Společně s našimi logistickými partnery nyní rozšiřujeme naše zaměření na evropskou nákladní síť. eActros 600 je skutečnou převratnou volbou pro vnitrostátní i mezinárodní dálkovou dopravu a je pro to ideální.“

Doposud se elektrické vozy Mercedes-Benz eActros 300 a 400 s bateriemi používaly na regionálních trasách v rámci příchozí logistiky. V roce 2024 najela vozidla na čistě elektrický pohon na přibližně 40 různých trasách přibližně dva miliony kilometrů, a to bez emisí CO2 při jízdě. S používáním vozidel Mercedes-Benz eActros 600 na dálkových trasách se tento podíl bude dále zvyšovat. Testovací vozidlo eActros 600 pravidelně jezdí na silnicích mezi závody Mercedes-Benz v Kasselu a Wörthu od září 2024.

Konvoj, který byl dnes zahájen, ukazuje, že eActros 600 dokáže s elektrickým pohonem z baterií urazit i delší přepravní vzdálenosti. Zúčastnění partneři v oblasti přepravy zvolí jednu ze čtrnácti tras, z nichž některé jsou velmi náročné. Ty se pohybují mezi 150 km a 600 km, někdy i přes hranice do Itálie, České republiky a Lucemburska. V případě potřeby vozidla kromě nabíjení v depech v pobočkách Daimler Truck a depech spedičních společností částečně využívají i veřejnou nabíjecí infrastrukturu podél trasy. Nový eActros 600 od nynějška ujede ročně až 2,5 milionu kilometrů v provozu bez emisí CO2.

Projekt „Electrify Inbound Logistics“, spuštěný v roce 2023, nedávno získal cenu VDA Logistics Award 2025 – což je silným důkazem inovačního potenciálu a průkopnického významu tohoto projektu.

Zúčastnění logističtí partneři

Mezi spediční společnosti zapojené do příchozí logistiky nákladních vozidel Mercedes-Benz patří: Alfred Schuon International Forwarding & Logistics, Duvenbeck , Edgar Rothermel International Forwarding, Ernst Frankenbach Forwarding, Fercam Spa ., Gruber Logistics, HAAF Spedition , nástupce společnosti H.Ristelhueber Spedition, LKW WALTER, Paul Schockemöhle Logistics, Petko Angelov BG, Raben Group, Seifert Logistics Group, Spedition Bork, Walter Schmitt.

Další rozšíření nabíjecí infrastruktury závodu s TruckCharge

Nedílnou součástí budoucího konceptu příchozí logistiky společnosti Mercedes-Benz Trucks pro bezemisní zásobovací dopravu je také vybudování vlastní nabíjecí infrastruktury ve výrobních závodech Daimler Truck. Ta zajišťuje, že speditéři mohou nabíjet své elektrické nákladní vozy během čekacích a vykládacích dob. Například v závodě Wörth bylo v areálu závodu instalováno a uvedeno do provozu již 15 nabíjecích stanic, z nichž šest jsou rychlonabíjecí stanice TruckCharge s výkonem 400 kW. V současné době je v provozu celkem jedenáct nabíjecích stanic v Gaggenau , Kasselu, Mannheimu a přidružených externích skladech, včetně sedmi rychlonabíjecích stanic TruckCharge s výkonem 400 kW. Pro běžný rok 2025 se plánuje instalace dalších osmi rychlonabíjecích stanic na všech německých pobočkách.

Nabíjecí infrastruktura vlastněná výrobcem je příkladem nabídky TruckCharge značky Daimler Truck, která zahrnuje témata jako poradenství, infrastruktura a provoz v oblasti elektronické infrastruktury a nabíjení elektrických nákladních vozidel v celé Evropě. Celkový balíček nezávislý na značce je zaměřen na provozovatele vozových parků a průmyslové podniky a podporuje je v ekonomickém využití plného potenciálu elektromobility. Pro rozvoj elektromobility hodlá Daimler Truck společně s partnery masivně rozšířit nabíjecí infrastrukturu – mimo jiné prostřednictvím společného podniku Milence, který buduje veřejnou síť s 1 700 nabíjecími stanicemi po celé Evropě a také plánovanou poloveřejnou nabíjecí síť s více než 3 000 rychlonabíjecími stanicemi do roku 2030. Nová možnost poloveřejného nabíjení pro elektrická nákladní vozidla jako řešení Daimler TruckCharge má umožnit otevření jejich nabíjecí infrastruktury pro externí, placené použití v depech. Poloveřejné nabíjení umožňuje společnostem poskytovat vlastní nabíjecí stanice v době, kdy je nepotřebují – a pomáhá tak zajistit komplexnější nabíjecí síť pro elektrická nákladní vozidla.

Aby bylo možné testovat nabíjecí stanice a koncepty nabíjení od různých výrobců a vyvíjet na místě s odborníky z Mercedes-Benz Trucks nabíjecí řešení šitá na míru pro jejich případy použití, je od roku 2022 v Zákaznickém informačním centru (BIC) ve Wörth am Rhein, v bezprostřední blízkosti závodu, k dispozici nabíjecí park.

eActros 600

Společnost Mercedes-Benz Trucks oslavila koncem listopadu loňského roku v závodě Mercedes-Benz ve Wörthu uvedení modelu eActros 600 do sériové výroby. Dodávky zákazníkům začaly v prosinci 2024. Elektrická vlajková loď divize Mercedes-Benz Trucks již několikrát prokázala své schopnosti v reálných podmínkách: v praxi u zákazníků a v rámci „eActros 600 European Testing Tour 2024“, 15 000 kilometrů dlouhé plně elektrické vývojové cesty celkem 22 zeměmi a „European Testing Tour Winter 2025“ na přibližně 6 500 kilometrech severní Evropou, přičemž každá z nich měla celkovou hmotnost soupravy 40 tun. Kromě toho byl elektromobil zvolen „Mezinárodním nákladním vozem roku 2025“. Toto ocenění je nejvýznamnějším oceněním v oboru a každoročně jej uděluje organizace International Truck of the Year (IToY), kterou tvoří 24 novinářů specializujících se na užitková vozidla z Evropy.

Vysoká kapacita baterie přes 600 kilowatthodin – odtud označení modelu 600 – a nová, obzvláště účinná elektrická hnací náprava vyvinutá interně umožňují modelu eActros 600 dosáhnout dojezdu 500 kilometrů [1] bez mezidobíjení. Tohoto dojezdu je dosaženo za velmi realistických a praktických podmínek s celkovou hmotností soupravy 40 tun, kterou lze v závislosti na stylu jízdy a trase výrazně překročit. eActros 600 je schopen ujet dokonce více než 1000 kilometrů denně. Dobíjení během zákonných přestávek řidiče to umožňuje, pokud jsou k dispozici možnosti nabíjení.

eActros 600 má tři bateriové bloky, každý s kapacitou 207 kWh [2]. Ty nabízejí celkovou instalovanou kapacitu 621 kWh. Baterie jsou založeny na technologii lithium-železitophosfátových článků (LFP) a vyznačují se dlouhou životností. Vývojoví inženýři společnosti Mercedes-Benz Trucks navrhli eActros 600 tak, aby splňoval stejné požadavky na odolnost vozidel a komponentů jako srovnatelný konvenční těžký Actros pro dálkovou dopravu. To znamená až 1,2 milionu kilometrů za deset let provozu. Po této době používání by měl být stav baterie stále nad 80 procenty. Na rozdíl od jiných technologií bateriových článků lze s technologií LFP využít více než 95 procent instalované kapacity. To umožňuje vyšší dojezd se stejnou instalovanou kapacitou baterie. Vozidlo je technicky navrženo pro celkovou hmotnost soupravy až 44 tun. Se standardním návěsem má eActros 600 v EU užitečné zatížení přibližně 22 tun. Mohou existovat případy, kdy národní právní předpisy povolují vyšší užitečné zatížení.

O závodě Mercedes-Benz ve Wörthu

Největší závod na montáž nákladních vozidel společnosti Mercedes-Benz Trucks ve Wörthu am Rhein byl založen v roce 1963. Od jeho založení zde bylo vyrobeno přibližně 4,4 milionu nákladních vozidel. Dnes se jedná především o řady Actros, Arocs a Atego. Ve Wörthu se vyrábějí také speciální nákladní vozy Mercedes-Benz Econic , Unimog a Zetros. Sériová výroba bateriově elektrického Mercedes-Benz eActros 300/400 pro distribuční dopravu začala v roce 2021. Druhý elektrický nákladní vůz Mercedes-Benz eEconic pro komunální použití následoval v roce 2022. Na konci roku 2024 oslavil Daimler Truck zahájení sériové výroby Mercedes-Benz eActros 600 pro dálkovou dopravu ve Wörthu. S přibližně 10 000 zaměstnanci je závod Mercedes-Benz ve Wörthu druhým největším zaměstnavatelem v Porýní-Falci.

[1] Dojezd byl stanoven interně za specifických zkušebních podmínek po předběžné úpravě s tahačem 4×2 s celkovou tažnou hmotností 40 tun při venkovní teplotě 20 °C v dálkové dopravě a může se lišit od hodnot stanovených v souladu s nařízením (EU) 2017/2400.

[2] Jmenovitá kapacita nové baterie, založená na interně definovaných okrajových podmínkách. Může se lišit v závislosti na aplikaci a okolních podmínkách.

Related Post