Riziková křižovatka v Zákupech na Českolipsku v blízkosti železničního přejezdu se dočká úprav díky Platformě VIZE0. Vše začalo analýzou odborníků z ČVUT, kteří definovali celkem sedm dopravně-bezpečnostních rizik. K řešení pomohou tři opatření. První z nich už jsou hotová.
V Libereckém kraji bude eliminováno jedno z dlouhodobě problematických dopravních míst. Jde o nebezpečný železniční přejezd v Zákupech-Božíkově na Českolipsku, který je v těsné blízkosti křižovatky silnic II. a III. třídy. Jen v letošním roce se zde stalo už několik kolizí, a od roku 2019, kam sahá dostupná analýza, nebyl jediný rok bez nehody.
S řešením za pomoci prostředků z projektu Moje vize nula pomohla Platforma VIZE 0. Ta už dříve iniciovala například úpravu čtyř rizikových přechodů pro chodce přes frekventovanou silnici I. třídy ve Vratislavicích nad Nisou. Podnět k řešení v Zákupech vzešel z vedení nedaleké Mimoně, kde město dlouhodobě bojuje s nadměrným zatížením centra nákladní dopravou a sleduje dopravu v nejbližším okolí.
Vedení radnice požádalo o pomoc liberecký Tým silniční bezpečnosti, který se obrátil na odborníky z Platformy VIZE 0. Ti následně zadali dopravně-bezpečnostní analýzu expertům z ČVUT, kterou vypracoval tým pod vedením Karla Kociána.
Železniční přejezd v Zákupech patří podle odborníků k dlouhodobě rizikovým místům. „Prakticky každý rok zde dojde ke střetu silničního vozidla s vlakem. Přestože se tyto nehody zatím obešly bez vážných následků na zdraví, přejezd vykazuje statisticky nadprůměrné hodnoty co do četnosti i závažnosti,“ upozorňuje Jan Čáp, koordinátor lokalit projektu Moje vize nula.
Přejezd se nachází na tříramenné křižovatce silnic II. a III. třídy. Za běžného provozu je hlavní trasou silnice II. třídy, ale kvůli rekonstrukci mostu v České Lípě a přesměrování dopravy na objízdnou trasu došlo k dočasné změně – hlavní je aktuálně vedena ze severu na silnici III. třídy přes železniční přejezd. Paradoxně právě tato úprava výrazně zvýšila bezpečnost.
„Z analýzy vyplývá, že jedním z největších rizik byl nedostatek prostoru mezi přejezdem a křižovatkou. Dlouhá vozidla při dávání přednosti v jízdě zasahovala zadní částí na koleje. Dočasná změna organizace křižovatky tento problém odstranila a výrazně snížila riziko kolizí,“ vysvětluje projektový manažer Platformy VIZE 0 Ondřej Rechner. Odborníci proto doporučují současné dopravní řešení zachovat i po skončení objížďky.
Analýza odhalila sedm dopravně-bezpečnostních rizik. Mezi ně patří absence nebo špatný stav dopravního značení – například chybějící výstražná značka upozorňující na přejezd bez závor či špatně viditelné značky zakryté vegetací. Významným problémem je také zmíněná vzdálenost mezi přejezdem a křižovatkou, která je jen přibližně čtrnáct metrů, a je tak v rozporu s českou technickou normou, která specifikuje požadavky na železniční přejezdy (ČSN 73 6380).
„Právě tento rozměr představuje riziko zejména pro delší vozidla. V původním dopravním uspořádání byla skoro všechna vozidla delší než čtrnáct metrů při zastavení na křižovatce částečně na přejezdu, což zvyšovalo riziko kolize s projíždějícím vlakem,“ říká Karel Kocián z ČVUT a předkládá další body z analýzy: „Je tu i riziko oslnění řidičů, což může vést k přehlédnutí signalizace přejezdu, a na přetížení řidičovy pozornosti v důsledku složité dopravní situace v křižovatce. Podle zjištění z místního šetření trvá dojezd vlaku po spuštění výstražné signalizace pouhých třicet devět vteřin, což výrazně zkracuje čas na reakci v krizové situaci.“
Analýza navrhuje tři hlavní opatření ke zvýšení bezpečnosti. V krátkodobém horizontu doporučuje opravit a doplnit svislé dopravní značení a zároveň upravit vodorovné značení tak, aby bylo pro řidiče jasné, kde platí přednost v jízdě. Důležitá je také údržba zeleně, která nesmí zakrývat dopravní značky.
„Krajská správa a údržba silnic Libereckého kraje tato opatření, která analýza označuje jako krátkodobá, nezanedbala. Během tří měsíců obnovila dopravní značení a zajistila údržbu zeleně. Šlo o jednoduché a rychle realizovatelné kroky, které zvýší bezpečnost téměř okamžitě,“ říká Jan Jelínek z SÚS LK.
Ve střednědobém horizontu doporučuje změnu organizace v křižovatce, tedy trvalé zachování současné dočasné změny vedení hlavní silnice přes železniční přejezd. A nejvzdálenějším cílem je zavedení světelné signalizace v křižovatce, která by měla být koordinovaná se zabezpečovacím zařízením přejezdu. Toto propojení zajistí, že světelná signalizace v případě blížícího se vlaku přejde do režimu, který zvýší bezpečnost všech účastníků silničního provozu.
Odborná analýza, kterou zadala Platforma VIZE 0 a financovala ji z prostředků FZŠ prostřednictvím projektu Moje vize nula, výrazně přispěla k nastartování řešení nebezpečné křižovatky u železničního přejezdu v Zákupech. Tento dokument je zároveň součástí širšího konceptu, který podporuje mimoňská radnice. Jeho cílem je omezit nákladní dopravu z Mimoně směrem na Doksy a Jablonné v Podještědí, kde současná trasa silnic trpí nadměrným zatížením.
Platforma VIZE 0 působí po celé České republice. Aktuálně připravuje analýzu ve vesnici Háje u Karlových Varů. V současné době pracuje také na projektu v obci Ráby v Pardubickém kraji. A je připravena i do budoucna pomáhat s nalezením řešení všude, kde o to bude ze strany místních zájem.
Zdroj: Milan Káňa, Kooperativa