Spread the love
Deník MF DNES upozornil na finanční situaci Autoklubu ČR. Spolek, který přerozděluje peníze na motoristický sport v zemi a dává licence, dluží podle webu desítky milionů korun. Přitom od státu dostává od 60 do 90 milionů korun dotací. Většinu svého klíčového majetku, který měl, už prodal a podle portálu iDNES často za pochybných okolností zpeněžil.
Za miliony se tak podle deníku zbavil dopravního hřiště v Písku, pětiny domu v Praze či akcií legendárního autodromu v Brně. A jeho dluhy dál rostou.

Zbývá mu strategický dům za stovky milionů korun v centru Prahy nedaleko Václavského náměstí naproti hlavnímu nádraží. Mezi členy klubu se začíná debatovat, zda by tento luxusní dům s vnitřkem v anglickém stylu – jehož provoz není levný – neměl klub prodat či přebudovat třeba na hotel.

Pro Autoklub pracovala přitom advokátní kancelář KŠD Legal (dnes KŠD Holding), kterou prezident Autoklubu Jan Šťovíček v minulosti spoluvlastnil a dnes ji vlastní jeho bratr Petr, nebo účetní firma KŠD Economic, v níž bratři Šťovíčkové v různém období figurovali.

Kumulovaní ztráta 137 milionů

Celkově má Autoklub kumulovanou ztrátu za poslední roky 137 milionů korun. Podobná situace je i v druhé firmě, Autoklub servisní, kterou Autoklub stoprocentně ovládá a prezident Jan Šťovíček je v ní předsedou dozorčí rady.

Od KŠD Legal si přitom pronajímal Autoklub například i luxusní automobil. Dceřiná firma Autoklubu – navzdory tomu, že sama je ve ztrátě – pro změnu poskytla dar motocyklovému jezdci, jemuž Jan Šťovíček dělá manažera. Komu a proč Autoklub dluží a proč si bere milionové půjčky, není jasné a nedá se z veřejných údajů zjistit. Prezident Šťovíček na otázky, kolik peněz plynulo do zmiňovaných firem či kolik peněz v porovnání s ostatními získal jezdec, kterému dělá manažera, neodpověděl. Naopak tvrdí, že všechny dluhy spolek splatí. Na finanční problémy jako první upozornil web investigace.cz.

Audit varoval před předlužením

Ve sbírce listin u Krajského soudu v Praze leží výroční zprávy za jednotlivé roky a v říjnu se tu objevila zpráva auditorky Evy Sládkové z firmy ES Audit. Ta kontrolovala hospodaření Autoklubu za loňský rok a varuje před tím, že spolku rychle narůstají krátkodobé dluhy, tedy ty, které musí splatit do roka. A nebude je mít z čeho zaplatit. Na začátku loňského roku měl totiž Autoklub dluhy 61,7 milionu korun, z toho dlouhodobé závazky byly necelých 2,5 milionu a krátkodobý majetek 28 milionů korun. Už v tu chvíli nebyl klub schopen podle auditorky dluhy svým majetkem pokrýt.

Autoklub Servisní také s dluhy

Podobná situace je i v druhé firmě, Autoklub servisní, kterou Autoklub stoprocentně ovládá a prezident Jan Šťovíček je v ní předsedou dozorčí rady. Ta má kumulovanou ztrátu 38 milionů korun a k poslednímu dni loňského roku měla na účtech v bankách 55 tisíc korun.

Dar Filipu Salačovi

Přesto tato firma poskytla v loňském roce dar motocyklovému jezdci Filipu Salačovi ve výši 1,26 milionu korun. Jako jedinému. „Vůbec nevím, že mu Autoklub servisní poskytl dar. Firma je ve ztrátě proto, že má závazky vůči Autoklubu a ty nejsou splatné. A když proti tomu Autoklub jako věřitel nic nemá, tak celkem na tom nic špatného nevidím,“ komentoval to Šťovíček.

Nutno říci, že Filip Salač – závodící mistrovství světa MotoGP v kategorii Moto2 – patří do úzké skupiny jezdců v takzvaném týmu talentů. Jde o závodníky, ať už v motosportu, nebo autosportu, kteří mají šanci bojovat o dobré výsledky na mistrovství světa a Evropy a Autoklub se je snaží podpořit.

Mezi nimi je třeba i česká rallyová naděje Erik Cais, který jezdí mistrovství světa. Šťovíček ale může být v případě Salače ve střetu zájmů právě proto, že mu dělá manažera. „Filipovi dělám manažera proto, že nikoho jiného neměl. Není to placená činnost, že bych měl provizi z peněz, které dostane. Dělám to proto, že umím anglicky, francouzsky a umím vyjednat tomu klukovi angažmá v týmech. Víte, kdo je největším sponzorem Filipa Salače? Já. Já jsem do toho kluka investoval hodně milionů korun, protože mu věřím a protože to chci dělat, chci aby jezdil mistrovství světa. A takový vztah mám i s jinými,“ oponuje Šťovíček.
Prezident: nemáme dluhy po splatnosti

Prezident klubu Jan Šťovíček tvrdí, že spolek všechny dluhy dokáže před splatností uhradit. „Ekonomická situace je stabilizovaná. Nemáme na krku žádné žaloby, nemáme žádné exekuce, nemáme žádné insolvence, a pokud máme závazky, tak jsou před splatností a my jim ve stanovených termínech splatnosti dostojíme,“ řekl Šťovíček.

Vůči komu dluhy jsou, neuvedl. Podle něj je to řada menších dodavatelů, se kterými se dohodli i třeba na splátkovém kalendáři. A tvrdí, že aktuální situace má původ v covidovém období, kdy klub nemohl kvůli restrikcím fungovat naplno, nekonaly se závody a nepronajímal kongresový sál v domě v Opletalově ulici v Praze.

Klub už ale dluhy začal řešit i půjčkami – například na motokrosový areál v Jiníně na Strakonicku si Autoklub vzal půjčku 11 milionů korun od firmy, která poskytuje úvěry. Za ni ručí právě pozemky zmiňovaného areálu. Peníze – podle Šťovíčka – použil klub právě na to, aby uhradil dluhy, které mu vznikly. A i když prezident tvrdí, že o provozování motokrosové tratě v Jiníně stojí, už v loňském roce jej Autoklub nabízel na prodej za 13,3 milionu korun, k prodeji ale nedošlo.

Jen pro představu, v květnu Autoklub prodal i zanedbané dopravní hřiště v Písku, které si za 11,5 milionu korun koupila radnice. Autoklub prodal i část domu v ulici U Pergamenky v pražských Holešovicích, kde bylo dříve ředitelství autoškol. Podle webu investigace.cz za cenu přes sedm milionů prodal celé patro, které historicky získal po revoluci od tehdejšího Svazarmu a zbylá čtyři patra pak připadla Sdružení sportovních svazů ČR. V patře byl byt a nebytový prostor.

Už v roce 2017 se Autoklub zbavil i 16 procent akcií brněnského automotodromu, které držel. Většinu tehdy měl Karel Abraham, otec českého motocyklového jezdce. A ten se rozhodl, že menší akcionáře vytěsní tím, že navýší základní jmění. Prezidium tehdy rozhodlo, že mu akcie prodá.

„K prodeji svého podílu Autoklub přistoupil po zvážení jak ekonomických, tak právních aspektů. Neméně důležitá byla také ztrátová finanční situace v automotodromu. Menšinový podíl navíc Autoklubu nedával možnost prosadit vlastní vliv na vedení společnosti a podílet se na obchodní činnosti,“ popsal Autoklub ve své zprávě z prezidia z dubna 2017 a ponechal si jednu akcii, což odpovídalo tehdy půl procentu základního jmění společnosti. A to jen proto, aby se mohl účastnit valných hromad a mít přehled o dění v Brně.

Ječmínek – stejně jako další lidé – pak po dohadech s novým vedením z klubu odešli. Každopádně v době, kdy Šťovíček přebíral šéfovskou pozici, spolek peníze podle veřejných listin měl. „Když jsem v listopadu 2016 končil, tak jsem Autoklub předával bez jakýchkoliv závazků a bylo tam na účtech zhruba 50 milionů korun,“ řekl MF DNES Ječmínek. To potvrzuje účetní uzávěrka za rok 2016. Podle ní na konci roku bylo na účtech 47,7 milionu korun a v pokladně 95 tisíc korun.

Ječmínkova aféra s počtem členů

Nutno dodat, že i Ječmínek čelil aféře – podezření, že spolek výrazně nadhodnocoval počty svých členů, čímž získával vyšší dotace. Ječmínek i Autoklub byli obviněni, ale jejich stíhání nakonec zrušilo Nejvyšší státní zastupitelství. A i Šťovíček, tehdy viceprezident motoristického spolku, prohlašoval, že dotace klub získával v souladu s platnými pravidly a obvinění označoval za neoprávněné. Rozdíl v počtu členů tehdy vysvětloval tím, že šlo pouze o aktualizaci členské základny, odstranění duplicit a neplatných členů z doby před revolucí.

Dům v Opletalově ulici

Právě kvůli všem těmto problémům Autoklubu se často mezi členy – kterých jsou tisíce – a představiteli debatuje, co právě s lukrativním domem v Opletalově ulici. Podle Šťovíčka potřebuje nákladnou rekonstrukci v řádu desítek milionů korun a zároveň jeho provoz stojí 10 až 15 milionů korun ročně. „Nikde žádný inzerát na prodej domu nevisí,“ oponuje Šťovíček.

V zápisu ze zasedání prezidia klubu z února letošního roku je problematika domu mezi třemi nejdůležitějšími problémy, které je potřeba řešit. „Na základě ekonomické analýzy bylo konstatováno, že klubový dům zatěžuje rozpočet Autoklubu ČR asi 10 až 15 miliony korun ročně. Na příštím zasedání budou projednány možnosti řešení,“ stojí v zápisu, který má MF DNES k dispozici. Od té doby se konalo šest dalších schůzí prezidia, ale ani na jedné žádná možná řešení nezazněla.

Podobné úvahy už byly i v minulosti. Potvrzují to lidé, kteří pracovali v Autoklubu za předchozího prezidenta. „Byl jsem svědkem, kdy pan Šťovíček přišel s myšlenkou, jestli by tam nebyl dobrý hotel. Bral jsem to jako legraci, ale objevovali se tam různí lidé jako developeři, kteří tam chodili na prohlídku baráku. Ale samozřejmě pak dál z toho nic nebylo,“ říká bývalý výkonný ředitel Autoklubu Adam Eliáš, který dnes už členem není a řešila jej etická komise za to, že už před časem varoval před špatnou ekonomickou situací.

Na otázky MF DNES zatím nejsou odpovědi

MF DNES se snažila od prezidenta Šťovíčka získat detailní informace o tom, kolik činily platy od roku 2017, kdy je v čele klubu, pro firmy, v nichž v minulosti figuroval a za jaké služby, stejně tak kolik platil Autoklub za pronájem vozidel nebo kolik peněz získal od Autoklubu a jeho dceřiné firmy od roku 2017 závodník Filip Salač a kdo byl druhým nejvíce finančně podporovaným motocyklovým jezdcem a jakou výší. Na odpovědi mu redakce poskytla čas dva týdny, během kterých ale jen opakoval, že je časově zaneprázdněn, protože se zúčastní mezinárodních kongresů a odpovědět na otázky by zabralo spousty hodin účetnímu a právnímu oddělení.

„K otázkám ohledně spolupráce Autoklubu a KŠD jsem se již vyjadřoval, nutno rozlišit období, kdy jsem já nebo můj bratr byli společníky KŠD, a kdy nikoliv. Mimo tuto dobu se jednalo o běžné služby za standardních podmínek a v celkových rozpočtech Autoklubu šlo o marginální částky odpovídající rozpočtu.

Zdroj: iDNES Premium

Related Post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *